După ce a fost aprobat luni de Guvern, proiectul de lege cu măsuri împotriva COVID-19 în stare de alertă a fost adoptat astăzi și de Parlament, care a stabilit că starea de alertă nu va putea depăși inițial 30 de zile. Dacă se instituie pe cel puțin jumătate din țară, va fi nevoie de încuviințarea Parlamentului. Au fost limitate angajările fără concurs, dar achizițiile publice prin negociere directă vor fi permise în continuare, deși PSD a propus inițial contrariul. Proiectul prevede posibilitatea, sub condiția deciziei autorităților, dechiderii teraselor, dar și noi amenzi, care merg până la 15.000 lei, pentru nerespectarea măsurilor dispuse în starea de alertă. Centrele comerciale mici și magazinele din acestea vor fi deschise.
Viitoarele reguli și planuri pregătite de autorități în actuala pandemie vor fi anunțate la conferința Profit.ro, pentru care detalii pot fi văzute AICI și care va fi transmisă în direct la Profit TV
Legea intră în vigoare în 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României și stabilește cadrul legal general pentru starea de alertă. PNL propusese intrarea în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial, dar Constituția stabilește că o lege intră în vigoare cel mai devreme în 3 zile de la publicare, așă că a fost respins amendamentul în acest sens.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pentru proiect au votat PSD, PNL, USR, UDMR, PMP și minorități, în timp ce impotrivă au votat ALDE și Pro România.
Prin urmare, este posibil, în funcție de data publicării, ca pentru câteva zile să nu mai existe nici stare de urgență, nici stare de alertă, dacă Guvernul sau Președinția nu dispun o altă măsură.
CITEȘTE ȘI INTERVIU Bogdan Georgescu, despre premium în businessDe ce este important: Pe 15 mai, măsurile drastice impuse de autorități în contextul epidemiei de coronavirus vor fi înlocuite cu un set de prevederi mai relaxate, potrivit Ministerului de Interne. Acesta prevede în primul rând obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile publice închise, spațiile comerciale, mijloacele de transport în comun și la locul de muncă.
Proiectul Guvernului, care poate fi consultat AICI, preia o serie de propuneri publicate de Ministerul Afacerilor de Interne, dar reglementează, printre altele, și noul cadru pentru acordarea de amenzi în starea de alertă, restricții de natură economică și de circulație sau reguli privind insolvența în această perioadă.
Acum, în vederea punerii în aplicare a măsurilor prevăzute de legea adoptată, Guvernul va aproba ulterior hotărâri, la propunerea ministerelor de resort și a Comitetului Național pentru Sistuații Speciale de Urgență (CNSSU). În același scop, ministerele și celelalte autorităţi responsabile, la propunerea CNSSU, după caz, emit ordine şi instrucţiuni.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Curtea Constituțională a decis că Ordonanța care reglementează starea de alertă este constituționalăForma finală adoptată de Parlament prevede, în primul rând, că starea de alertă se instituie de Guvern prin hotărâre, la propunerea ministrului Afacerilor de Interne, și nu poate depăși 30 de zile. Starea de alertă poate fi prelungită, pentru motive temeinice, pentru ceI mult 30 de zile, prin hotărâre a Guvernului la propunerea ministrului Afacerilor de Interne.
Deputații au stabilit că atunci când starea de alertă se instituie pe cel puțin jumătate din unitățile administrativ- teritoriale de pe teritoriul țării, măsura se supune încuviințării Parlamentului. Senatorii propuseseră încuviințarea la instituirea pe întreg teritoriul.
Parlamentul se pronunță in ședință comună a Camerei Deputaților și Senatului, în termen de trei zile de la data solicitării de incuviințare. Dacă Parlamentul respinge solicitarea de încuviințare, starea de alertă încetează de îndată.
Parlamentul poate încuviința măsura adoptată de Guvern integral sau cu modificări.
Legea permite acum luarea în starea de alertă de măsuri de protecție a vieții, inclusiv instituirea carantinei sau a izolării la domiciliu, restrângerea sau interzicerea organizării și desfășurării unor mitinguri, demonstrații, procesiuni, concerte sau a altor tipuri de întruniri, în spații deschise, precum și a unor întruniri de natura activităților culturale, științifice, artistice, religioase, sportive sau de divertisment, în spații închise; restrângerea sau interzicerea circulației persoanelor și vehiculelor; interzicerea ieșirii din zonele stabilite și, după caz, în intervalele orare stabilite sau instituireacarantinei asupra unor clădiri, localități sau zone geografice; restrângerea sau interzicerea efectuării de către operatori a transporturilor rutiere, feroviare, maritime, fluviale, aeriene sau cu metroul; închiderea temporară a unor puncte de trecere a frontierei de stat; limitarea sau suspendarea pe durată determinată a activității unor instituții sau operatori economici; participarea cetățenilor și a operatorilor economici la unele activități în folosul comunităților locale.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Noile condiții de aplicare a Legii privind darea în plată, promulgate. Creșterea cu mai mult de jumătate a cursului va fi considerată impreviziuneParlamentul a menținut cadrul legal propus de Guvern, astfel încât ”pe durata stării de alertă se poate suspenda consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice în spațiile comune de servire a mesei din restaurante, hoteluri, moteluri, pensiuni, cafenele sau alte localuri publice, atât în interiorul, cât și la terasele din exteriorul acestora”.
Potrivit unui amendament, depus de senatorul PSD Șerban Nicolae, s-a dat posibilitatea autorităților de a permite totuși deschiderea teraselor.
”Pe durata stării de alertă poate fi permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și băuturilor alcoolice care nu se consumă în spațiile menționate la alin. (1), cu excepția teraselor unde se respectă măsurile de protecție sanitară”, prevede amendamentul într-o formulare relativ complicată.
”Terasele vor putea fi deschise, cu respectarea unor măsuri de protecție sanitară. Adică, sunt exceptate de la interdicția consumului”, a precizat senatorul pentru Profit.ro, adăugând că măsurile vor fi însă stabilite la nivel de specialiști și se adaptează după caz.
Inițial, Parlamentul și Guvernul stabiliseră că se poate dispune închiderea magazinelor din toate mall-urile, cu excepția magazinelor cu intrare exterioară. După lungi negocieri în comisia juridică, s-a prevăzut că măsura nu se aplică în cazul centrelor comerciale mici de sub 15.000 metri pătrați, cu magazine individuale din incintă de sub 500 metri pătrați fiecare.
Vor fi deschise, însă, indiferent de modalitatea de intrare, magazinele de produse agroalimentare, farmaciile, cabinetele stomatologice, curăţătoriile de haine, centre de îngrijire personală, magazinele de produse şi servicii de optică medicală, magazinele de hrană și farmacie pentru animale, vânzarea produselor electronice și electrocasnice, în cel din urmă caz doar dacă operatorii economici asigură livrarea acestora la domiciliul/sediul cumpărătorului.
Purtarea măștilor de protecție de către client și respectarea normelor de distanțare la case de marcat este obligatorie.
CITEȘTE ȘI Parlament: Data alegerilor locale va fi stabilită prin lege. Mandatele aleșilor locali, prelungite maximum 6 luni de la încetarea stării de alertă. Candidații nu vor putea înlocui listele de susținători cu bani.Deputații au stabilit și un cadru clar pentru amenzile dispuse în starea de alertă.
Pentru a putea aplica în continuare amenzi, Guvernul schimbă în proiectul de lege regimul contravențiilor astfel încât să fie asimilat și pus în acord cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001, în contextul în care actul de majorare a amenzilor în stare de urgență a fost declarat neconstituțional. Ordonanța nr. 2/2001 prevede că prin legi, ordonanțe sau hotărâri ale Guvernului se pot stabili și sancționa contravenții în toate domeniile de activitate.
Acum Parlamentul a stabilit în proiect o serie de contravenții, care merg de la neluarea unor măsuri necesare de către șefii instituțiilor publice până la nerespectarea de către persoanele fizice a măsurilor individuale de protecție a vieții și pentru limitarea efectelor tipului de risc produs asupra sănătății persoanelor, nerespectarea măsurilor de izolare la domiciliu, nerespectarea interdicțiilor de a organiza și participa la mitinguri, demonstrații, procesiuni, concerte sau alte tipuri de întruniri, în spații deschise, ori întruniri de natura activităților culturale, științifice, artistice, religioase, sportive sau de divertisment, în spații închise.
De asemenea, va fi amendată circulația persoanelor, pietonală sau cu vehicule, în locurile și, după caz, în intervalele orare în care aceasta a fost interzisă sau restrânsă, respectiv nerespectarea interdicției de ieșire din zonele geografice în care a fost instituită carantina.
Amenzile sunt cuprinse 500 și 15.000 lei, dar pragurile superioare sunt prevăzute pentru instituții publice, persoane juridice și alte entități care organizează evenimente suspuse interdicțiilor.
Pentru persoanele fizice, nerespectarea măsurilor individuale de protecție, de pildă, conduce la o amendă cuprinsă între 500 și 2.500 lei, în timp ce nerespectarea interdicțiilor de circulație va putea fi sancționată cu amenzi cuprinse între 1.000 și 5.000 lei.
TOATE FAPTELE INCRIMINATE ȘI AMENZILE PREVĂZUTE POT FI CONSULTATE AICI
CITEȘTE ȘI Măsură adoptată în primă etapă: Salariul minim - 60% din salariul mediu pe economieParlamentul a stabilit totodată prelungirea prevederilor Ordonanței de urgență nr. 30/2020, privind suportarea de la buget a indemnizației de șomaj tehnic, fără întrerupere, de la data încetării stării de urgență pentru toate domeniile de activitate în care se mențin restricții, până la ridicarea acestora, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2020.
De asmenea, în ideea că acest proiect va fi promulgat mai redepe de șeful statului, Senatul a prevăzut că, pe durata stării de alertă, prevederile Legii nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ, se aplică până la finalizarea cursurilor anului școlar. Măsura a fost adoptată săptămâna trecută de Parlament, dar nu a fost încă promulgată.
În același timp, inițial, atât la Senat, cât și într-o primă formă a proiectului la Camera Deputaților, la propunerea PSD, care a criticat permanent Guvernul în această privință, a fost eliminată prevederea ca achizițiile de bunuri și servicii, prin negociere directă, fără publicare prealabilă, să fie posibile și pe durata stării de alertă.
Ulterior, însă, după retrimiterea proiectului la comisia juridică, a fost reintrodusă prevederea de a permite achiziționarea bunurilor și serviciilor de necesitate imediată în gestionarea situației de urgență pentru care a fost declarată starea de alertă, prin negocierea fără publicare prealabilă.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Iohannis, măsuri după 15 mai: Distanțarea socială - obligatorie! Nu va fi nevoie de declarație decât la deplasarea în afara localității. Slujbele, permise doar în aer liber, dar cu mască. Parcurile - recomandare de deschidereO altă modificare semnificativă față de forma Guvernului constă în faptul că Ministerul Sănătății nu va mai coordona organizarea și funcționarea tuturor unităților sanitare din subordinea autorităților administrației publice locale și nu va mai exercita atribuția de numire, suspendare și eliberare din funcție a persoanelor care ocupă funcții de conducere în cadrul acestor unități.
Aleșii au stabilit totodată că pe durata stării de alertă, angajatorul nu poate dispune în mod unilateral, ci doar cu consimțământul angajatului, desfășurarea activității în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu, modificarea locului de muncă ori a atribuțiilor salariatului.
A fost eliminată și prevederea ca, pe durata stării de alertă, modificarea raportului de serviciu al funcționarilor publici încadrați în autoritățile și instituțiile administrației publice să se poată realiza fără acordul funcționarului public.
Forma finală a proiectului introduce posibilitatea ca, pe durata stării de alertă, conducătorii instituțiilor publice implicate în combaterea pandemiei să dispună unilateral întreruperea concediilor personalului angajat, dar fără posibilitatea de a impune acestora efectuarea totală sau parțială a concediului de odihnă.
De asemenea, dacă Guvernul a stabilit în proiect că instituțiile și autoritățile publice pot angaja personal fără concurs, în starea de alertă, pe durată determinată de 6 luni, Pralamentul a prevăzut că angajările vor fi efectuate exclusiv pentru necesități legate de starea de alertă, pentru o durată determinată, ce nu poate depăși 30 de zile de la data încetării stării de alertă.
Totodată, a fost introdusă în lege posibilitatea ca și angajatorii din sistemul privat să poate dispună venirea la muncă a salariaților la intervale orare diferite, asemenea angajaților din instituțiile publice.
CITEȘTE ȘI VIDEO Liderului PSD, Marcel Ciolacu, i s-a făcut rău în timp ce prezenta propuneri de relansare a economieiValabilitatea documentelor eliberate de instituțiile și autoritățile publice precum și de entitățile private autorizate conform legii se menține pe toată perioada stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestei stări.
În cazul dovezilor înlocuitoare ale permiselor de conducere - cu drept de circulație, se menține numai valabilitatea celor emise în temeiul art.111 alin. (1) lit.b), alin.(4) sau alin.(5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu modificările și completările ulterioare, pe toată perioada stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 10 zile de la încetarea acestei stări. Pentru aceeași perioadă se menține și valabilitatea prelungirii dreptului de circulație dispusă de procuror sau de instanța de judecată potrivit art.111 alin.(6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Parlamentul a prevăzut și asigurarea măsurilor de siguranță pentru examenele școlare cu probe ”față în față”.
CITEȘTE ȘI CCR a calmat instituțiile de forță: valoarea amenzilor militare a scăzut cu 81%, iar numărul celor sancționați – cu 71%Astfel, în unitățile de învățământ preuniversitar, cu avizul Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență, prin ordin comun al ministrului Educației și ministrului Sănătății, se stabilesc măsuri pentru desfășurarea activităților de pregătire în vederea susținerii examenelor naționale și de certificare a competențelor profesionale, care presupun interacțiunea ”față în față”, în condiții de siguranță sanitară.
Ministerul Educației are obligația de a asigura elevilor și personalului didactic și nedidactic implicat numărul necesar de măști de protecție ce vor fi purtate obligatoriu în spațiile închise din incinta unităților de învățământ, precum și materialele de dezinfectare și de triaj epidemiologic necesar.
În învățământul universitar, pe lângă organizarea cursurilor online, senatorii au prevăzut că, de asemenea, se pot desfășura online și examenele de finalizare a studiilor de licență, de masterat sau a programele de studii postuniversitare, susținerea tezelor de doctorat, susținerea tezelor de abilitare.