Comisia Europeană a deschis un dosar EU Pilot, care poate precede declanșarea unei proceduri de infringement, și în cazul timbrului de mediu, încasat în continuare de stat. Surse oficiale au declarat pentru Profit.ro că, în pofida deciziei Curții Constituționale, care a avizat, recent, anularea timbrului de mediu de către Parlament, România riscă infringement dacă nu returnează timbrul de mediu celor care l-au plătit.
Procedura de infringement constituie un proces care presupune atenționarea unui stat membru UE de către Comisia Europeană pentru încălcarea unei obligații și, ulterior, acționarea statului respectiv în judecată la Curtea Europeană de Justiție, unde țara în cauză este amendată, de obicei, cu o sumă substanțială.
Comisia Europeană a respins recent argumentele cu care autoritățile române au promovat Legea care impune marilor comercianți să asigure 51% din oferta de alimente de la producători locali. În urma respingerii acestor argumente, Comisia a fost nevoită să închidă dosarul inițial privitor la această lege, iar pasul următor presupune în mod automat declanșarea procedurii de infringement.
Surse oficiale au declarat pentru Profit.ro că Guvernul va trebui să aducă acum argumente și cu privire la timbrul de mediu, după ce Comisia Europeană a deschis un dosar EU Pilot în cazul României. Bruxelles-ul a cerut Guvernului să-i transmită, în primul rând, de ce timbrul de mediu este plătit în continuare și, în al doilea rând, modul în care Guvernul a programat restituirea acestuia.
CITEȘTE ȘI Permisul de conducere auto va fi modificatDosarul deschis de Comisie apare în contextul în care Curtea de Justiție a Uniunii Europene a emis recent o decizie prin care statul român este obligat să restituie și timbrul de mediu (taxa auto în vigoare) pentru mașinile second-hand, după ce și celelalte trei forme ale taxei au fost declarate nelegale.
Impactul bugetar pentru restituirea tutror acestor taxe estimat de Guvern la 6,5 miliarde lei. Între timp, potrivit estimărilor Profit.ro, prin sumele nou colectate, cele neluate în calcul atunci și prin acumularea de dobânzi, ar putea să se apropie de 8 miliarde de lei, mai mult de 1% din PIB în plus la deficitul bugetar.
Curtea a respins și cererea statului român de limitare a efectelor în timp ale hotărârii, considerând să acesta nu a acționat cu bună credință, astfel încât va trebui să fie restituite și sume încasate în trecut.
Ca urmare a deciziei, statul român va fi obligat să restituie, așa cum s-a întâmplat și cu celelalte variante ale taxei auto, și actualul timbru de mediu care a intrat în vigoare prin OUG 9/2013.
Ministrul Mediului, Cristiana Palmer, declara anterior că Guvernul va schimba actuala formulă a timbrului de mediu și va adopta o versiune echitabilă pentru toată lumea.
Surse guvernamentale au precizat pentru Profit.ro că Ministerul Mediului a transmis până în prezent câteva variante de modificare a timbrului de mediu, dar acestea nu au fost acceptate și promovate.
“Una dintre variantele pe care noi am luat-o în calcul a fost o taxare a consumului de combustibil. Un pachet în doi piloni. Pe de o parte, o taxare a combustibilului cu o sumă mică, de fapt, care s-ar fi regăsit într-un impact de maximum 2 lei pe un plin de benzină pe lună, și un pilon de impozitare diferențiată, pentru că, în clipa de față, noi nu impozităm în mod diferențiat în funcție de norma de poluare a motorului”, afirma ministrul Mediului în octombrie.
CITEȘTE ȘI Permisul auto nu va mai fi eliberat decât celor care au absolvit la școală cel puțin 11 claseTot atunci, ministrul Mediului deplângea faptul că Parlamentul a adoptat, la inițiativa PSD, un proiect de lege care anulează 102 taxe, printre care și timbrul de mediu.
Proiectul de lege inițiat de PSD a fost sesizat pentru neconstituționalitate la Curtea Constituțională de către președintele Iohannis, dar, paradoxal, după ce Curtea a respins sesizarea de neconstituționalitate și, eventual, după ce va fi promulgată de președinte, Legea va constitui răspunsul autorităților române la prima întrebare din dosarul EU Pilot deschis de Comisie.
Astfel, autoritățile vor putea răspunde Comisiei că timbrul de mediu a fost anulat, dar surse oficiale au declarat pentru Profit.ro că, în contextul deciziilor CJUE, lansarea procedurii de infringement nu va putea fi evitată.
“Deciziile CJUE obligă Comisia Europeană să lanseze procedura de infringement cu privire la returnarea taxei de timbru, aceasta fiind una din problemele solicitate a fi lămurite în dosarul EU Pilot. Așadar, până Guvernul nu va aproba prin acte normative priocedura de restituire a timbrului de mediu, nu va putea evita infringement-ul”, au arătat sursele citate.
Potrivit acestora, Comisia nu se opune a priori introducerii unei noi taxe, dacă se dovedește echitabilă, dar rămâne de văzut care va fi decizia noului Guvern cu privire la introducerea unei noi formule a taxei de poluare.
Reprezentanții industriei auto a arătat, la rândul lor, cu priljeul dezbaterilor din Parlament, că doar forma și modul de aplicare a taxei au fost găsite în neregulă de Curtea de Justițe a Uniunii Europene, nu și principiul acesteia, iar taxa care are drept scop combaterea poluării ar trebui menținută. Reprezentanții industriei afirmă că eliminarea timbrului mediu va avea ca efect scăderea producției autohtone cu 20-30%, punând astfel în pericol circa 15.000 locuri de muncă din cele peste 200.000 din domeniu.
Deocamdată, președintele Klaus Iohannis a declarat, vineri, că va trimite Parlamentului, în proces de reexaminare, proiectul de lege privind eliminarea unui număr total de 102 taxe, după ce Curtea Constituțională l-a declarat constituțional, și care anulează, printre altele, și timbrul de mediu pentru mașini.