Terenurile aflate în proprietatea publică a statului și în administrarea Ministerului Energiei și/sau Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, aflate pe cursurile râurilor, în jurul hidrocentralelor și pe coronamentul amenajărilor hidroenergetice, vor putea fi date în administrarea sau în folosința unităților adminisfrativ-teritoriale pentru construirea pistelor de agrement pentru biciclete și de circulație pietonală, prevede un proiect legislativ inițiat de PSD.
Inițiatorii arată, conform datelor analizate de Profit.ro, că la nivelul Uniunii Europene există multiple programe de finanțare a unor investiții în deplasarea cu bicicleta pentru perioada 2021-2027.
”Având în vedere această oportunitate de finanțare și dezvoltare a mobilității durabile, multe unități administrativ-teritoriale ori asociații de dezvoltare intercomunitară, în baza unor proiecte de construire a pistelor pentru biciclete și circulație pietonală, au început demersuri pentru a realiza asemenea investiții în vederea asigurării protecției mediului, reducerii emisiilor de carbon, creșterii siguranței traficului rutier și eficientizării serviciilor de transport”, afirmă aleșii social-democrați.
CITEȘTE ȘI Sistemele energetice ale Ucrainei și Republicii Moldova au fost sincronizate cu cele occidentale. Care sunt riscurileAceștia adaugă că multe autorități locale și asociații de dezvoltare intercomunitară au identificat ca variantă optimă pentru construirea unor rețele pentru piste de biciclete și circulație pietonală folosirea coronamentelor amenajărilor hidroenergetice și malurile râurilor, cum ar fi cazul la Râmnicu Vîlcea, Călimănești, Brașov, Sibiu sau Turnu-Severin.
”Realizarea unor astfel de trasee pentru biciclete și circulația pietonală va aduce multiple beneficii în planul social, ecologic, economic și turistic, rezultând astfel în: reducerea congestionării traficului și riscului rutier; realizarea unor deplasării cu emisii zero și implicit reducerea impactului negativ asupra mediului; crearea de noi opțiuni pentru toți cetățenii privind activitățiile sportive și recreative în aer liber; oferirea unor noi forrne de transport ecologic pentru navetiști, între domiciliu și serviciu și retur; creșterea mobilității sănătoase pentru populație; dezvoltarea comunitățiilor locale; realizarea de noi oportunități de turism; dezvoltarea infrastructurii pentru pietoni și bicicliști”, susțin inițiatorii proiectului.
Până în prezent, arată însă aceștia, realizarea unor asemenea rețele de piste pentru biciclete și circulație pietonală nu a fost posibilă, întrucât construirea lor pe terenuri aflate în administrarea Ministerului Energiei și respectiv Ministerului Apelor și Pădurilor nu poate fi finanțată.
CITEȘTE ȘI VIDEO Ciucă: Guvernul va plafona de la 1 aprilie în continuare prețul la energie și gaze. La alimente, România este bine aprovizionatăPrin urmare, terenurile din proprietatea celor două ministere vor putea fi date în administrarea sau în folosința autorităților locale pentru realizarea acestor piste, iar predarea-preluarea terenurilor se va face prin încheierea unui protocol între administratorul terenului și unitatea administrativ-teritorială interesată.
Execuția și întreținerea investițiilor necesare pistelor de agrement pentru biciclete și circulație pietonală se vor realiza din sumele existente în bugetele locale și/sau fonduri europene, în baza unui studiu de fundamentare pentru suprafața respectivă, avizat de către administrator.
Autoritățile locale nu vor putea schimba destinația terenului și nu vor putea restricționa, în niciun fel, accesul administratorilor pentru a efectua activități de întreținere sau verificare a amenajărilor hidroenergetice.