Fostul manager PIMCO: Trump amintește de politicile lui Mussolini prin felul cum încearcă să influențeze corporațiile

Fostul manager PIMCO: Trump amintește de politicile lui Mussolini prin felul cum încearcă să influențeze corporațiile
scris 9 ian 2017

Încercările președintelui Donald Trump de a convinge corporațiile americane să nu-și mute producția peste graniță amintesc de interferența statului în interesele private caracteristică politicilor lui Mussolini, spune Bill Gross, fondatorul PIMCO, societatea de administrare a activelor financiare cu cele mai mari plasamente pe piețele de bonduri.

Încă din campania electorală, președintele-ales Donald Trump a declarat că va face totul ca marile companii americane să-și păstreze producția în SUA, oferind astfel locurile de muncă americanilor. Mesajele sale către corporații sunt fără echivoc: ori își țin fabricile în America, ori vor avea de plătit tarife care le va face prohibitiv accesul pe piața americană.

Urmărește-ne și pe Google News

Frecvența mesajelor pe Twitter ale lui Trump către mediul corporativ american este caracterizată ca intervenționism de stat de către Bill Gross, managerul de fond în vârstă de 72 de ani, care la PIMCO a avut în administrare active de aproape 2.000 miliarde dolari.

Trump numește un critic vehement al Chinei ca negociator-șef pe probleme comerciale CITEȘTE ȘI Trump numește un critic vehement al Chinei ca negociator-șef pe probleme comerciale

Scopul de a păstra locurile de muncă în America sună frumos, admite Gross. „Cred că este bine, dar îmi amintesc într-o anumită măsură de politici din Italia cu mult timp în urmă, asociate cu Mussolini și cu controlul guvernamental al intereselor corporative”, a declarat Gross într-o intervenție pentru Bloomberg TV.

Întrebat de realizatorul televiziunii de business dacă Trump se angajează într-o politică neo-fascistă, managerul de fond, în prezent administrator de active pentru Janus Capital din statul american Colorado, a declarat că nu vrea să ajungă atât de departe cu afirmațiile sale. „Nu îndrăznesc să o numesc fascistă”, a nuanțat Gross.

Totuși, când țintește o companie și o face să-și schimbe politicile după declarații și amenințări, nu poate să nu se gândească la sistemul politic inventat de Mussolini. Scopul este nobil, ca trenurile să ajungă în gară la timp, numai că după intervenționismul repetat istoria arată că trenurile nu mai merg deloc, conchide fondatorul PIMCO, acum parte a grupului german Allianz, pentru care este cel mai mare investitor pe piețele de bonduri.

Ce înseamnă fascismul

Benito Mussolini, dicatorul Italiei în anii 1922-1943, a inovat la nivelul sistemului politic și al organizării economiei promovând corporatismul în locul democrației. Conform acestuia, organizarea statală avea la bază nu partidele politice organizate în funcție de ideologie, ci breslele diverselor meserii ale căror interese trebuia să conveargă cu statul, întru binele mai mare al națiunii.

Conform corporatismului fascist, proprietatea rămâne privată, însă decizia companiilor și indivizilor din mediul privat nu le aparține totdeauna acestora, ci ea este direcționată de aparatul guvernamental într-un dirijism economic ce vizează dezvoltarea națiunii.

Negocieri, laude și amenințări pentru corporații promovate pe Twitter

De la câștigarea alegerilor prezidențiale, republicanul Trump i-a mustrat pe mai mulți șefi de corporații pentru deciziile de a muta facilități de producție în afara SUA. Nu mai departe de joia trecută, președintele-ales lansa un avertisment către holdingul nipon din industria auto Toyota. „Toyota Motor spune că va construi o fabrică nouă la Baja, în Mexic, pentru a construi mașini Corolla pentru SUA. În niciun caz! Construiți fabrica în SUA sau plătiți o taxă vamală mare!”, scria Trump pe Twitter.

Cu numai o zi înainte, el lăuda compania Ford pentru că a renunțat la planul său de a reloca producția de automobile din statul Michigan în Mexic, salvând astfel 700 de locuri de muncă pentru americani.

Marțea trecută, Trump contra planul de business al General Motors de a fabrica modelul Chevrolet Cruze în Mexic pentru a-l aduce liber de taxe în SUA. „Îl fabricați în SUA sau plătiți o taxă vamală mare!”, scria președintele-ales pe Twitter.

Este o politică față de corporații cu care este consecvent. Producătorul și regizorul de filme documentare Michael Moore, susținător al democraților, declara chiar în timpul campaniei electorale că președintele Trump a reușit să seducă muncitorimea din statul Michigan când le-a spus șefilor de corporații auto că, dacă nu mențin fabricile în SUA, vor plăti tarife de 40% și nu vor mai putea vinde nimic pe piața americană.

De la câștigarea alegerilor, pe 8 noiembrie 2016, astfel de mesaje au fost reluate. Trump și-a revendicat drept un succes faptul că a convins producătorul de aparate de aer condiționat Carrier să-și țină fabrica în Indianapolis, statul Indiana, renunțând la planul de relocare în Mexic. Tot în statul Indiana el a țintit producătorul de instalații Rexnord pentru că intenționează să dea afară cei 300 de muncitori ai fabricii sale pentru a-și muta producția în Mexic.

viewscnt
Afla mai multe despre
donald trump
sua
america
pimco
bill gross
mussolini
ford
toyota
general motors