România urcă în clasamentul celor mai influente state și intră în Top 50. Statele Unite reiau prima poziție, iar China ocupă cel mai bun loc de până acum. Cum a influențat războiul percepția
România urcă în clasamentul celor mai influente state și intră în Top 50. Statele Unite reiau prima poziție, iar China ocupă cel mai bun loc de până acum. Cum a influențat războiul percepția
România a urcat 7 poziții într-un clasament global al celor mai influente țări pe plan internațional, intrând astfel în Top 50, potrivit raportului Global Soft Power Index.
Raportul Global Soft Power Index, realizat de Brand Finance, clasează primele 120 de țări din perspectiva puterii “soft”, sau intangibile, definită ca “abilitatea unei națiuni de a influența comportamentul și preferințele diferiților actori din arena internațională prin atracție și persuasiune mai degrabă decât prin constrângere”.
Puterea soft a statelor este evaluată în funcție de criterii precum familiaritate, reputație, influență, business și comerț, guvernare, relații internaționale, cultură și tradiții, media și comunicații, educație și știință, oameni și valori.
Statele Unite ale Americii au reluat poziția de lider în clasament, urcând de pe locul 6 unde s-au situat anul trecut.
SUA conduceau clasamentul la începutul anului 2020, dar percepția în rândul publicului din întreaga lume s-a deteriorat abrupt în cursul aceluiași an. Răspunsul inițial la criza Covid-19 a jucat probabil un rol important în prăbușirea percepției.
Pe locul al doilea în clasament se situează Marea Britanie, care a urcat o poziție, de pe locul al treilea.
China a obținut cea mai bună performanță de până acum în Indexul Global Soft Power, depășind Japonia și devenind statul cu cea mai bună poziție în clasament din Asia. Astfel, China ocupă poziția 4, în urcare de pe locul 8.
Indicele Global Soft Power a fost realizat în baza unui sondaj la care au participat 100.000 de persoane, inclusiv specialiști în diferite domenii, din 120 de țări.
Războiul a condus la prăbușirea reputației Rusiei, în timp ce percepția asupra Ucrainei s-a îmbunătățit
Un nou studiu realizat în ultimele zile a constatat că oamenii din majoritatea statelor învinovățesc Rusia pentru actualul război din Ucraina. Situația este diferită însă în India și China.
Majoritatea respondenților din India sunt împărțiți între a învinovăți NATO sau SUA, iar majoritatea persoanelor din China dau vina pe Statele Unite.
Cercetarea a fost comandată de Brand Finance, ca o completare la studiului Global Soft Power Index 2022, având în vedere că sondajul inițial a fost realizat înainte de izbucnirea războiului.
Întrebați cine poartă cea mai mare vină pentru războiul din Ucraina, majoritatea respondenților din Regatul Unit (74%), Germania (67%), Franța (64%), Brazilia (63%), Statele Unite (60%), Africa de Sud (48%) și Turcia (42%) au dat vina pe Rusia.
În India, deși 32% au dat vina pe Rusia, un procent mai mare - 46% a dat vina fie pe SUA, fie pe NATO. În China, majoritatea respondenților (52%) au dat vina pe SUA, în timp ce doar 11% au dat vina pe Rusia. În fiecare stat intervievat, doar un procent infim de respondenți au dat vina pe Ucraina pentru invazie (între 3% și 10%).
Interesant este că, în rândul statele occidentale, Statele Unite sunt singurele unde procentul celor care dau vina pe SUA pentru conflict este semnificativ - 22%.
Când li s-a cerut să evalueze comportamentul Rusiei pe3 parcursul conflictului, 61% dintre respondenții chinezi au evaluat Rusia în mod pozitiv și 13% în mod negativ, ceea ce reprezintă un scor net pozitiv de +48%. India a fost singura care a mai acordat un scor net pozitiv comportamentului afișat de Rusia, cu +18%.
În toate celelalte țări intervievate - inclusiv în țările în curs de dezvoltare - ratingul de aprobare a comportamentului Rusiei a fost covârșitor de negativ.
Respondenții din fiecare țară - cu excepția Chinei - au evaluat comportamentul Ucrainei în război în mod pozitiv. 21% dintre respondenții chinezi au evaluat pozitiv Ucraina și 49% au evaluat-o negativ, ceea ce reprezintă un scor negativ net de -28%. Scorul net de evaluare pentru comportamentul Ucrainei a fost pozitiv în toate celeleltate state, de la Brazilia (+23%) la Marea Britanie (+60%), unde respondenții au acordat Ucrainei cel mai mare rating de aprobare.
Comparativ cu percepțiile surprinse în Global Soft Power Index 2022, pentru care sondajul a fost realizat în toamna anului trecut, reputația Rusiei a scăzut cu 19% la nivel global ca urmare a invaziei sale în Ucraina. Aceasta a avut de suferit în toate țările incluse în analiză, deși scăderea în China (4%) și India (5%) a fost semnificativ mai mică decât în alte țări. În același timp, trei state în curs de dezvoltare au făcut o întoarcere de 180 de grade în ceea ce privește opiniile privind influența Rusiei în lume. În loc să considere că Rusia are o influență netă pozitivă asupra lumii, așa cum făceau anterior, respondenții din Brazilia (-39%), Africa de Sud (-27%) și Turcia (-19%) consideră acum că Rusia are o influență negativ asupra lumii, în linie cu opiniile respondenților din țările occidentale.
Percepția asupra Ucrainei s-a îmbunătățit ca urmare a invaziei Rusiei: familiaritatea a crescut cu 44%, influența cu 24%, iar reputația cu 12%. La nivel mondial, atenția conflictul și atenția implicită din partea mass media au avut un efect pozitiv în cdeea ce privește percepția asupra Ucrainaine în majoritatea aspectelor analizare de Global Soft Power Index, chiar și în cazul celor care nu au legătură cu războiul.
"Această nouă cercetare dezvăluie cât de puternic este influențat modul în care oamenii din întreaga lume văd evenimentele curente de accesul la diferite surse de știri. În timp ce, la nivel global, percepția privind Rusia s-a deteriorat cu siguranță, impactul variază de la țară la țară, iar țările în curs de dezvoltare se află acum într-o aliniere mai strânsă cu Occidentul decât înainte. India și China sunt excepții clare. Cu toate acestea, ceea ce surprinde cel mai mult este diviziunea în rândul publicului american în ceea ce privește acest război, în comparație cu părerile clare din Europa de Vest", a comentat David Haigh, CEO Brand Finance.