Pe fondul situației delicate a învățământului de stat, pornind de la starea precară a unor școli și a diferitelor materiale didactice la calitatea unor profesori și criza accentuată de personal, afacerile din industria învățământului preuniversitar privat din România au crescut de aproape 3 ori în ultimii 9 ani, având șanse să atingă nivelul de 200 de milioane de lei în acest an.
Afacerile firmelor care activează în învățământul preuniversitar - școli și grădinițe private, (COD CAEN 8510, 8520, 8531, 8532), au atins în 2018 nivelul de 173,3 milioane de lei, față de 160,8 milioane lei în 2017 și 73,1 milioane de lei în 2010. Potrivit analiștilor de la compania de consultanță Frames, toate datele indică faptul că în 2019 va fi un nivel record în acest business, afacerile școlilor private având șanse să atingă granița de 200 de milioane de lei.
Dacă în anul de referință 2010 erau înregistrate 256 de firme cu acest profil, în 2018 s-a ajuns la 443 de firme, dintre care 402 erau în funcțiune și au depus datele de bilanț la Ministerul Finanțelor.
Și profitabilitatea școlilor și grădinițelor private a urmat același trend ascendent, de la 8,29 milioane lei în 2010 la 21,33 milioane lei în 2017, respectiv 35,7 milioane de lei în 2018.
Cele mai multe școli și grădinițe private erau înregistrate, anul trecut, în București-Ilfov (230), Constanța (33), Prahova (24), Argeș (15), Cluj și Dolj ( câte 14). Media cifrei de afaceri nete, la nivel național, era de 391.360 de lei, în creștere față de anul precedent, iar numărul angajaților, la nivel național, era de 2020, cu peste 600 mai mulți decât în 2010.
"După anii de creștere susținută 2010-2017, anul trecut s-a accentuat tendința de maturizare a pieței, dovadă că, dincolo de creșterea business-ului și a profitabilității, numărul firmelor active s-a redus cu câteva zeci. În piață au avut loc o serie de fuziuni și achiziții, iar marii jucători și-au consolidat pozițiile în principal în aglomerațiile urbane, acolo unde își regăsesc, în principal, clientela. Pe fondul creșterii veniturilor românilor și extinderii paletei de oferte, 2019 și mai ales 2020 vor aduce noi vârfuri de creștere’’, arată analiza Frames.
În prezent, peste 90% din piață este reprezentată de microîntreprinderi cu o medie de 5 angajați, dar cu venituri medii în creștere față de anii trecuți, de peste 400.000 de lei.
"Semnificativă este creșterea profitului net în acest sector. A atins în 2018 nivelul de 80.592 lei, față de 15.682 lei în 2011. Toate datele financiare indică faptul că școlile și grădinițele private și-au optimizat resursele și, pe fondul creșterii numărului de elevi și preșcolari, au dezvoltat afaceri tot mai profitabile’’, mai spun analiștii.
Cel mai important jucător din sectorul școlilor private preuniversitare din România este, potrivit datelor, LUMINA INSTITUȚII DE ÎNVĂȚĂMÎNT SA, o companie de tip complex educațional care, potrivit site-ului propriu, include trei licee (Liceele Teoretice Internaționale de Informatică București, Colentina și Constanța – cu învățământ liceal și gimnazial), o școală internațională (The International School of Bucharest – cu învățământ preșcolar, primar, gimnazial si liceal), șapte scoli internaționale Spectrum in orașele: București in Pallady și Colentina, Constanta, lași, Cluj, Ploiești și Oradea – cu învățământ preșcolar și primar.
Afacerile companiei au atins în 2018 nivelul de 42,6 milioane de lei și un profit de 13,99 milioane de lei, în creștere față de anul precedent.
Locul secund este ocupat de OLGA GUDYNN INTERNATIONAL SCHOOL SRL, cu afaceri de 18,4 milioane de lei și un profit de 1,2 milioane lei. Potrivit site-ului oficial, compania înființată în 2001 este una dintre cele mai cunoscute instituții de învățământ preșcolar, primar și gimnazial, din România, cu predare bilingvă, română-engleză. Olga Gudynn Int’l School (OGIS) găzduiește, în cele 5 locații, situate în București și Pipera, un număr de peste 600 de copii de diferite naționalități, cu vârste cuprinse între 3 și 15 ani și un număr de 150 de angajați.
Top 3 cei mai importanți jucători din piața școlilor private, după cifra de afaceri din 2018, este completat de KIDS PALACE SRL, care administrează școla gimnazială cu același nume din Sectorul 4 al Capitalei. Firma a încheiat anul 2018, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor, cu afaceri de 4,28 milioane de lei și un profit de 136.000 de lei.
Clasamentul este completat de firmele CASADI SRL, UNIVERSAL TOP CONSTRUCT SRL, PICK ME SRL, LUCA EDUCATION SRL, LUCA'S COMMUNITY SRL, UNIVERSUL COPIILOR SRL și GRADINITA LUI MATEI SRL. Împreună, primii 10 jucători din această piață raportau, anul trecut, afaceri de 84,1 milioane de lei și un profit de 20,8 milioane lei.
Datele de la Institutul Național de Statistică arată că numărul școlarilor din România continua să scadă accentuat, în ton cu evoluția demografică. În anul școlar/universitar 2018-2019, erau înscriși 3,547 milioane elevi și studenți, în scădere cu 31.300 comparativ cu anul școlar/universitar precedent.
Aproape jumătate din populația școlară s-a regăsit în învățământulul primar și gimnazial (46,6%), iar circa o treime în învățământul liceal și cel antepreșcolar și preșcolar (17,8%, respectiv 15,4%).
Învățământul primar și gimnazial, precum și cel liceal au cunoscut cele mai accentuate diminuări ale numărului de elevi înscriși în anul școlar 2018-2019 față de cel anterior (-24.300, respectiv -8.000).
Din totalul populației școlare cuprinsă în sistemul de educație, 50% au fost elevii și studenții de sex masculin și 72% au studiat în mediul urban.
Potrivit concluziilor, școlile private reprezintă însă, în acest moment, o soluție doar pentru românii cu venituri pe măsura tarifelor de școlarizare.
"Învățământul privat încearcă să ofere alternativa, dar, din păcate, nu are încă forța logistică necesară pentru a schimba perspectiva. Mulți dintre absolvenții acestor școli se îndreaptă, în principal, către învățământul superior și prea puțin către profesiile sub acest nivel, iar perspectiva emigrației este una generală în acest sistem. Universitățile străine, joburile în Occident, perspectivele unor cariere bine definite concurează de pe poziții net superioare cu ofertele sistemului educațional de stat din România’’, se mai spune în material.
Analiza Frames a fost realizată pe baza datelor de la Registrul Comerțului și Ministerul Finanțelor, comunicate de firmele care au codurile CAEN 8510, 8520, 8531 și 8532, în perioada 2010-2018. Datele statistice nu includ rezultatele firmelor care activează în învățământul universitar.