EXCLUSIV Telekom va modifica toate contractele care impun plata unei taxe de reziliere anticipată a abonamentelor. Și alți operatori au obligații

EXCLUSIV Telekom va modifica toate contractele care impun plata unei taxe de reziliere anticipată a abonamentelor. Și alți operatori au obligații
scris 25 iul 2018

Telekom România Communications (fost Romtelecom) va modifica toate contractele în curs de derulare și va elimina clauza care impune plata unei taxe de reziliere anticipată a abonamentelor, clauză care nu va mai putea să apară nici în contractele viitoare, conform informațiilor Profit.ro.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Operațiunea va fi efectuată la intervenția Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care a mers în instanță.

Urmărește-ne și pe Google News

ANPC a chemat Telekom Romania Communications în judecată în luna mai 2014, în urma plângerii unui client al companiei, nemulțumit de faptul că trebuie să plătească despăgubiri de sute de euro pentru rezilierea contractului de abonament înainte de termen.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Tribunalul București a decis, la 5 februarie 2016, că această prevedere este abuzivă, a dispus eliminarea sa din toate contractele în curs, precum și din cele viitoare și a amendat Telekom Romania Communications, unul dintre cei mai mari operatori locali de profil, cu 200 de lei.

Doi ani mai târziu, compania a înaintat apel, dar acum Curtea de Apel București a respins cererea.

Schimbări în managementul grupului Telekom România. Grecul Tzoulas se retrage după 17 ani CITEȘTE ȘI Schimbări în managementul grupului Telekom România. Grecul Tzoulas se retrage după 17 ani

ANPC a susținut că petentul beneficiază de o reducere lunară a abonamentului disproporționată față de despăgubirile ce trebuie achitate, creându-se un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile părților, ceea ce încalcă Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori.

Orange, RCS&RDS, Telekom, Vodafone și alți 10 ofertanți vor să fie aleși pentru aplicația smartphone care îi va anunța pe călătorii RATB despre traseu și cât trebuie să aștepte în stație CITEȘTE ȘI Orange, RCS&RDS, Telekom, Vodafone și alți 10 ofertanți vor să fie aleși pentru aplicația smartphone care îi va anunța pe călătorii RATB despre traseu și cât trebuie să aștepte în stație

“Analizând, calculând și comparând avantajele de care beneficiază consumatorul prin prelungirea contractului prin prisma ofertei promoționale de preț (punctul 1 din contract) raportat la cuantumul despăgubirilor (punctul 3 din contract) ce trebuie să le achite dacă dorește încetarea contractului înainte de perioada minimă de 24 de luni, echipa de control a ANPC a constatat că petentul beneficiază de o reducere lunară de 3,72 euro/lună (19,84 euro cu TVA abonament tarif listă – 16,12 euro cu TVA oferta promoțională), disproporționată față de despăgubirile ce trebuie achitate de către consumator care sunt cuprinse, în funcție de perioada în care se dorește încetarea contractului, între 55,8 euro și 223,2 euro. Astfel, se creează un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile părților”, se arată în hotărârea judecătorească a Tribunalului Bucureși din februarie 2016 analizată de Profit.ro.

Practic, se arată în document, despăgubirile datorate de clientul Telekom în cazul încetării contractului din culpa sau la inițiativa acestuia înainte de expirarea perioadei minime variază între 8,81 euro cu TVA și 55,8 euro cu TVA pentru fiecare lună rămasă până la expirarea perioadei minime, în condițiile în care reducerea acordată pentru prelungirea abonamentului pentru o perioadă minimă de 24 de luni este de 3,72 euro cu TVA pentru fiecare lună. În raport cu valoarea abonamentului de 16,12 euro cu TVA, despăgubirile reprezintă între 54,65% și 346,15%.

Telekom România ar putea suprataxa clienții pentru servicii de roaming CITEȘTE ȘI Telekom România ar putea suprataxa clienții pentru servicii de roaming

“În contractul controlat de ANPC, posibilitatea consumatorului de a denunța contractul înainte de expirarea perioadei minime ori de a renunța la o parte din serviciile contractate este semnificativ restrânsă prin obligația de plată a despăgubirilor stabilite într-un cuantum fix de pârâtă, fără a se prevedea existența compensațiilor în sumă echivalentă și pentru consumator în cazul neexecutării contractului de către pârâtă. Dimpotrivă, în cazul în care pârâta nu mai dispune de soluție tehnică pentru furnizarea pachetului de servicii în locație, aceasta poate denunța unilateral contractul fără despăgubiri. Clauza de la punctul 3 are ca efect descurajarea clientului care ar dori să renunțe la serviciile pârâtei pentru o ofertă mai avantajoasă venită de la alt furnizor de servicii similare, fără ca pârâta să justifice pierderile suferite prin renunțarea clientului la serviciile contractate înainte de expirarea perioadei minime”, se arată în document.

În ceea ce privește costurile avansate de furnizorul de servicii și profitul pe care acesta urmărește să îl obțină prin desfășurarea activității, Tribunalul București a reținut că acestea sunt oricum incluse în valoarea abonamentului oferit clientului.

Telekom Romania a lansat un abonament de telecomunicații mobile de 5 euro fără perioadă contractuală CITEȘTE ȘI Telekom Romania a lansat un abonament de telecomunicații mobile de 5 euro fără perioadă contractuală

“Pârâta nu a explicat de ce ar exista o diferență semnificativă între costul serviciului furnizat pentru o perioadă scurtă și costul serviciului a cărui furnizare este garantată pentru o perioadă minimă de 2 ani, pentru a justifica valoarea despăgubirilor percepute în cazul denunțării contractului înainte de încheierea perioadei minime. Oferta trimisă clientului D.E. de către pârâtă la 23.01.2014 reprezintă un contract standard preformulat, iar pârâta nu a dovedit faptul că ar fi negociat cu clientul clauza de la punctul 3 referitoare la despăgubiri”, se arată în document.

Prin hotărârea din 5 februarie 2016, Tribunalul București a apreciat că respectiva clauză este abuzivă, dar a respins totodată cererea ANPC de a obliga operatorul telecom să returneze clienților sumele plătite în temeiul acestei clauze până acum.

„Admite excepția lipsei calității procesuale active pe capătul de cerere având ca obiect restituirea către clienții pârâtei a sumelor de bani încasate în temeiul clauzelor abuzive și respinge acest capăt de cerere ca fiind formulat de o persoană fără calitate procesuală activă”, se arată pe pagina web a instanței.

După Orange, și grupul Telekom trebuie să șteargă datele cu caracter personal colectate fără avizul clienților. Operatorul contestă CITEȘTE ȘI După Orange, și grupul Telekom trebuie să șteargă datele cu caracter personal colectate fără avizul clienților. Operatorul contestă

Din octombrie 2013, Legea 193/2000 a fost modificată astfel încât orice acțiune a ANPC în instanță, deschisă în urma unei reclamații a consumatorilor, poate duce la modificarea tuturor contractelor preformulate care conțin clauze abuzive.

Vodafone Romania, al doilea jucător local de telefonie mobilă, a pierdut în decembrie 2015 la Tribunal București pentru o clauză similară privind despăgubirile pe care clienții trebuie să le achite operatorului dacă reziliază contractele înainte de expirarea duratei minime a acestora. Ulterior, în februarie 2018, Curtea de Apel București a respins irevocabil și definitiv apelul operatorului împotriva deciziei instanței inferioare.

Într-o hotărâre similară, CAB a constatat în octombrie 2017 că RCS&RDS a inserat clauze abuzive în contractelor de abonament, faptă al cărei caracter contravențional a fost constatat de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) în iunie 2015. Hotărârea este definitivă și irevocabilă.

Operatorii telecom utilizează astfel de clauze inclusiv în cazul abonamentelor unde nu includ în preț costul unui telefon mobil.

Gigantul american Amazon deschide a doua firmă în România CITEȘTE ȘI Gigantul american Amazon deschide a doua firmă în România

Telekom Romania Communications este parte a grupului Telekom Romania, din care face parte și Telekom Mobile Communications Romania (fost Cosmote).

Grupul român este controlat indirect de Deutsche Telekom, principalul acționar al grupului elen OTE.

În cazul Telekom Romania Communications, acționarii direcți sunt OTE International (Grecia) - 54% din acțiuni și statul român, prin Ministerul Comunicațiilor, cu 46% din acțiuni.

La nivelul anului 2017, conform celor mai recente date, afacerile grupului Telekom Romania s-au apropiat de 1 milliard de euro.

viewscnt
Afla mai multe despre
telekom
anpc
instanta
decizie
clauza abuziva
contracte
abonamente
reziliere anticipata