Președintele Fondului de Garantare a Asiguraților a confirmat că instituția pe care o conduce nu a încheiat contract cu nicio firmă specializată în evaluarea daunelor. Este o veste proastă pentru păgubiții Astra, mai ales că FGA nu știe încă, riguros, ce daune are de achitat, care este valoarea lor și cum se va face plata.
Fondul de Garantare a Asiguraților, instituția care va trebui să administreze cele peste 2,5 milioane de contracte de asigurare și cele aproape 60.000 de dosare de daună ale Astra Asigurări, angajează specialiști în evaluarea daunelor. Anunțul este postat pe site-ul instituției. FGA a fost nevoită să adopte această soluție după ce procedura de selecție a unei firme specializate în regularizarea daunelor a eșuat. Informația, publicată în premieră de profit.ro, a fost confirmată de președintele Fondului, Carmen Radu.
"Licitația nu a avut succes pentru că niciunul dintre candidați nu a îndeplinit criteriile impuse de fond", a declarat, pentru Profit.ro, Carmen Radu. Ea a precizat că pe speța Astra, FGA a luat decizia să lucreze cu angajații proprii.
În prezent, instituția lucrează cu 15 evaluatori care ar trebui să administreze aproape 57.000 de dosare de daună. Mai mult decât atât, calitatea profesională a noilor angajați temporari ai FGA este pusă la îndoială de către specialiștii în domeniu contactați de profit.ro.
Informațiile adunate de Profit.ro arată că Fondul nu are încă o strategie clar definită nici în ceea ce privește modalitatea în care va face lichidarea daunelor și nici nu știe, riguros, care este valoarea totală a acestora. Toate aceste neclarități arată că păgubiții Astra riscă să aștepte plata daunelor suferite mai mult decât se așteptau inițial autoritățile.
De ce nu a contractat Fondul o firmă specializată sau chiar un asigurător
FGA a invitat mai multe societăți specializate în evaluarea și lichidarea daunelor să depună oferte pentru gestionarea portofoliului Astra Asigurări. Principalele condiții impuse de Fond erau ca respectivele firme să dețină o rețea națională, să aibă softuri specializate și angajați cu experiență. Majoritatea celor care au depus oferte nu au îndeplinit condiția privind acoperirea națională, așa cum au fost informați de FGA.
Această impunere era greu de respectat având în vedere că, în momentul de față, aproape toate firmele importante din domeniu se bat pe aceeași subcontractori zonali specializați în evaluarea daunelor, neavând rețea proprie. Totuși, chiar și firmele care îndeplineau respectiva condiție au fost respinse.
Motivul ține de prețul cerut. Potrivit informațiilor Profit.ro, Fondul a oferit maximum 40 de euro pentru fiecare daună administrată în România și maximum 90 de euro pentru daunelor înregistrate în afara țării. Reprezentanții firmelor au apreciat că aceste sume nu sunt suficiente și fie au propus comisioane fixe mai mari (minimum 70 de euro pentru România și 200 de euro pentru Ungaria, Germania și Slovacia, unde Astra avea sucursale), fie au venit cu variante de preț diferențiate în funcție de valoarea și complexitatea daunei. Fondul nu a luat în considerație o eventuală negociere în acest sens.
O altă variantă luată în discuție pentru rezolvarea daunelor a fost ca FGA să apeleze la una dintre societățile de asigurare care vând RCA. Acestea din urmă sunt obligate prin lege să aibă o rețea națională de constatatre și evaluarea a daunelor, așa că îndeplineau din start cel mai important criteriu. Sursele profit.ro spun însă că niciunul dintre asigurătorii contactați nu a dorit să lucreze pentru FGA.
Ce fel de specialiști angajează FGA
Inspectorii de daună care aleg să se se angajeze temporar la FGA nu sunt printre cei mai buni în domeniu, au comentat, pentru Profit.ro, surse avizate.
"Cei care se duc la Fond sunt cei refuzați de firmele de asigurare. Nici măcar nu sunt oameni de la Astra, care ar fi cunoscut mai bine situația. Nu sunt deloc cei mai buni specialiști”, a spus șeful departamentului daune al unui asigurător.
În plus, o anumită parte a daunelor din portofoliul Astra sunt imposibil de reglat fără ajutorul unor firme specializate. Pe daunele din domeniul asigurărilor maritime, de exemplu, Astra însăși apela la firme specilizate neavând profesioniști care să aibă cunoștințele și experiența necesară în domeniu. Astra are încă un portofoliu important de asigurări maritime, fapt demonstrat chiar de lista potențialilor creditori, unde figurează câteva zeci de nume de armatori cu polițe denunțate.
Informațiile Profit.ro arată că, în acest moment, la Astra sunt cel puțin două daune de peste 5 milioane de dolari provenite din asigurări maritime. Un inspector care a lucrat în România, și exclusiv pe daune auto de valori mici, nu poate gestiona singur un astfel de caz.
Sursele Profit.ro, au arătat că, în momentul de față, FGA nu știe cum se va face efectiv lichidarea daunelor. Una dintre variantele luate în calcul ar fi plata unei sume de bani direct către păgubit.
Această variantă, care presupune o negociere cu clientul, a fost adoptată chiar de firme ca Astra sau Euroins și a fost mult discutată la vremea respectivă, având în vedere că sumele primite de clienți sunt semnificativ mai mici decât valoarea reparațiilor.
Fondul face calcule "ochiometrice"
Semnele de întrebare în ceea ce privește competențele și capacitatea anagajaților FGA de a gestiona daunele Astra nu sunt singurele probleme.De exemplu, nu există o evaluare riguroasă a valorii totale a daunelor ce trebuie plătite de FGA. Singura estimare de până acum a fost avansată de Carmen Radu pentru Hotnews. Șefa FGA a vorbit despre "aproximativ 650 de milioane de lei".
Întrebată de Profit.ro care a fost modalitatea de calcul utilizată, președintele FGA a spus că s-au folosit evaluările de primă rezervă făcute de inspectorii de la Astra Asigurări.
Potrivit legii, înainte de a face o evaluare amănunțită, societățile de asigurare fac o primă estimare a daunei pentru a se stabili un nivel aproximativ al rezervelor ce trebuie constituie pentru plata respectivei daune. În practică, spun specialiștii contactați de noi, această primă estimare este de regulă mai mică decât valoarea reală a daunei.
"Prima evaluarea se poate face folosind soft-urile specializate, Audatex și restul, sau o poate face inspectorul de daună cumva ochiometric. De cele mai multe ori se merge pe a doua variantă. Estimează inspectorul, cât e o bară, cât e un far. La experiența pe care o au, știu prețurile pe de rost. Totuși, în practică, prima rezervă este aproape întotdeauna mai mică decât estimarea finală a daunei", arată un director de daune.
În cazul Astra, estimările făcute de propriii inspectori sunt chiar mai interpretabile decât în alte cazuri. Compania era singura de pe piață care lucra exclusiv cu un unic furnizor de piese pentru reparațiile auto.
“ Este de văzut cum au făcut cei de la Astra aceste evaluări. Au folosit prețurile de pe piață ori s-au raportat la prețurile oferite de furnizorul lor. Ei mai aveau și piese din China, din Turcia, nu neapărat originale, la prețuri mult sub piață", a adăugat un alt specialist.
Autoritatea de Supraveghere Financiară a decis să ridice licența de funcționare și să ceară falimentul Astra Asigurări. Compania este deținută de omul de afaceri Dan Adamescu, prin intermediul The Nova Group și Epsilon Estate Provider.
Adamescu se află în prezent sub control judiciar și este condamnat, în primă instanță, la patru ani de închisoare cu executare pentru că ar fi încercat să influențeze deciziile unui judecător de la Tribunalul București asupra insolvenței unor firme.
În momentul în care i-a fost ridicată licență, Astra Asigurări avea, potrivit ASF, 1,8 milioane de clienți, care dețineau 2,5 milioane de polițe de asigurare.
Potrivit legii, toți creditorii de asigurări ai companiei falimentare se vor adresa, pentru despăgubiri, Fondului de Garantare. Plățile efective vor începe doar după ce o instanță va confirma starea de faliment la Astra Asigurări.