Limita de 100.000 de euro impusă de lege pentru plățile pe care Fondul de Garantare a Asiguraților le va face către creditorii de asigurări ai companiei falimentare Astra va genera nemulțumiri care se vor rezolva în instanță. Cel puțin 100 de de cereri de plată exced suma de 100.000 de euro pe care Fondul o poate plăti fiecărui păgubit.
Principala sursă de litigii pentru FGA se prefigurează a fi, însă, plățile pentru regrese, adică sumele pe care alte firme de asigurare le-au plătit în locul Astra Asigurări și ar fi trebuit să le recupereze de la compania falimentară.
Carmen Radu, președintele FGA, arată că instituția pe care o conduce va plăti maximum 100.000 de euro fiecărui asigurător în contul regreselor, în timp ce o parte a specialiștilor din zona privată interepretează că Fondul ar trebui să achite 100.000 de euro pentru fiecare dosar.
De altfel, FGA a primit deja peste 3.800 de cereri de plată pentru regrese.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Am verificat atent legislația în vigoare și am ajuns la concluzia că suma maximă pentru fiecare asigurător este de 100.000 de euro, ca pentru oricare alt creditor de asigurare. Totuși, nu există încă practică judiciară în acest domeniu și cred că este mult prea devreme să ne pronunțăm. Trebuie să fim pregătiți oricând să mergem și în instanță. Orice esă te posibil”, a declarat Carmen Radu.
Firmele de asigurare invocă, în contul regreselor, sume mult mai mari de 100.000 de euro. De altfel, datorită acestor sume înscrise în tabelul creditorilor Astra și acceptate de lichidatorul societății (KPMG), patru din cei cinci membrii ai comitetului creditorilor sunt firme de asigurare, după cum a arătat, în premieră, Profit.ro.
Omniasig a invocat o creanță de peste 23 de milioane de lei și i-au fost acceptate 20,5 de milioane de lei. Allianz-Țiriac este în tabelul creditorilor cu aproape 15 milioane de lei și Groupama cu 11 milioane de lei. Uniqa susține că are de recuperate 12 milioane de lei iar Asirom alte 7 milioane de lei.
Aceste sume, susțin asigurătorii, au fost plătite pentru daune provocate de clienți ai Astra. Pentru că Astra înregistra întârzieri substanțiale la plată, șoferii păgubiți de asigurații companiei falimentare preferau să își repare mașina în baza propriei asigurări CASCO. Astra urma să achite valoarea daunelor către asigurătorul șoferului păgubit, dar întrucât a intrat în faliment nu a mai putut face plățile.
Lege interpretabilă. Asigurătorii ar putea uza de prevederile Codului Civil
Principalul argument al FGA în susținerea ipotezei că asigurătorii pot primi maximum 100.000 de euro pentru regrese este că aceștia din urmă au încasat prime suplimentare de la clienții care au dorit să includă în acoperirea CASCO și posibilitatea de a își repara mașina pe propria asigurare în cazul în care au fost implicați într-un accident provocat de alt șofer. În acest context, spune FGA, emitentul CASCO nu mai este creditor de asigurare, ci creditor comercial.
Pe de altă parte, arată specialiștii în drept contactați de Profit.ro, Codul Civil definește instituția subrogației, care poate fi interepretată în sensul în care asigurătorul preia drepturile și obligațiile clientului în momentul în care se încheie un contract de asigurare.
Unul dintre drepturile clientului este și acela de a fi despăgubit de FGA în cazul în care a suportat o daună provocată de un client al unei firme de asigurare falimentare, cum este și cazul Astra.
CITEȘTE ȘI Studiu: Valoarea sechestrelor dispuse de procurori a crescut de aproape 76 de ori în ultimii opt ani“În limitele indemnizației plătite, asigurătorul este subrogat în toate drepturile asiguratului sau ale beneficiarului asigurării împotriva celor răspunzători de producerea pagubei, cu excepția asigurărilor de persoane”, arată Codul Civil la articolul 2210.
Același act normativ detaliază o situație care se poate aplica în cazul Astra. “Oricine plătește în locul debitorului poate fi subrogat în drepturile creditorului, fără a putea însă dobândi mai multe drepturi decât acesta.”, mai arată Codul Civil. În cazul de față, debitor este Astra Asigurări, iar creditor este clientul păgubit căruia i-a fost plătită dauna, în locul Astra, de către asigurătorul CASCO.
“Diferența între asigurător și service este că, în cazul service-ului, este vorba despre subrogație convențională. În cazul asigurătorului, unde există și un contract clar care vorbește explicit despre regrese este subrogație legală, deci este chiar o situația mai clară. Legea este cât se poate de interpretabilă. Cred că firmele de asigurare și FGA se află încă într-o perioadă de tatonare. Va fi de ajuns, însă, ca o firmă de asigurare să meargă în instanță și cred că după aceea vor merge toți”, apreciază un avocat specializat în dreptul asigurărilor.
Circa 5.000 de procese moștenite de la Astra
FGA a devenit deja parte în peste 5.000 de procese o dată cu preluarea celor 57.000 de dosare de daună ale Astra. Este vorba despre litigiile pe care asigurătorul falimentar le avea deja cu păgubiți care fie nu au fost plătiți fie le-a fost achitată o sumă care i-a nemulțumit. Mai mult, potrivit directorului general adjunct al FGA, Mona Cucu, între 100 și 120 de cereri de plată trimise FGA invocă sume mai mari de 100.000 de euro. Aceste dosare, care vizează în principal daune din asigurări maritime și de aviație, datorii către reasigurători sau daune morale pentru familiile victimelor din accidente rutiere, au potențial de a ajunge în instanță.
Curtea de Apel București a respins, pe 28 aprilie, apelurile formulate de Astra Asigurări, acționarii săi și doi dintre creditori în procesul de faliment al asigurătorului. Din acel moment, societatea a fost declarată definitiv în faliment, iar Fondul de Garantare a Asiguraților a început plățile.
FGA a recepționat doar 32.844 de cereri de plată, deși numărul total al dosarelor de daună, cu tot cu cele preluate de la Astra Asigurări, se apropie de 60.000. Până în acest moment, FGA a aprobat sub 4.200 de dosare, care presupun plata unor daune de 16 milioane de lei. Pe de altă parte, FGA estimează că plățile totale, în cazul în care toți păgubiții vor formula cereri de plată în timp util, ar putea ajunge la 480 milioane de lei. Fondul are disponibilități de peste 1 miliard de lei.
Păgubiții Astra au posibilitatea să depună cereri de plată până cel târziu la finalul lunii iulie, când se împlinesc 90 de zile de la rămânerea definitivă a deciziei de intrare în faliment a companiei.
În momentul în care i s-a cerut falimentul, Astra mai avea în portofoliu 2,5 milioane de polițe de asigurare și 1,8 milioane de clienți.