Comercianții care vor profita de introducerea euro - în 2024, așa cum și-a programat Guvernul - pentru a majora prețurile vor face obiectul unor "campanii oficiale de descurajare" a acestor practici, în care vor fi menționați și chiar sancționați, prevede Planul național de adoptare a monedei euro, obținut de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
La acest moment, public este doar Raportul de fundamentare a Planului, un document separat de Planul propriu-zis.
De ce este important: Guvernul a adoptat, săptămâna trecută, Planul național de adoptare a monedei euro, prin care România își asumă obiectivul de adoptarea a monedei euro în anul 2024. Premierul Viorica Dăncilă a anunțat că, după adoptarea în Guvern, documentul va fi transmis Comisiei Europene.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Documentul relevă că, înainte cu aproximativ 12 luni de data țintă de aderare a monedei euro, deci în 2023 cel mai târziu, autoritățile vor lansa o campanie de informare a publicului larg. Campania va avea ca obiectiv ”informarea corespunzătoare a publicului larg pentru a asigura un proces lin de trecere la noua monedă și menținerea unei percepții echilibrate asupra beneficiilor/costurilor acestui proces”.
Printre activitățile prevăzute a se desfășura în campanie sunt informarea publicului privind rata și mecanismele de conversie a prețurilor, salariilor și pensiilor, diseminarea informațiilor privind caracteristicile bacnotelor și monedelor euro, precum și privind calendarul și modalitatea de preschimbare a banilor.
În cadrul campaniei, dacă BNR se va concentra pe comunicarea elementelor tehnice (design-ul bancnotelor și monedelor euro, rata de conversie, calendar și modalități de schimb), instituțiile guvernamentale se vor axa pe transmiterea unor informații esențiale legate de impactul fiscal, contabil, salarii sau afișarea duală a prețurilor.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Șeful P3, companie deținută de unul dintre cele mai mari fonduri suverane din lume: Amazon și Alibaba vor avea depozite în RomâniaGuvernul arată însă că ”principalul risc pentru consumatori constă în creșterea prețurilor pentru produsele de larg consum”. În acest context, poate avea loc ”rotunjirea în sus a prețurilor în euro”, ca urrmare a conversiei.
Astfel, potrivit planului, Guvernul are în vederea și ”organizarea unor campanii de tipul ”NAME & SHAME” (pentru descurajarea celor care profită de introducerea euro pentru a crește prețurile)”.
Conform documentului citat, campania ar putea menționa, eventual, și sancțiunile aplicabile comercianților respectivi.
Marii comercianți vor fi implicați, oricum, în campaniile de informare a publicului cu privire introducerea monedei, mai arată documentul.