Orange pierde definitiv procesul cu un client căruia i-a emis o factură de aproape 1.000 euro pentru servicii în roaming în Serbia, cu toate că se afla în România

Orange pierde definitiv procesul cu un client căruia i-a emis o factură de aproape 1.000 euro pentru servicii în roaming în Serbia, cu toate că se afla în România
scris 19 iul 2019

Orange România, liderul pieței locale de telefonie mobilă, a pierdut definitiv în instanță procesul prin care a solicitat anularea unei amenzi a Protecției Consumatorilor din 2018, sancțiune aplicată pentru că a facturat un client cu aproape 1.000 de euro pentru servicii de internet în Serbia, cu toate că acesta nu se afla în țara vecină.

În urma sesizării clientului, Protecția Consumatorilor a efectuat un control și a amendat compania cu 3.000 de lei în septembrie 2018. Totodată, instituția de control a dispus anularea facturii emisă de operatorul de telefonie mobilă pentru serviciile de internet în roaming.

Urmărește-ne și pe Google News

Potrivit datelor din dosar, clientul se afla pe teritoriul României, într-o deplasare dinspre Slatina spre Timișoara, și, accesând serviciile de internet de pe propriul telefon conectat la rețeaua Orange, operatorul de telefonie i-a facturat acest serviciu ca și cum acesta se afla pe teritoriul Serbiei, sub formă de servicii de internet în roaming prin rețeaua Telenor Serbia, în sumă de 979,571 euro, respectiv 4.546,18 lei.

Clientul deținea un abonament Orange Me 7, care includea în preț și servicii de internet pe teritoriul României, fără costuri suplimentare.

Un client Orange nemulțumit că este taxat suplimentar pentru roaming s-a dus la Protecția Consumatorului. Operatorul a primit amendă, dar a câștigat în instanță. “Clientul nu înțelegea ce a greșit.\ CITEȘTE ȘI Un client Orange nemulțumit că este taxat suplimentar pentru roaming s-a dus la Protecția Consumatorului. Operatorul a primit amendă, dar a câștigat în instanță. “Clientul nu înțelegea ce a greșit."

“Din desfășurătorul - detalii convorbiri din 07.09.2018 al Orange România se poate observa că pentru 19 minute, de la ora 13:45 din 06.08.2018 și până la ora 14:04 din aceeași zi, Orange România facturează clientului servicii sub formă de internet în roaming Telenor Serbia, astfel rezultând un cost suplimentar de 979,571 euro (4.546,18 lei), suma reprezentând costul numai pentru utilizarea serviciilor de internet. Cele 19 minute de utilizare a serviciilor de internet au fost efectuate pe teritoriul României, însă ele au fost tarifate ca și cum clientul se afla pe teritoriul Serbiei”, se arată în motivarea unei sentințe a Judecătoriei Slatina din februarie 2019.

Conform regulilor europene, după atingerea limitei de 50 de euro pentru servicii de internet în roaming, Orange România a înștiințat clientul prin SMS la ora 13:47 în data de 6 august 2018 că, dacă dorește să navigheze în continuare, trebuie să trimită gratuit “DA” prin SMS la numărul 355, aspect pe care clientul l-a realizat la 13:50, însă după un consum de 50 de euro în rețeaua Telenor Serbia, deși se afla pe teritoriul României.

ANCOM: Relațiile contractuale continuă să fie principala nemulțumire a utilizatorilor. Cea mai reclamată companie de telefonie CITEȘTE ȘI ANCOM: Relațiile contractuale continuă să fie principala nemulțumire a utilizatorilor. Cea mai reclamată companie de telefonie

După sentința din februarie 2019, Orange România a înaintat apel, dar instanța a respins acum acțiunea.

În prima parte a lunii iunie, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a atras atenția utilizatorilor de telefonie și internet mobil, care au serviciul de roaming activat, că pot ajunge în situația de a utiliza involuntar acest serviciu în apropierea granițelor țării, iar utilizarea involuntară a telefonului în roaming nu îi scutește pe utilizatori de plata acestui serviciu.

”Obiectivul nostru este ca utilizatorii care călătoresc în zonele de graniță să fie avertizați asupra acestui risc și să cunoască metodele prin care pot evita conectarea la rețelele operatorilor statelor vecine și implicit costurile suplimentare. Trebuie menționat faptul că, în cazul în care au telefonul setat pentru conectarea automată la rețea, utilizatorii intrați în roaming involuntar vor rămâne captivi în rețeaua statului vecin cât timp terminalul recepționează semnal de la rețeaua operatorului respectiv, chiar dacă există semnal de la operatorul național la care este abonat. Pentru a evita astfel de situații, recomandăm dezactivarea opțiunii de selectare automată a rețelei și selectarea manuală a rețelei, în zonele aflate în apropierea granițelor”, a declarat, într-un comunicat al ANCOM din 10 iunie, directorul executiv al Direcției Executive Monitorizare și Control, Cristin Popa.

Bilanțul cu amenzi al ANCOM - companii telecom găsite cu nereguli, sancțiuni de peste 2,4 milioane lei CITEȘTE ȘI Bilanțul cu amenzi al ANCOM - companii telecom găsite cu nereguli, sancțiuni de peste 2,4 milioane lei

Roaming-ul involuntar poate apărea în zonele de graniță de pe teritoriul României numai în cazul în care utilizatorii au activat acest serviciu, iar telefonul mobil sau tableta sunt setate pe selectarea automată a rețelei de telefonie.

În aceste situații, echipamentul mobil se va conecta automat la rețeaua operatorului cu cel mai bun semnal în punctul în care se află utilizatorul, potrivit ANCOM.

La începutul acestei luni, autoritatea de reglementare a readus în atenția utilizatorilor care călătoresc în străinătate faptul că au dreptul să beneficieze de un "plafon” la utilizarea serviciului de internet mobil în roaming.

Tarifele pentru convorbirile din România către statele din interiorul SEE - plafonate de astăzi CITEȘTE ȘI Tarifele pentru convorbirile din România către statele din interiorul SEE - plafonate de astăzi

Operatorii au obligația să restricționeze accesul la serviciile de internet mobil în roaming atunci când costul suplimentar înregistrat ca urmare a utilizării acestui serviciu ajunge la 50 de euro/lună (fara TVA) daca utilizatorii nu au optat explicit pentru un alt plafon din ofertele comerciale ale furnizorilor sau daca nu au renunțat în mod expres la aplicarea plafonului implicit.

Dacă nu au primit mesajele de informare de la furnizor, în condițiile în care aveau plafonul de roaming activat, sau acesta nu a sistat furnizarea internetului în roaming după atingerea plafonului, deși nu și-au exprimat acordul pentru continuarea furnizarii serviciului, utilizatorii se pot adresa ANCOM aici.

Orange România este cel mai mare jucător local de telefonie mobilă după cifra de afaceri și numărul de clienți la finele anului 2018. Compania are peste 10 milioane de clienți și rulează un business de peste un miliard de euro.

viewscnt
Afla mai multe despre
orange
client
instanta
dosar
amenda
roaming
ancom
protectia consumatorilor
factura