Modernizarea celor 10 aeronave IAR-99 ale Ministerului Apărării Naționale (MApN), destinate pregătirii piloților români în vederea utilizării avioanelor americane multirol F-16, a fost întârziată de problemele logistice cauzate de pandemia COVID-19 și de războiul din Ucraina asupra României și Israelului, inclusiv de criza semiconductorilor, relevă un document analizat de Profit.ro.
Compania de stat Avioane Craiova, controlată de Ministerul Economiei, a încheiat în urmă cu 3 ani, pe 30 iulie 2020, un contract cu MApN de modernizare a celor zece IAR-99, în valoare de 275 milioane lei plus TVA.
Graficul de livrare prevăzut de contract este de 36-49 de luni de la semnare.
Ulterior, în decembrie 2020, isralienii de la Elbit Systems au semnat un contract pe 4 ani de circa 27 milioane dolari cu Avioane Craiova, pentru prima fază a programului de modernizare a IAR-99, ce stipulează echiparea aeronavelor româneșt cu sisteme avansate de avionică, sisteme de instruire și capabilități de atac de tip Close Air Support și Air to Air, îmbunătățiri tehnologice menite să asigure pregătirea piloților pentru utilizarea F-16.
În document, Ministerul Economiei admite acum că există întârzieri ale livrărilor, fără să precizeze cât de mari sunt acestea.
″Pe timpul derulării contractului, pentru toate problemele de natură tehnică au fost identificate soluții de rezolvare, prin proiectare, tehnologie sau execuție. Întârzierea livrării aeronavelor a fost generată în special de dificultățile de livrare a unor echipamente ale sistemului de avionică, cauzate de situația pandemiei și, mai ales, de izbucnirea războiului din Ucraina. Acestea au generat dificultăți în aprovizionarea cu materiale și echipamente (în special în domeniul electronicii), precum și în stabilirea priorității de către unele state în ceea ce privește acordarea licențelor de export și livrarea unor echipamente din domeniul apărării″, afirmă ministerul.
Potrivit sursei citate, întârzierile au influențat și activitatea de proiectare și achiziție a altor materiale și echipamente.
″În ce privește modernizarea aeronavelor, majoritatea echipamentelor sistemului de avionică și armament, precum și pentru cele care constituie pachetul de sprijin logistic inițial, sunt furnizate de compania Elbit Systems Ltd., ce nu a putut furniza echipamentele. Acest fapt s-a datorat, conform notificării (transmise de Elbit – n.r.), întârzierii livrărilor pe fondul războiului din Ucraina și a efectelor pandemiei COVID-19, care au generat criza semiconductorilor și componentelor electronice, perturbări semnificative ale lanțului de transport și distribuție a materialelor și reprioritizarea livrărilor de materiale ale unor furnizori″, se mai menționează în document.
Acolo se precizează că problemele enumerate s-au manifestat în principal în perioada 2020-2022.
″Referitor la măsurile ce se vor adopta în vederea recuperării întârzierilor survenite în derularea contractului (...), Avioane Craiova SA a demarat o serie de activități prin care efectele evenimentelor de forță majoră să fie controlate și diminuate, activități privind organizarea și planificarea producției, reorientarea pe piață către noi furnizori și sincronizarea livrărilor în noile condiții date, negocieri cu aceștia, asumarea execuției unor lucrări care, lăsate în responsabilitatea unor furnizori, ar fi întârziat și mai mult programul″, conchide Ministerul Economiei.
Luna trecută, Administrația Prezidențială a anunțat că NATO va înființa în România un centru de instruire pentru operarea de aeronave militare F-16, unde vor fi antrenați inclusiv piloți din Ucraina, țară care ar urma să primească din Occident astfel de avioane ca sprijin în războiul cu Rusia.
Centrul va fi realizat la Fetești.