Guvernul nu este de acord cu trotuare obligatorii de 2 metri: Traficul rutier ar fi îngreunat, iar construcțiile din epoca Ceaușescu nu permit

Guvernul nu este de acord cu trotuare obligatorii de 2 metri: Traficul rutier ar fi îngreunat, iar construcțiile din epoca Ceaușescu nu permit
scris 25 mai 2016

Guvernul nu susține adoptarea de către Parlament a unui proiect de lege care prevede asigurarea pe trotuar a unei lățimi minime de 2 metri pentru circulația pietonilor. Pe lângă observații de tehnică legislativă, Guvernul se opune unei astfel de prevederi pentru că ar îngreuna traficul rutier, iar construcțiile din anii ’80 nu ar permite astfel de trotuare.

Proiectul de lege, depus la Parlament la finele anului trecut, propune ca automobilele să nu mai poată fi parcate pe trotuar, chiar și în situația amenajării sau marcării unui spațiu de parcare, dacă nu este asigurată o lățime de minimum doi metri destinată circulației pietonilor.

Urmărește-ne și pe Google News

Codul Rutier stipulează că “este interzisă ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate”, parcarea fiind permisă doar prin indicatoare sau marcaje speciale, cu condiția ca lățimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziția pietonilor să fie de cel puțin un metru.

Regulamentul de aplicare a Codului Rutier, la art. 142 aln. (n), nu mai prevede însă obligativitatea marcajelor și arată că un autovehicul poate fi parcat pe trotuar doar dacă asigură un spațiu de cel puțin un metru pentru pietoni.

Deși problemele de intrepretare a legii au fost lămurite chiar prin decizie a instanței, care a stabilit că parcarea pe trotuar, în lipsa unor amenajări speciale, este ilegală, în realitate poliția tolerează parcarea automobilelor pe trotuar chiar și când trotuarul este practic desființat în acest mod.

Fiscul a scos la vânzare vila din București a Corinei Voiculescu, fostul sediu Crescent CITEȘTE ȘI Fiscul a scos la vânzare vila din București a Corinei Voiculescu, fostul sediu Crescent

Inițiatorul legii sublinaiză că până și un metru de trotuar este insuficient, în special când e vorba și de deplasarea cărucioarelor pentru copii sau pentru persoanele cu dizabilități, iar pentru intervențiile ambulanțelor și pompierilor este nevoie de un spațiu mai mare.

“Pe acest spațiu pietonal de pe trotuare trebuie să fie posibilă deplasarea tărgilor cu răniți, însoțite de paramedicii care acordă primul ajutor, și utilajelor pompierilor. Cum s-ar putea acorda primul ajutor într-un accident colectiv, ca cel din “Colectiv”, pe o stradă unde autovehiculele ar fi parcate lângă pereții clădirilor?”, se întreabă parlamentarul.

Prin urmare, proiectul de lege propune modificarea Codului Rutier, astfel încât administratorul drumului public să poată permite “oprirea, staționarea sau parcarea unui vehicul pe trotuar, parțial ori total, numai cu respectarea marcajului și numai dacă rămâne liber cel puțin un culoar de minimum 2 m lățime înspre marginea opusă părții carosabile, destinat circulației pietonilor”.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul, dar Guvernul se opune

Consiliul Legislativ a acordat un aviz favorabil proiectului, recomandând introducerea unui nou articol care să prevadă un termen rezonabil pentru modificarea Codului Rutier.

Guvernul, în schimb, a transmis săptămâna trecută Parlamentului un punct de vedere negativ cu privire la iniațiativa legislativă.

FOTO Românii și străinii încep să se cazeze în castel. Cât costă o noapte de cazare într-un castel din Transilvania CITEȘTE ȘI FOTO Românii și străinii încep să se cazeze în castel. Cât costă o noapte de cazare într-un castel din Transilvania

Executivul susține că legislația actuală este suficientă pentru reglementarea cazurilor și condițiilor în care se efectuează oprirea, staționarea sau parcarea.

Mai mult, ignorând faptul că în realitatea de zi cu zi trotuarele chiar sunt folosite drept parcări, Guvernul arată că “folosirea noțiunii de parcare în legătură cu trotuarul, ca și componentă a drumului public, este eronată”, iar condițiile de staționare și parcare a autovehiculelor sunt restrânse prin eliminarea situației în care lipsește marcajul.  

Guvernul aduce, însă, în cele din urmă, ca argumente ultime împotriva proiectului faptul că trotuarele de minim 2 metri ar îngreuna și mai mult traficul rutier, în condițiile în proiectele imobiliare dezvoltate de regimul Ceaușescu în anii ’80 nu permit astfel de extinderi.

Guvernul nu este de acord cu trotuare obligatorii de 2 metri: Traficul rutier ar fi îngreunat, iar construcțiile din epoca Ceaușescu nu permit

“Considerăm că acest demers legislativ trebuie să țină cont țină cont și de condițiile în care se desfășoară traficul rutier actual, care, în lipsa spațiilor necesare conducătorilor de vehicule pentru a opri ori staționa, ar fi și mai mult îngreunat. Precizăm și faptul că în anii 1980, datorită procesului de densificare a construcțiilor, trotuarele construite în perioada respectivă au dimensiuni care nu ar permite aplicarea prevederilro din propunerea legistaltivă”, arată Guvernul.

Având în vedere că și comisiile de specialitate, inclusive cea pentru siguranță națională, au avizat negativ proiectul, acesta are foarte puține șanse de fi adoptat în plenul legislativului.

viewscnt
Afla mai multe despre
trotuar
parcare
metri
autovehicul
marcaj
guvern
parlament