Guvernul va plăti în avans cele 7 sisteme de rachete Patriot pe care le va achiziționa de la statul american, primul astfel de sistem de rachete sol-aer cu bătaie mare (HSAM) urmând să fie contractat de România anul acesta, pentru 764,7 milioane dolari plus TVA.
"Potrivit normelor procedurale specifice Programului Foreign Military Sales (FMS), contractele de stat de tip Letter of Offer and Acceptance (LOA) presupun ca fazele execuției bugetare –lichidarea, ordonanțarea și plata – să se parcurgă anterior livrării bunurilor și prestării serviciilor și fără verificarea documentelor justificative care să ateste această livrare/prestare, certificarea urmând să se realizeze până la termenul final stabilit în contract sau în amendamentele la acesta. Astfel, Ministerul Apărării Naționale va efectua pentru începerea derulării LOA plăți în avans, iar aceste plăți vor putea fi justificate prin bunuri livrate și servicii prestate la termenul final stabilit prin LOA, care va depăși cel puțin un an bugetar", se arată în expunerea de motive a unui proiect de lege elaborat de MApN pentru realizarea “Capabilității de apărare aeriană cu baza la sol” aferentă programului de înzestrare esențial „Sistem de rachete sol-aer cu bătaie mare (HSAM)” .
"Primul sistem de rachete sol-aer cu bătaie mare (HSAM) (...) va fi contractat până la sfârșitul anului 2017, în configurația și contravaloarea în lei a sumei de 764,78 milioane dolari, prin primul contract de stat de tip LOA, la care se adaugă TVA", stipulează draftul de act normativ.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Același document prevede că, prin derogare de la Legea finanțelor publice, creditele bugetare și de angajament aprobate în bugetul MApN pentru această achiziție se repartizează integral. Derogarea se face de la alineatul care prevede că "Pentru asigurarea unei execuții bugetare prudente, ordonatorii principali de credite vor repartiza (...) creditele de angajament și creditele bugetare după reținerea a 10% din prevederile aprobate acestora".
În expunerea de motive, la rubrica privind impactul bugetar pe anul 2017, este prevăzută suma de peste 3,68 miliarde lei, atât la venituri, cât și la cheltuieli (la "active nefinanciare").
"Total estimat: 3,9 miliarde dolari fără TVA, începând cu anul 2017, fără sumele necesare realizării infrastructurii", se precizează în expunerea de motive a proiectului de lege.
CITEȘTE ȘI Referendumuri în Italia: Alegătorii din Lombardia și Veneto susțin ideea unei mai mari autonomii față de RomaProiectul prevede atribuirea de către Guvernul României c[tre Guvernul Statelor Unite ale Americii a contractelor de stat tip Letter of Offer and Acceptance - LOA specifice Programului Foreign Military Sales - FMS pentru achiziționarea, începând cu anul 2017, a 7 (șapte) sisteme de rachete sol-aer PATRIOT configurația 3+, din care 4 (patru) sisteme destinate înzestrării Statului Major al Forțelor Aeriene și 3(trei) sisteme destinate înzestrării Statului Major al Forțelor Terestre, respectiv a echipamentelor majore, mijloacelor de transport, materialelor, pieselor, echipamentelor de mentenanță, muniției necesare, pachetului de suport logistic inițial și a serviciului de instruire, echipamentelor criptografice și cu regim special.
"Configurația 3+ care va fi achiziționată de statul român, este cea mai modernă variantă existentă pe piață în prezent, din punct de vedere al configurației hardware și software al echipamentelor de sol și rachetelor, configurație la care state precum SUA, Olanda, și Germania vor trece în următorii 3 ani, prin lucrări de modernizare a configurațiilor mai vechi pe care le dețin", se explică în expunerea de motive.
Documentul citat mai precizează că, pentru asigurarea sprijinului logistic al sistemului PATRIOT, la nivelul agenției NATO pentru Sprijin și Achiziții (NATO Support and Procurement Agency – NSPA) funcționează un parteneriat dedicat - PATRIOT Support Partnership (SP) prin intermediul căruia statele membre NATO deținătoare de astfel de sisteme (SUA, Germania, Olanda, Grecia, Spania) își asigură servicii de mentenanță complexă pentru echipamente și rachete. În cadrul acestui parteneriat statele membre beneficiază de un stoc comun de piese de schimb care asigură înlocuirea celor defecte în termen operativ. Prezența în Europa a facilităților de mentenanță a echipamentelor PATRIOT și a rachetelor, sub egida NSPA/PATRIOT SP, asigură un timp redus de transfer al echipamentelor defecte către aceste facilități în vederea efectuării reparațiilor. De asemenea, contribuția comună a statelor membre PATRIOT SP la costurile de operare și menținere a facilităților de mentenanță, proporțional cu densitatea de echipamente din înzestrare, reprezintă un avantaj financiar.
CITEȘTE ȘI Șeful Gării de Nord și directorul Regionalei CF București au fost schimbați din funcții"Totodată, prin achiziția sistemelor PATRIOT, România va avea acces la toate elementele de dezvoltare a configurației hardware si software, prin participarea la Programul internațional de cercetare-dezvoltare și servicii pentru sistemul PATRIOT - IESP (International Engineering Services Program), respectiv de monitorizare a comportamentului rachetelor pe ciclul de viață, prin Programul de supraveghere în teren a rachetelor - FSP (Field Surveillance Program). Prin participarea la IESP și FSP țările partenere au acces la rezultatele programelor de cercetare/dezvoltare finanțate în comun, ceea ce conduce la rezultate cu privire la modernizări/modificări/prelungiri de resursă pe ciclu de viață in condiții de eficiență economică", precizează sursa citată.
MApN mai arată că prin această achiziție se asigură compatibilitatea intrinsecă cu rachetele sol-aer cu bătaie medie HAWK, aflate în înzestrare și produse de același furnizor (Raytheon), precum și realizarea unei apărări aeriene stratificate.
"Astfel, în cadrul exercițiilor multinaționale desfășurate în anii 2016 și 2017, derulate în comun de către structuri ale Armatei României înzestrate cu sisteme de rachete sol-aer cu bătaie medie HAWK PIP III R și sisteme PATRIOT aparținând Comandamentului Forțelor Terestre Americane dislocate în Europa USAREUR. Practic, prin această cooperare s-a demonstrat că prin utilizarea de către cele două sisteme de armă a protocoalelor de comunicații standardizate la nivelul NATO, se asigură interconectarea și interoperabilitatea acestora, ceea ce confirmă posibilitatea de configurare în cadrul aceleiași arhitecturi de comandă control și de utilizare a celor două componente cu bătaie medie, respectiv mare, în structuri independente, care pot coopera fie pe verticală, ierarhic, fie pe orizontală sau în structuri mixte", se spune în expunerea de motive.