Orange România, liderul pieței locale de telecomunicații mobile, a obținut în instanță anularea unei amenzi de 10.000 de lei primită în anul 2018 pentru că ar fi prelucrat nelegal date cu caracter personal. În plus, Tribunalul București a impus Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) să achite operatorului telecom cheltuieli de judecată de peste 150.000 lei. Soluția instanței nu este definitivă și poate fi atacată cu apel de ambele părți.
Anterior, la solicitarea Tribunalului București, Curtea de Justiție a UE a arătat că un contract privind furnizarea de servicii de telecomunicații care conține o clauză potrivit căreia clientul a consimțit la colectarea și la stocarea unei copii a actului său de identitate nu poate să demonstreze că el și-a dat în mod valabil consimțământul atunci când căsuța care se referă la această clauză a fost bifată de operatorul de date anterior semnării contractului.
Amenda aplicată Orange România a rezultat dintr-o investigație din oficiu declanșată de Autoritate.
“Ca urmare a celor constatate în cursul investigației din oficiu, operatorul Orange România a fost sancționat cu amendă, în cuantum de 10.000 lei, pentru fapta de «prelucrare nelegală a datelor cu caracter personal», prevăzută de articolul 32 din Legea 677/2001, cu încălcarea articolului 4, aliniatul (1), litera c) și articolului 8 din Legea 677/2001, coroborat cu articolele 2 și 6 din Decizia Președintelui ANSPDCP 132/2011, întrucât Orange România, prin colectarea și stocarea copiilor de pe actele de identitate, solicitate prin contractele de servicii de comunicații electronice, prelucrează în mod excesiv date cu caracter personal ce intră sub incidența articolului 8 din Legea 677/2001, fără a avea consimțământul expres al persoanelor vizate, fără a fi supus unor prevederi legale exprese sau fără a avea avizul Autorității”, a transmis Autoritatea pentru Profit.ro în luna mai 2018.
Orange România a mai fost amendată în 2014, tot cu 10.000 de lei, după ce inspectorii instituției au constatat că operatorul de telefonie mobilă nu ar fi luat măsurile necesare pentru a preveni dezvăluirea sau accesul neautorizat la datele cu caracter personal stocate pe telefonul primit de un client de la service, terminalul fiind proprietatea companiei.
“În luna octombrie 2014, reprezentanții ANSPDCP au efectuat o investigație la Orange România, în urma primirii unei plângeri prin care se semnala o posibilă încălcare a dispozițiilor articolului 33 din Legea 677/2001, sub aspectul neîndeplinirii obligațiilor privind asigurarea confidențialității și aplicării măsurilor de securitate adecvate. În fapt, un petent a precizat că s-a prezentat la un magazin de desfacere din municipiul Cluj Napoca cu un telefon personal achiziționat de la Orange România, pe care l-a lăsat în service, deoarece necesita reparații. În schimbul telefonului său, petentul a primit un telefon de la service, pe care să îl folosească pe perioada în care telefonul său se repara. Petentul a constatat faptul că, în memoria telefonului primit de la service, se aflau date cu caracter personal de la utilizatorii precedenți: logare automată pe Facebook, numere de telefon și mesaje personale, inclusiv balanța conturilor bancare. Urmare a acestei situații, petentul a sesizat telefonic operatorul Orange România, însă a precizat că sesizarea sa nu a fost luată în seama”, se arată într-un comunicat al instituției din noiembrie 2014.
CITEȘTE ȘI Renomia SRBA Insurance Broker, controlat de grupul Renomia, cel mai mare intermediar de asigurări din Cehia, a câștigat TAROM, unul dintre cele mai mari conturi din RomâniaUn an mai târziu, ANSPDCP a amendat mai mulți operatori de telecomunicații cu suma totală de 68.500 lei pentru utilizarea ilegală a modulelor cookies la nivelul paginilor web proprii. În cazul Orange Romania, amenda a fost de 20.000 de lei.
"Activitatea principalilor furnizori de servicii de telecomunicații a făcut obiectul acestor investigații tematice privind utilizarea modulelor cookies la nivelul website-urilor proprii. În urma acestor investigații s-au aplicat sancțiuni în cuantum total de 68.500 lei pentru săvârșirea contravenției prevăzută la art. 13 alin. (1) lit. i) pentru neîndeplinirea în mod cumulativ a condițiilor prevăzute de art. 4 alin. (5) din Legea nr. 506/2004, modificată și completată", se arată într-un alt comunicat al instituției.
CITEȘTE ȘI Scandalul Cambridge Analytica: Cercetătorul Aleksandr Kogan a colectat mesajele personale ale utilizatorilor FacebookOrange România a realizat, în intervalul intervalul iulie - septembrie 2021, o cifră de afaceri de 273 milioane de euro, similară cu aceeași perioadă a anului anterior.
La 30 septembrie 2021, Orange România furniza servicii mobile, fixe și TV pentru 10.798.000 de clienți, în creștere cu 1,7% comparativ cu finalul T3 2020.
Regulamentul 2016/ 679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date a intrat în vigoare în 2016.