Posibilitatea pensionării anticipate a magistraților nu va putea fi aplicată înainte de 31 decembrie 2022, implementarea prevederii respectie din legea privind statutul judecătorilor și procurorilor, adoptată în acest an, urmând a fi amânată, potrivit proiectului de ordonanță de urgență privind cele trei legi ale justiției, transmis de Ministerul Justiției, vineri, către Consiliul Superior al Magistratură. Potrivit ministerului, dacă ar fi aplicată, prevederea ar avea impact major asupra funcționării instanțelor judecătorești și a parchetelor, eficienței și calității actului de justiție, generând riscul de scădere substanțială a numărului magistraților în activitate.
Proiectul de Ordonanței de urgență privind legile justiției se arată că "potrivit art. I pct. 142 din Legea .../2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, art. 82 alin. (3) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se modifică, în sensul că de pensia de serviciu prevăzută de lege beneficiază, la cerere, înainte de împlinirea vârstei de 60 de ani, și judecătorii, procurorii și magistrații-asistenți de la Înalta Curte de Casație și Justiție și judecătorii și magistrații-asistenți de la Curtea Constituțională cu o vechime între 20 și 25 de ani numai în aceste funcții, în acest caz cuantumul pensiei fiind micșorat cu 1% din baza de calcul prevăzută de lege, pentru fiecare an care lipsește din vechimea integrală în aceste funcții", informează News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De asemenea, în ordonanță se precizează că "ținând cont de faptul că, în mod previzibil, acest sistem de pensionare anticipată va avea impact major asupra funcționării instanțelor judecătorești și a parchetelor, eficienței și calității actului de justiție, generând riscul de scădere substanțială a numărului magistraților în activitate, noua lege reglementând concomitent și creșterea perioadei de formare pentru intrarea în magistratură, precum și a vechimii necesare pentru promovarea la instanțe și parchete, motiv pentru care se impune amânarea aplicării acestui sistem de pensionare anticipată" și că "potențialul impact al acestei prevederi legale asupra resurselor umane existente la nivelul instanțelor judecătorești și parchetelor de pe lângă acestea a fost reliefat și în Opinia preliminară privind proiectul de modificare a Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciară și Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii al Comisiei Europene pentru Democrație prin Drept a Consiliului Europei (Comisia de la Veneția), recomandându-serenunțarea la schema de pensionare anticipată dacă nu poate fi stabilit în mod cert faptul că aceasta nu va avea niciun impact advers asupra funcționării sistemului".
Astfel, "se amână intrarea în vigoare, până la data de 31 decembrie 2022, a art. I pct. 142 în ceea ce privește alin (3) din legea 303 /2004, din Legea nr. .../2018 pentru modificarea și completarea Legii nr 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor", prevede ordonanța de urgență.
În textul ordonanței se mai arată că, la art. 54 din Legea 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, republicată, se va introduce un nou alineat, conform căruia: "În vederea formulării propunerilor de numire în funcțiile de conducere prevăzute la alin. (1), ministrul Justiției organizează o procedură de selecție, pe baza unui interviu, în cadrul căruia candidații susțin un proiect privind exercitarea atribuțiilor specifice funcției de conducere pentru care și-au depus candidatura. În vederea asigurării transparenței, audierea candidaților se transmite în direct, audio-video, pe pagina de internet a Ministerului Justiției, se înregistrează și se publică pe pagina de internet a ministerului".
De asemenea, se arată că legea pentru modificarea și completarea Legii 303/2004 se modifică astfel: art I pct. 96 privind alineatul (7) al art. 57 din Legea 303/2004 va avea următorul cuprins: "(7) În interesul serviciului, procurorii pot fi delegați, cu acordul scris al acestora, inclusiv în funcții de conducere, dispozițiile alin. (1) - (6) fiind aplicabile în mod corespunzător. Delegarea procurorilor la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție se dispune, cu acordul scris al acestora, de Consiliul Superior al Magistraturii - Secția pentru procurori".
Totodată, art. I pct. 151 privind alineatul (8) al art. 96 din Legea 303/2004 se modifică astfel: "(8) Statul, prin Ministerul Finanțelor Publice, va exercita acțiunea în regres împotriva judecătorului sau procurorului dacă, în urma raportului consultativ al Inspecției Judiciare prevăzut la alin. (7), rezultă că eroarea judiciară a fost cauzată ca urmare a exercitării de către judecător sau procuror a funcției cu rea-credință sau gravă neglijență".
CITEȘTE ȘI FOTO O nouă modă pe piață, având ca țintă și colecționarii: calendare cu politicieni caricaturizați. Ultima ofertă, pentru 2018: premierul TudoseÎn continuare, se introduc două alineate noi care prevăd că: "(81) Împotriva raportului prevăzut la alin. (8) părțile interesate pot formula contestație în termen de 30 de zile de la comunicare, la tribunalul în a cărui circumscripție domiciliază reclamantul. Hotărârea pronunțată este definitivă" și "(82) Termenul de exercitare a acțiunii în regres este de 6 luni de la data comunicării hotărârii prevăzute la alin (81) sau, după caz, de la data expirării termenului de contestare a raportului prevăzut la alin. (8)".
Ordonanța prevede și modificări ale Legii 304/2004 privind organizarea judiciară.
Astfel, alineatul (9) al art. 791 se modifică în felul următor: "(9) Procurorii numiți în cadrul Direcției de Investigarea a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism pot fi revocați prin ordin al procurorului -șef al acestei direcții, cu avizul Secției pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, în cazul exercitării necorespunzătoare a atribuțiilor specifice funcției sau în cazul aplicării uneia din sancțiunile disciplinare prevăzute la art. 100 lit.b)- e) din Legea 303/2004".
De asemenea, alineatul (8) al art. 87 va prevede că "(8) Procurorii numiți în cadrul Direcției NaționaleAnticorupție pot fi revocați prin ordin al procurorului -șef al Direcției NaționaleAnticorupție, cu avizul conform al Secției de procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, în cazul exercitării necorespunzătoare a atribuțiilor specifice funcției sau în cazul aplicării uneia din sancțiunile disciplinare prevăzute la art. 100 lit.b)- e) din Legea 303/2004".
Printre modificările aduse Legii 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii se numără cea a alineatului (3) al art. 28, conform căreia: "(3) Reprezentanții societății civile participă numai la lucrările plenului Consilului Superior al Magsitraturii și au drept de vot".
De asemenea, la art. 44 se introduce un nou alineat: "(31) Acțiunea disciplinară în cazul abaterilor săvârșite de judecători sau procurori poate fi exercitată și de ministrul justiției. Verificările prealabile, pentur a se stabili dacă există indiciile săvârșirii unei abateri disciplinare, precum și cercetarea disciplinară, se efectuează de către Inspecția Judiciară, la solicitarea ministrului Justiției, prevederile prezentei secțiuni fiind aplicabile în mod corespunzător".
Totodată, sunt modificate alineatele (1) - (5) ale art. 55, referitoarea la revocarea din funcție a unui membru ales al CSM.
"Art. 55 - (1) Revocarea din funcția de membru ales al Consiliului Superior al Magistraturii se poate dispune oricând în timpul mandatului, în următoarele cazuri: a) persoana în cauză nu mai îndeplinește condițiile legale pentru a fi membru ales al Consiliului Superior al Magistraturii; b) persoanei în cauză i-a fost aplicată una din sancțiunile disciplinare prevăzute la art. 100 lit. b) - e) din Legea 303/2004, iar măsura a rămas definitivă; c) neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a atribuțiilor în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii ori săvârșirea unor fapte de natură a aduce atingere gravă independenței și prestigiului justiției", scrie în proiectul de ordonanță, în care se precizează că prin cele prevăzute la lit. c) se înțelege "încălcarea gravă a obligațiilor administrative și jurisdicționale care incumbă calității de membru al Consiliului Superior al Magistraturii și care derivă din legi și regulamente".
CITEȘTE ȘI GALERIE FOTO O nouă promisiune: Delfinul, singurul submarin al României, cumpărat de la URSS în 1985, ar putea fi reparat și repus în funcțiune. Apărarea vrea și să cumpere alte câteva submersibileTotodată, se arată că Secția corespunzătoare a CSM constată incidența uneia din ipotezele prevăzute anterior, la sesizarea majorității judecătorilor sau procurorilor care compun secțiile respective, precum și la sesizarea unei adunări generale.
De asemenea, în text se prevede că procedura de revocare din funcție se poate desfășura în mai multe feluri: să fie inițiată de orice adunare generală de la nivelul instanțelor sau parchetelor pe care le reprezintă membrul CSM vizat, fie să fie declanșată de CSM la cererea a cel puțin 10 adunări generale în cazul judecătoriilor și parchetelor acestora, trei adunări generale în cazul tribunalelor sau parchetelor acestora, o adunare generală în cazul curților de apel sau parchetelor corespunzătoare, respectiv adunarea generală a ICCJ sau a PICCJ.
În continuare se arată că hotărârile din adunările generale pentru inițierea sau susținerea revocării se iau cu majoritatea voturilor magistraților care funcționează efectiv la acea instanță sau parchet, prin vot secret, direct și personal. De asemenea, se arată că în termen de 10 zile de la data când a fost sesizat, plenul CSM convoacă toate adunările generale de la instanțe sau parchete pe care le reprezintă membrul CSM a cărui revocare se solicită, stabilind o singură dată și oră pentru desfășurarea acestora, nu mai târziu de 20 de zile de la convocare. Judecătorului sau procurorului vizat i se comunică de îndată hotârârea prin care s-a inițiat revocarea.
Persoana pentru care se solicită revocarea se poate adresa judecătorilor sau procurorilor pentru a-și susține punctul de vedere, în orice mod, până la începerea votului. "Plenul Consiliului Superior al Magistraturii poate dispune revocarea din funcția de membru ales al Consiliului Superior al Magistraturii, cu votul majorității membrilor", se mai arată în ordonanță.
Conform sursei citate, în cazul adunării generale comune a PICCJ, a DNA și a DIICOT, decizia de revocare a reprezentantului acestora se ia cu votul majorității procurorilor care funcționează efectiv la aceste structuri, inclusiv la cele teritoriale.
CITEȘTE ȘI FOTO ARHIVĂ Rememorare istorică prin lentila presei americane. Monarh la 5 ani: prima încoronare a regelui Mihai, de după moartea bunicului său Ferdinand. VIDEO Ultimul discurs al Regelui: România - țară luată cu împrumut de la copiiArt. V al ordonanței prevede că "se amână intrarea în vigoare, până la data de 30 iunie 2019, data finalizării exercitării președinției rotative a Consiliului Uniunii Europene de către România, a art I pct.97 și art. I pct 98 în ceea ce privește alin. (11) și (12) ale art 58 din Legea 303/2004, din legea .../2018 pentru modificarea și completarea legii nr 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor".
De asemenea, se arată că dispozițiile privind judecarea apelurilor în complet format din 3 judecători se aplică apelurilor formulate în procese pornite începând cu data de 1 ianuarie 2020. În procesele pornite începând cu data intrării în vigoare a OUG și până în 31 decembrie 2019 inclusiv, apelurile se judecă în complet format din 2 judecători.
În cauzele penale, aceste dispoziții privind judecarea apelurilor în complet de trei judecători se aplică la judecarea apelurilor în cauzele care au fost înregistrate în primă instanță începând cu 1 ianuarie 2020. Apelurile formulate în cauzele penale înregistrate în primă instanță începând cu data intrării în vigoare a prezentei OUG și până în 31 decembrie 2019 inclusiv se judecă în comeplt de doi judecători.
Proiectul de OUG mai prevede că "procurorii care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, își desfășoară activitatea în cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, DIICOT și DNA, precum și în cadrul celorlalte parchete, rămân în funcție în cadrul acestora dacă îndeplinesc condițiie prevăzute de Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare și Legea nr. 304/2004 republicată, cu modificările și completările ulterioare".
Guvernul se va întruni, luni, în ședință, urmând să fie adoptată Ordonanța de Urgență privind cele trei legi ale justiției, pentru a le pune în acord cu observațiile Comisiei de la Veneția. Anunțul convocării ședinței de Guvern a fost făcut, vineri, de către ministrul de Externe, Teodor Meleșanu.