Smithfield România, cel mai mare producător de carne de porc de pe piața locală, a decis să închidă Agroalim, compania de distribuție a grupului. În perioada 2009-2014, Agroalim a înregistrat pierderi cumulate de 65,4 milioane de lei (aproximativ 15 milioane euro), în timp ce afacerile au atins 1 miliard de lei (233 milioane de euro).
Portofoliul produselor distribuite de Agroalim nu se limita numai la segmentul cărnii de porc, ci includea și produse proaspete și congelate de pui și curcan, vită, oaie și miel, pește și fructe de mare, specialități din carne de pui, legume, fructe și cartofi congelați, pizza congelată, patiserie. Prin această decizie, Smithfield România se va concentra exclusiv pe comercializarea și distribuția cărnii de porc, activitate ce va fi realizată integral prin Smithfield Prod, o divizie a grupului.
Agroalim Distribution activează pe piața de distribuție a produselor alimentare încă din 1991, având o rețea națională și regională de depozite și puncte de cross docking. La finalul anului trecut, distribuitorul a închis o parte din depozitele pe care le opera. Atunci reprezentanți ai companiei au precizat pentru Profit.ro, că au fost închise ”punctele de lucru inactive și au fost declarate noi puncte de lucru pentru a răspunde cât mai bine cerințelor operaționale ale companiei”. În total, la finalul anului, compania mai avea 14 puncte de lucru în 12 județe ale țării.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Având în vedere dinamica pieței din România, Smithfield România a luat decizia de a-și concentra în viitor toate eforturile de dezvoltare pe activitățile principale ale companiei: creșterea porcinelor și comercializarea cărnii proaspete de porc”, au explicat pentru Profit.ro oficiali ai companiei decizia de a închide Agroalim.
Circa 200 de persoane sunt afectate de această decizie (în 2014, potrivit datelor Ministerului Finanțelor, Agroalim Distribution avea 231 de angajați).
”Societatea urmează să deruleze o serie de demersuri în scopul restructurării operațiunilor și personalului și, în final, al încetării activității. Acest proces se va derula în mai multe faze, începând cu luna februarie 2016. Societatea va oferi un pachet compensatoriu acelor angajați care nu vor putea fi transferați în cadrul celorlalte companii din grup și le va asigura celor afectați de acest proces servicii de asistare și consiliere, în vederea optimizării șanselor de reintegrare a acestora cu succes în câmpul muncii”, arată reprezentanții companiei.
CITEȘTE ȘI Ministrul Agriculturii: Olanda este un model pentru România în ceea ce privește organizarea producătorilor în cooperativeÎn 2005, grupul Smithfield a cumpărat 50% din Agroalim Distribution, unul dintre principalii distribuitori de produse alimentare de pe piața autohtonă, și 50% din Frigorifer Tulcea, un depozit cu o capacitate de 16.000 de tone, printre cele mai mari din țară. Frigorifer Tulcea are ca domeniu de activitate și serviciile logistice. Valoarea tranzacției a fost estimată atunci la circa 12 milioane de euro. Ambele afaceri aparțineau omului de afaceri libanez Mounir Halawani. Patru ani mai târziu, în 2009, Smithfield Foods a preluat integral Agroalim Distribution.
Ca urmare a deciziei de concentrare a activității pe creșterea procinelor și producției de carne de porc, Smithfield ”a vândut integral, în luna noiembrie 2015, activele deținute în cadrul Frigorifer, ca un pas în continuarea demersului strategic de consolidare a nucleului central de afaceri al operațiunilor Smithfield în România”.
Agroalim Distribution a avut în 2014 o cifră de afaceri de 116,2 milioane de lei (26,17 milioane de euro), foarte aproape de valoarea înregistrată în 2013 - 116,8 milioane de lei (26,4 milioane de euro). În perioada 2009-2014, afacerile cumulate s-au ridicat 1 un miliard de lei (233,2 milioane de euro). Compania a fost însă pe pierdere din 2009, potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului Finanțelor, iar până în 2014 acestea s-au ridicat la 65,4 milioane de lei (aproximativ 15 milioane euro). Numai în 2014, pierderile s-au ridicat la 11,8 milioane de lei (2,7 milioane de euro), în scădere cu cu 22% față de cele înregistrate anul anterior, când au totalizat 14,2 milioane lei (3,2 milioane de euro).
Smithfield a intrat în România, în 2004, prin preluarea fostului combinat Comtim din Timișoara și a companiei Agrotorvis. Smithfield România include companiile Smithfield Ferme, care gestionează producția și creșterea suinelor, și Smithfield Prod, partea care se ocupă de abatorizare.
CITEȘTE ȘI Guvernul transmite producătorilor de tutun, pe un ton ferm, că nu amână Directiva UESmithfield Prod a avut în 2014 o cifră de afaceri de 800,7 milioane de lei (180,3 milioane de euro) cu aproximativ 3% mai puțin față de 2013, când a avut afaceri de 826,3 milioane de lei (187,3 milioane de euro). În 2014, Smithfield Prod a revenit pe profit, cu un câștig de 12,2 milioane de lei (2,7 milioane euro), de la pierderi de 4,7 milioane de lei (aproximativ 1,1 milioane de euro) în anul anterior. În 2014, Smithfield Prod erau 699 de angajați.
Smithfield Ferme a înregistrat în 2014 afaceri de 706,7 milioane de lei (159,1 milioane de euro), în scădere cu aproape 8% de la 764,3 milioane de lei (173,3 milioane de euro) ân 2013. Profitul companiei a scăzut ușor în 2014, până la 74,9 milioane de lei (16,8 milioane de euro), față de cel înregistrat în anul anterior, care s-a ridicat la 104,9 milioane de lei (23,7 milioane de euro). La Smithfield Ferme lucrau 1067 de persoane în 2014.
Investiția Smithfield Ferme în România din 2004 și până în prezent se ridică la peste 500 de milioane de dolari, potrivit informațiilor disponibile pe site-ul companiei.
Anual, în fermele din România se taie aproximativ 3,5 milioane de porci. Smithfield România crește și abatorizează în fiecare an peste 1 milion de capete.
În 2013, gigantul american Smithfield Foods, cel mai mare producător de carne de porc la nivel mondial, a fost preluat integral de către chinezii de la Shuanghui (care s-au redenumit ulterior WH Group). Tranzacția s-a ridicat la 7,1 miliarde de dolari, incluzând și datoriile, și este, până în prezent, cea mai mare achiziție a unei companii americane de către una chineză. Compania WH Group, listată la bursa din Hong Kong, are o capitalizare de 64,5 miliarde de dolari din Hong Kong, echivalentul a 7,62 miliarde de euro.