Procedura de licitație restrânsă lansată în urmă cu un an de către Ministerul Apărării Naționale (MApN) pentru atribuirea unui contract clasificat "secret de serviciu" de lucrări de extindere și modernizare a bazei militare aeriene de la Câmpia Turzii, folosită de avioane multirol F-16 și de drone MQ-9 Reaper, a fost suspendată, în urma contestațiilor a două dintre consorțiile de firme care concurează pentru contract, estimat la peste 1,37 miliarde lei plus TVA, indică date analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a decis suspendarea procedurii de atribuire, până la soluționarea pe fond a plângerilor. Reclamanții sunt asocierea Intrakat Grecia-UTI Group-UTI Facility Management-Bog’Art și consorțiul Strabag-Allied Engineers Grup.
În contestația sa, asocierea condusă de Intrakat Grecia cere anularea tuturor actelor în urma cărora oferta sa a fost declarată drept inacceptabilă de către MApN și luarea sa în considerare la atribuirea contractului.
CITEȘTE ȘI Armata Selectării Atente a Plasticului (ASAP), program de colectare selectivă a deșeurilor în școli, lansat deja în București, se extinde în Brașov. Obiectiv: implementarea în toate școlile din România până la finalul lui 2025Potrivit contestației, ministerul ar fi declarat inacceptabilă oferta din cauză că ar fi confundat societatea-mamă din Grecia cu sucursala ei românească fără personalitate juridică, care doar reprezintă compania grecească Intrakat și, ca atare, nu îndeplinește ea însăși criteriile impuse de autoritatea contractantă pentru participarea la licitație, cum ar fi cel legat de experiența în proiectarea și execuția de lucrări de construcții supuse acțiunii explozibililor. În această privință, Intrakat a arătat că a depus și recomandări de la beneficiarii unor lucrări de construire de aeroporturi regionale în Grecia.
Consorțiul condus de Strabag a cerut de asemenea anularea declarării ca inacceptabilă a ofertei sale, arătând că MApN ar fi considerat în mod incorect că nu ar îndeplini două criterii de calificare, respectiv executarea în ultimii cinci ani a cel puțin unui contract de execuție de infrastructură aeroportuară de minimum 140 milioane euro și a cel puțin unui contract de proiectare de construcții supuse acțiunilor explozibililor de minimum 50.000 euro.
În plus, Strabag a mai reclamat faptul că MApN a stabilit că singura ofertă acceptabilă, calificată pentru etapa a doua a procedurii de licitație restrânsă, este cea depusă de asocierea Telekom Communications România-Ubitech Construcții-Leviatan Design-Petrodesign, calificând drept "ilegală" această decizie.
CITEȘTE ȘI VIDEO Profit TV - Să ajutăm business-ul. Alexandru Ciuncan, director UNSAR: Un mediu antreprenorial mai informat este mai rezistent în fața riscurilor. Un plan de asigurări poate face diferența între continuarea activității și declanșarea falimentului"Considerăm că autoritatea contractantă a favorizat acest candidat, înțelegând să îi solicite numeroase clarificări, inclusiv permițându-i să își completeze documentele inițial depuse. Procedând de o asemenea manieră, autoritatea contractantă a încălcat principiul tratamentului și al transparenței, creând un avantaj candidatului, în detrimentul celor participanți la procedura de atribuire", a susținut consorțiul condus de Strabag. Acesta a mai arătat că anunțul de participare la licitație al MApN prevedea că pentru etapa a doua vor fi selectați cel puțin 3 candidați și că selectarea unuia singur "va conduce la lipsa oricărei concurențe în cadrul acestei proceduri de atribuire".
Telekom Romania Communications SA este controlată de către OTE International Investments Limited, cu 54,01% din capital, restul acțiunilor fiind în posesia statului român, prin Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor. Contactați de Profit.ro pentru o eventuală reacție, reprezentanții Telekom nu au transmis niciun răspuns până în momentul publicării acestui articol.
CITEȘTE ȘI Digitalizarea activităților în siguranță și cu valoare legalăLa licitație au mai depus oferte Danya Cebus ROM, care a participat și la construirea bazei antirachetă de la Deveselu, și asocierea Concelex-Electrogrup-Arhitecture&Engineering.
Extras din contestația Strabag
În paralel cu proiectul MApN, Departamentul pentru Apărare de la Washington a selectat 9 companii (3 americane, 2 spaniole, 2 turcești și câte una din Germania și Grecia) care vor concura pentru adjudecarea fiecăreia dintre comenzile de lucrări aferente unui contract cu preț ferm fix, în valoare totală de 250 de milioane de dolari, de construire de noi facilități militare în România și de reparații și mentenanță la unele dintre cele existente.
După cum a relatat Profit.ro, cea mai mare parte a lucrărilor incluse în contract vizează extinderea bazei aeriene de la Câmpia Turzii, investiție pentru care Pentagonului i s-a alocat de către Congresul SUA un buget de 130 milioane dolari doar pentru anul fiscal în curs (octombrie 2020 – septembrie 2021) Scopul este sporirea capacității acesteia de a găzdui în condiții tehnice optime avioane militare ale SUA și ale aliaților din NATO și care să le permită acestora să reacționeze prompt, în caz de nevoie, la evoluțiile mediului de securitate din Europa.
Potrivit caietului de sarcini, principalul obiectiv vizat de faza I a proiectului investițional al MApN "Realizare infrastructură – zonă operațională – în cazarma 1833 Câmpia Turzii" cuprinde următoarele: