Guvernul vrea să dea primăriilor bani de studii de fezabilitate pentru proiecte de infrastructură finanțate de UE, invocând inclusiv eșecurile CNAIR și CFR

Guvernul vrea să dea primăriilor bani de studii de fezabilitate pentru proiecte de infrastructură finanțate de UE, invocând inclusiv eșecurile CNAIR și CFR
scris 7 mai 2020

Primăriile se vor putea implica în pregătirea documentațiilor tehnico-economice pentru unele tipuri de obiective de investiții în infrastructura de transport a României finanțate din fonduri UE și vor primi în acest sens bani de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Executivul având în pregătire legislația necesară în acest scop, potrivit unui document guvernamental.

"Având în vedere lipsa de performanță a CNAIR și CNCF CFR SA, a fost necesară identificarea altor soluții pentru pregătirea corespunzătoare și la timp a proiectelor de infrastructură de transport rutier, respectiv feroviar. De asemenea, a fost luat în considerare faptul că unitățile administrativ teritoriale au demonstrat în multe cazuri o performanță ridicată în pregătirea de proiecte cu finanțare europeană, precum și în implementarea acestora", arată sursa citată. Același document notează că unitățile administrativ teritoriale au un interes crescut în dezvoltarea infrastructurii de transport care să asigure legăturile la TEN-T (rețeaua trans-europeană de transport), iar o parte a infrastructurii portuare este de interes local.

Urmărește-ne și pe Google News

Intenția mai este justificată prin aceea că "proiectele de infrastructură necesită perioade de timp de aproximativ 1-2 ani pentru pregătirea și elaborarea documentațiilor tehnico-economice, respectiv pentru elaborarea și aprobarea studiului de fezabilitate și/sau a proiectului tehnic de execuție, cu impact asupra ritmului de implementare și a riscului de dezangajare la nivelul programelor operaționale", respectiv prin necesitatea de "a nu genera întârzieri în implementarea proiectelor de infrastructură indiferent de natura acestora, cu impact direct asupra riscului de dezangajare (estimat la peste 500 milioane euro începând cu al doilea an al perioadei de programare), dar și asupra perspectivei de dezvoltare pe termen lung a României".

Diverta redeschide toate magazinele stradale, dar cu noi proceduri CITEȘTE ȘI Diverta redeschide toate magazinele stradale, dar cu noi proceduri

"Un alt aspect care a condus la identificarea soluției de a pregăti proiecte privind infrastructura de transport cu sprijinul unităților administrativ teritoriale îl reprezintă interesul direct al acestora de a diminua pe cât posibil nivelul de poluare datorat traficului din interiorul localităților optând pentru încurajarea transportului ecologic (trenuri urbane, trenuri metropolitane sau alte soluții identificate prin studiile de trafic elaborate în acest sens) și dirijarea traficului de tranzit pe variante ocolitoare", se afirmă în document.

Astfel, Guvernul vrea să legifereze posibilitatea ca primăriile să primească bani de la bugetul de stat pentru a asigura pregătirea documentațiilor tehnico-economice pentru obiective de investiții în domeniul infrastructurii de transport rutier care se vor implementa în perioada de programare 2021-2027, fiind vorba de obiective care privesc variantele ocolitoare ale municipiilor reședință de județ sau a municipiilor, respectiv orașelor, sau care asigură legătura municipiilor reședință de județ sau a municipiilor, respectiv a orașelor, direct sau indirect la autostrăzi, drumuri expres și/sau drumuri naționale, sau care privesc soluții alternative pentru descongestionarea traficului rutier de pe drumurile naționale.

"Unitățile administrativ-teritoriale care depun cereri de finanțare la Organismul Intermediar pentru Transport în vederea finanțării pregătirii documentațiilor tehnico-economice pentru proiectele prevăzute (...) trebuie să obțină avizul prealabil al structurii responsabile cu gestionarea Master Planului General de Transport din cadrul Ministerului Transporturilor Infrastructurii si Comunicațiilor (...)", menționează sursa citată.

Orban - avertisment după ce amenzile majorate în starea de urgență au rămas în aer: Amendăm în continuare, dar cu altă sumă! CITEȘTE ȘI Orban - avertisment după ce amenzile majorate în starea de urgență au rămas în aer: Amendăm în continuare, dar cu altă sumă!

Pentru efectuarea cheltuielilor necesare pentru elaborarea documentației tehnico-economice, unitățile administrativ-teritoriale sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară vor depune la Autoritatea de Management/Organismul Intermediar cereri de finanțare și cereri de rambursare corespunzătoare. Prin derogare de la legislația în prezent în vigoare, cheltuielile generate de elaborarea acestor documentații tehnico-economice se cuprind în bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, conform contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare.

Organismul Intermediar pentru Transport încheie contracte de finanțare cu unitățile administrativ-teritoriale/asociațiile de dezvoltare intercomunitară/asocierile dintre aceștia și se asigură, odată cu încheierea contractelor de finanțare, că acestea au capacitate de administrare și financiară pentru elaborarea documentațiilor tehnico-economice și exercită controlul asupra modului de elaborare a documentațiilor tehnico-economice.

Documentațiile tehnico-economice pentru care se acordă sprijin financiar sunt în principal studiul de fezabilitate sau documentația de avizare a lucrărilor de intervenții, după caz, proiectul pentru autorizarea/desființarea executării lucrărilor, precum și proiectul tehnic de execuție. În funcție de tipologia proiectelor, se va acorda sprijin financiar și pentru documentații de tipul: plan de afaceri, studiu de marketing, studiu de oportunitate, studii geotehnice, studii pentru obținerea acordurilor/avizelor de mediu, studii arheologice, studii hidrologice, studii topografice, documentații cadastrale, precum și orice alte categorii de studii și documentații pentru obținerea de avize/autorizații care sunt necesare pentru implementarea proiectelor.

Sprijinul financiar se acordă prin Programul Operațional Asistență Tehnică 2014-2020 (POAT 2014-2020) și Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020 (dPOIM), în domenii care urmează a fi finanțate în perioada 2021-2027, cu respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat, se mai precizează în documentul guvernamental.

viewscnt
Afla mai multe despre
proiecte infrastructura de transport fonduri ue
primarii bani de la guvern
fonduri ue infrastructura rutiera
studii de fezabilitate autostrazi