O amânare de către Guvern a creșterii contribuției la fondurile de pensii administrate privat (Pilonul II) ar reprezenta încă o exemplificare a unei gândiri pe termen scurt, dublată de meteahna specifică românilor, a lucrurilor începute și neterminate, consideră Asociația pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR), atenționând în același timp că o astfel de decizie înseamnă pensii mai mici pentru actualii salariați.
Profit.ro a prezentat, săptămâna trecută, un document al Guvernului care relevă faptul că statul nu își va respecta nici anul viitor obligația de a achita către Pilonul II cota pe care și-a impus-o singur prin lege, de 0,9 puncte procentuale, ci o va împărți în două tranșe, de 0,4 puncte în 2017 și 0,5 puncte în 2018, pentru a economisi bani în buget.
"Dacă va fi implementată, o asemenea măsură ar reprezenta încă o exemplificare a provocării principale cu care noi, administratorii fondurilor private de pensii, ne confruntăm zi de zi: gândirea pe termen scurt. De data aceasta, provocarea este la alt nivel și este dublată de o altă meteahnă specifică nouă, românilor, aceea a lucrurilor începute și neterminate. Reforma sistemului public de pensii a început acum 12 ani și se prevedea a fi finalizată la începutul anului 2016, odată cu creșterea nivelului contribuțiilor către Pilonul II la 6%. Amânarea finalizarii reformei ar încetini ritmul de acumulare a veniturilor viitorilor pensionari, respectiv ar ignora argumentele socio-economice pentru care aceasta a fost începută", a declarat pentru Profit.ro președintele APAPR, Raluca Țintoiu.
În prezent, fiecare angajat plătește o contribuție de asigurări sociale (CAS) aferentă sistemului public de pensii, echivalentă cu 10,5% din salariul brut.
Pilonul II este obligatoriu pentru angajații în vârstă de până la 35 de ani și opțional pentru cei în vârstă de până în 45 de ani.
Banii acumulați de actualii salariați pe Pilonul II vor suplimenta pensia pe care aceștia o vor primi de la stat.
Astfel, conform estimărilor actuale, un român care va ieși la pensie în 2032 va primi de la stat mai puțin de 30% din ultimul salariu, Pilonul II urmând să completeze veniturile sale la pensie până la aproximativ 40%.
Până în 2040, rata de înlocuire a salariului prin pensia publică ar putea să scadă la 22%, diferența până la 40% urmând să fie acoperită de sumele acumulate în fondurile de pensii private obligatorii.
CITEȘTE ȘI Tim Cook: următoarele iPhone-uri vă vor face să vă întrebați cum ați putut trăi fără așa ceva până acumContribuția la Pilonul II nu impune obligații financiare suplimentare pentru angajați, ci doar pentru stat, care trebuie să transfere din sistemul public de pensii către fondurile private o anumită cotă din cei 10,5%.
Prin lege, Guvernul s-a angajat ca această cotă să ajungă la 6% în 2016, promisiune însă neonorată cu argumentul că bugetul ar fi afectat prin renunțarea la o parte din bani.
În acest an, cota de contribuție trebuia să fie majorată de la 5% la 6% (din cota individuală de asigurări sociale de 10,5% pentru fiecare angajat), respectiv cu un punct procentual, compus din 0,5% aferent anului 2016 și 0,5% restant din 2009, an în care statul a amânat majorarea prevăzută inițial, tot din cauza constrângerilor bugetare.
Calculele APAPR arată că nerespectarea de catre stat a Legii 411/2004 a dus la pierderi de cel puțin 180 de milioane de euro pentru viitorii pensionari în acest an, suma reprezentând contribuțiile care nu vor fi virate în conturile acestora. La aceasta se adaugă și randamentele care nu vor fi încasate de beneficiari pentru diferențele de sumă.
"Un impact pozitiv de 590 milioane de lei în 2017 pentru bugetul de stat se poate traduce și printr-un impact negativ pe termen lung mult mai mare în calitatea vieții viitorilor pensionari. Consider că finalizarea reformei sistemului public de pensii prin creșterea contribuției la 6% în perioada imediat următoare, la rectificarea bugetară din vară sau începutul anului 2017, ar completa foarte bine măsurile sociale recente, deja implementate de actualul Guvern, menite să asigure prosperitatea pe termen lung a românilor", a afirmat Țintoiu.
Creșterea contribuției cu un punct procentual ar fi majorat suma virată fondurilor de pensii private cu 960 milioane lei în acest an, față de 2015, astfel că Guvernul a pregătit, neoficial, blocarea plății pentru 2016.
Ulterior, pentru a nu anunța chiar o cotă zero, a decis să transfere din sistemul public de pensii către fondurile de pensii private obligatorii numai 0,1 puncte procentuale, cota totală urcând astfel de la 5% la doar 5,1%.
În același timp, Guvernul s-a angajat, printr-o ordonanță de urgență aprobată la sfârșitul anului trecut, că va recupera în 2017 ce nu a îndeplinit în acest an și va transfera către Pilonul II de pensie încă 0,9 puncte procentuale începând cu 1 ianuarie 2017.
Nici această promisiune nu va fi însă onorată, relevă un document redactat de Guvern în această lună. Motivul? Pentru a păstra la buget 590 de milioane de lei, Guvernul va transfera anul viitor către Pilonul II de pensie doar încă 0,4 puncte, cota totală urcând astfel la numai 5,5%. Impactul financiar a fost calculat în funcție de numărul angajaților pentru care este transferată această cotă.
Prin cedarea a încă 0,4 puncte procentuale din bani către pensiile private, bugetul va pierde, anul viitor, 609 milioane de lei, dar va câștiga 590 de milioane de lei prin blocarea virării a încă 0,5 puncte. La această cotă de 0,5 puncte, Guvernul va renunța doar în 2018, dacă nu cumva își va schimba, din nou, planul până atunci.
Pilonul II are 6,6 milioane de participanți și active de 24,67 miliarde de lei (5,5 miliarde de euro) la finele anului 2015, conform datelor Autorității de Supraveghere Financiară.