Curtea de Apel București a respins cererea Poștei Române de anulare a unei decizii a autorității de reglementare în comunicații (ANCOM) din aprilie 2017, prin care instituția a refuzat să acopere costurile operatorului poștal național aferente furnizării serviciilor poștale aferente serviciului universal în anul 2015, în sumă de 4,7 milioane de lei.
Poșta Română poate înainte recurs împotriva deciziei instanței.
ANCOM a decis, în luna aprilie a acestui an, să respingă cererea Poștei Române pentru compensarea costului net aferent furnizării serviciilor poștale din sfera serviciului universal în anul 2015.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Valoarea costului net înregistrat de Poșta Română în anul 2015 ca urmare a obligațiilor ce decurg din calitatea de furnizor de serviciu universal, inclusiv beneficiile intangibile, este - 4.723.984 lei. Analiza detaliată derulată de ANCOM conform criteriilor de evaluare a caracterului de sarcină injustă reglementate prin Decizia ANCOM 541/2013, a condus la concluzia că acest cost net nu a reprezentat o sarcină injustă pentru Poșta Română în anul 2015, în consecință acesta nu va fi compensat”, se arată în referatul care a precedat Decizia ANCOM 327/19.04.2017.
Poșta Română a fost desemnată furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale pentru perioada 1 ianuarie 2014 - 31 decembrie 2018, prin Decizia ANCOM 1.158/2013.
Conform prevederilor acestei decizii, în anul 2015 operatorul poștal național a avut obligația de a furniza următoarele servicii poștale din sfera serviciului universal, respectiv colectarea, sortarea, transportul și livrarea trimiterilor poștale interne și internaționale, în greutate de până la 2 kg (inclusiv), având ca obiect trimiteri de corespondență și imprimate, colectarea, sortarea, transportul și livrarea coletelor poștale, interne și internaționale, în greutate de până la 10 kg (inclusiv), distribuirea coletelor poștale cu limite de greutate între 10 și 20 kg expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia, serviciul de trimitere recomandată având ca obiect trimiterile poștale interne și internaționale în greutate de până la 2 kg (inclusiv), precum și serviciul de trimitere cu valoare declarată.
În calitate de furnizor de serviciu universal, Poșta Română a avut obligația de a asigura, în fiecare localitate de pe teritoriul României, cel puțin o colectare de la fiecare punct de acces și cel puțin o livrare la fiecare adresă indicată, în fiecare zi lucrătoare, dar nu mai puțin de 5 zile pe săptămână.
CITEȘTE ȘI UPDATE Poșta rupe contractul pentru recrutarea directorului general și directorului economic, acuzând consultantul George Butunoiu că nu ar fi respectat criteriile de selecțieOperatorul poștal național a avut obligația de a pune la dispoziția utilizatorilor cel puțin o cutie poștală sau un alt punct de acces permanent, precum și cel puțin un punct de contact propriu în fiecare localitate de pe teritoriul României. De asemenea, compania a avut obligația de a menține un număr minim de cutii poștale amplasate astfel încât să existe minimum o cutie poștală la 3.000 de locuitori în mediul urban și minimum o cutie poștală la 20.000 de locuitori în municipiul București.
În plus, operatorul a avut obligația de a asigura puncte de acces deservite de personal în care se pot prezenta colete poștale, imprimate și trimiteri de corespondență cu dimensiuni nestandardizate, precum și trimiteri poștale înregistrate, în toate unitățile administrativteritoriale de bază (comune sau orașe) având minimum 1.500 de locuitori.
Furnizorul de serviciu universal are dreptul de a solicita ANCOM compensarea costului net aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal.
Costul net al obligațiilor de serviciu universal se calculează ca diferența dintre costul net suportat de Poșta Română ca urmare a îndeplinirii obligațiilor de serviciu universal (scenariul de bază) și costul net al operatorului poștal național în cazul în care și-ar desfășura activitatea fără a avea obligațiile de serviciu universal (scenariul alternativ).
CITEȘTE ȘI Poșta Română speră să aibă instalate primele ATM-uri și POS-uri în oficii anul viitor. Alte planuri: finanțare de 100 milioane euro de la BEI și fonduri UE pentru rebranding"Astfel, este necesară validarea scenariului de bază (incluzând, dar fără a se limita la, identificarea categoriilor de costuri ineficiente și propuneri fundamentate de ajustări de eficiență), precum și analiza rezonabilității ipotezelor ce stau la baza scenariului alternativ, în raport cu ipoteze ce pot fi obținute din studii de piață, rapoarte etc. Acestea vor constitui suport pentru verificarea situației privind costurile, veniturile și capitalul angajat aferente furnizării serviciilor din sfera serviciului universal ce stau la baza cererii de compensare a costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal elaborate de Poștei Române. Costul net va lua în considerare toți factorii relevanți, inclusiv beneficiile intangibile și avantajele comerciale de care CNPR se bucură ca urmare a desemnării ca furnizor de serviciu universal, existența unei marje rezonabile de profit și stimularea eficienței costurilor", se arată în referatul ANCOM.
Cu afaceri de peste 1 miliard de lei, Poșta Română este cel mai mare jucător local de profil, cu o rețea de 5.600 de unități teritoriale și peste 24.000 de angajați.