Mihai Tecău, președintele Omniasig VIG, spune că analizele asigurătorilor în ceea ce privește prețurile RCA vor merge până la stabilirea unor tarife pentru fiecare șofer în parte. Compania pe care o conduce a reușit anul trecut să treacă pe primul loc în topul pe asigurări generale și să obțină profit, pentru prima dată din 2011 până acum.
Tecău remarcă, într-un interviu pentru Profit.ro, că asigurătorii din România și-au schimbat semnificativ abordările în anii de după izbucnirea crizei financiare. “Noi venim dintr-o segmentare foarte grosieră, dintr-o perioadă în care aproape nu se făcea deloc segmentarea clienților. Suntem la momentul în care practicăm segmentarea pe grupe din ce în ce mai omogene de clienți și vom ajunge, probabil, chiar la individ, pentru că acesta este trendul. RCA trebuie analizat în așa fel încât, la un moment dat, grupele de clienți să fie individualizate chiar până la nivelul unui preț pentru fiecare client în parte. Acum există șoferi care sunt penalizați doar pentru că fac parte dintr-o grupă cu daunalitate mare. Problema aceasta ar fi rezolvată dacă s-ar lua în calcul cazierul, comportamentul în trafic al șoferilor. Conduita în trafic dă și prețul RCA”, a spus președintele Omniasig.
Personalizarea polițelor RCA nu va fi însă posibilă în totalitate, cel puțin nu în viitorul imediat, însă un prim pas ar putea fi făcut prin “sancționarea” individuală a șoferilor cu un istoric de daună prost.
“Stabilirea unui tarif de primă individual ar rezolva toate problemele. Pe de altă parte este foarte complicat de făcut având în vedere că RCA este o asigurare de masă. Ce se poate face este să individualizăm tarifele pentru o parte a clienților. Noi facem acest lucru pentru flote. În rest, rămân grupele omogene de clienți care oricât de mici ar fi vor genera nemulțumiri. Sunt, însă, în aceleași grupe și clienți avantajați”, arată Bogdan Tudor, membru în directoratul Omniasig și coordonatorul activității de subscriere.
Potrivit acestuia, individualizarea tarifelor în cazul firmelor de transport este greu de făcut pentru că în cadrul unei firme de transport sunt mai mulți angajați care conduc același autovehicul (taxi, camion, etc). Tudor arată că este extrem de dificil de stabilit dacă șoferul în funcție de istoricul căruia a fost calculat un preț este și cel care conduce efectiv autovehiculul asigurat.
“Includem cumva în prețul RCA potențiale daune similare celor din Muntenegru”
Spre deosebire de persoanele fizice, firmele de transport beneficiază de oferte personalizate în ceea ce privește tarifele RCA. Un istoric de daună curat le asigură o reducere de preț cu mult mai mare decât cea de care beneficiază automat persoanele fizice în virtutea sistemului bonus/malus. Pe de altă parte și penalizările sunt pe măsură. “La Omniasig, tot ce înseamnă polițe RCA pentru transportatori sunt <<tailor made>>. O frecvență mare a accidentelor înseamnă și un comportament în trafic cu probleme. Avem situații în care frecvența a crescut și cu 30% într-un singur an. Este inacceptabil. Sigur că i-am propus un preț mai mare. Clientul respectiv avea însă opțiunea de a rămâne cu noi sau de a merge către piață”, a arătat Mihai Tecău.
În cazul camionelor și autocarelor, arată reprezentanții Omniasig, frecvența daunelor nu este una foarte mare, însă impactul lor este uriaș.
CITEȘTE ȘI Asigurătorii au subscris mai mult RCA în 2015, cu toate că pierd 22 lei la fiecare 100 lei încasați“Frecvența nu este foarte mare, dar daunalitatea și severitatea daunei sunt imense. În Franța s-a întâmplat ca un autocamion să treacă la propriu peste șapte automobile din fața lui și apoi să se oprească într-un chioșc. A fost mediatizat cazul celor doi turiști români care staționau lângă șosea, în Slovenia, și care au fost pur și simplu spulberați de un autotren. Noi am învățat enorm din cazul autocarului răsturnat în Muntenegru. Am plătit aproape 5 milioane de euro și am înțeles mai bine cu ce avem de-a face. De atunci includem cumva în prețul RCA potențiale daune similare celor din Muntenegru”, a spus președintele Omniasig.
Bogdan Tudor, care a participat la mai multe rânduri de negocieri cu transportatorii sub medierea Autorității de Supraveghere Financiară, arată că nemulțumirile șoferilor profesioniști țin de interesele lor directe, din punct de vedere economic.
“Eu nu cred că reprezentanții transportatorilor nu au înțeles de ce apar situații când prețurile cresc. Aici este vorba despre alte interese. Înțeleg că RCA este un cost pe care ei încearcă să îl reducă, nu înțeleg, însă, de ce se concentrează tocmai pe acest cost, care reprezintă în jur de 3% din cheltuielile lor totale. De ce nu se concentrează asupra unor zone mai importante?“, spune Tudor. Acesta a arătat că Omniasig încearcă să calculeze cât mai corect prețurile RCA pentru șoferii profesioniști inclusiv pentru eliminarea componentei de cost Carte Verde pentru autovehiculele care nu părăsesc România.
Încă de la finalul anului trecut, mai multe organizații ale transportatorilor au organizat proteste invocând creșteri cu până la 300% a prețurilor pentru RCA. Organizațiile respective au avut mai multe întâlniri cu ASF și cu asigurătorii pentru a identifica soluții pentru reducerea prețurilor. ASF arată că asigurătorii și-au asumat, printre altele, să nu majoreze tarifele cu mai mult de 50% față de cele de la jumătatea anului 2015. ASF a venit și cu un proiect normativ de modificare a legii RCA. Acesta propune, printre altele, introducerea decontării directe, a posibilității ca șoferii să poate renunța la poliță pe parcursul contractului, dar și înființarea unei organizații care să calculeze “prețuri medii orientantive” pentru RCA. Proiectul de lege a nemulțumit atât șoferii, cât și asigurătorii.
Omniasig a devenit, la finalul anului trecut, cea mai mare companie de asigurări generale din România. Ea a devansat Allianz Țiriac, înregistrând prime brute subscrise de aproape 980 de milioane de lei. Compania a înregistrat anul trecut profit, pentru prima dată după fuziunea cu fosta BCR Asigurări.