Un raport al Consiliul Concurenței arată că rata de motorizare în România este mai mică decât în Bulgaria, Ungaria sau Slovacia și la mai puțin de jumătate față de media țărilor UE. Aceasta înseamnă că, raportat la populație, românii au cele mei puține mașini din Uniunea Europeană.
Doar doi români din zece dețin un automobil, arată un raport al Consiliului Concurenței. Rata de motorizare, calculată ca raport între numărul de vehicule de pasageri și populație (224 de automobile la 1.000 de locuitori), plasează România pe ultimul loc în Uniunea Europeană, cu mult sub țări ca Bulgaria, Ungaria sau Slovacia și la mai puțin de jumătate față de media UE (484 de automobile la 1.000 de locuitori).
“România este pe ultimul loc în clasamentul european în ceea ce privește numărul de vehicule pentru pasageri la mia de locuitori”, arată documentul citat.
Ca efect direct, precizează specialiștii Consiliului, România are și cel mai puțin dezvoltat sector de asigurări auto din UE. Românii plătesc doar 47 de euro pe cap de locuitor pentru prime de asigurare auto, în timp ce maghiarii dau 49 de euro, iar italienii 331 de euro. Media europeană este de 218 euro, iar primul loc în această privință îl deține Luxembourg, cu 724 de euro pe cap de locuitor.
"În anul 2013, diferențele față de situația statelor din Europa de vest și cea nordică sunt substanțiale și țin, probabil, atât de gradul ridicat de motorizare al acestor state, cât și de nivelul de cultură financiară, în general, și de tradiția actului de asigurare, în particular, din această zonă a continentului. Cheltuiala medie cu asigurările auto în România (47 de euro/locuitor în 2013) se află la un nivel similar cu cea din Ungaria (49 de euro/locuitor), în timp ce în alte state din regiune acest indicator înregistrează valori mai ridicate: Bulgaria, 69 de euro/locuitor, Polonia, 86 de euro/locuitor, Slovacia, 96 de euro/locuitor. Date suplimentare furnizate de Insurance Europe arată că situația prezentată de graficul anterior nu este nicidecum una conjuncturală, prima medie anuală pentru asigurări auto înregistrând valori foarte reduse în România pe întreaga perioadă 2004-2013”, se menționează în raportul Consiliului Concurenței.
Autorii arată că, deși s-au folosit date din 2012 și 2013, ele sunt relevante și pentru momentul actual în condițiile în care piața nu a suferit modificări semnificative.
Raportul Consiliului Concurenței a folosit datele Insurance Europe, Eurostat și ASF și se referă la asigurările CASCO și RCA.