Românii au cheltuit cea mai mare parte a banilor ce puteau fi economisiți în urma ieftinirilor din reducerea TVA pe cumpărăturile de bunuri de larg consum, potrivit unui studiu al Gfk, care arată că mai mult de jumătate din sumă a fost direcționată către produse alimentare și băuturile non alcoolice.
Reducerea TVA la produse alimentare și la băuturi non-alcoolice aplicată în iunie anul acesta s-a tradus în primul rând, conform datelor INSSE, într-o inflație negativă medie a prețurilor de 6.8% în perioada iunie - septembrie 2015.
Cu ajutorul studiului Panel de Gospodării, GfK România a urmărit modificările din structura coșului de cumpărături în urma reducerii TVA la alimente de la 24% la 9%. În concluzie, din suma totală pe care românii ar fi putut să o economisească în urma unor prețuri mai mici, 76% a fost reintrodusă în circuitul cumpărăturilor de larg consum și doar un sfert rămas în buzunare.
Mai mult de jumătate din această sumă a fost direcționată către produsele alimentare și băuturile non alcoolice, 17% au mers către zona produselor ne-alimentare - produse de îngrijire personală și de îngrijire a casei, iar restul sumei a rămas în buzunarul românilor, fie pentru alte cheltuieli, fie pentru economisire.
”Comportamentul de cumpărare a suferit modificări față de momentul prim al impactului scăderii prețurilor. La început, deși tot aproximativ 70% reveneau în FMCG, proporția dintre produsele alimentare și cele ne-alimentare a fost aproximativ egală (iunie – iulie 2015). Studiul GfK remarcă, în special pentru produsele de îngrijirea personală, tendința de a cumpăra produse dintr-un segment de preț superior. Între timp, acest fenomen s-a diminuat, banii revenind în cea mai mare parte către bunurile alimentare”, notează autorii studiului.
Studiul are la bază date din panelul de gospodării GfK România, fiind analizate 3.000 gospodării, reprezentative la nivel național.