Poșta Română va plăti, în urma unei decizii definitive a instanței, suma de 28,9 milioane de lei către o firmă din grupul britanic G4S, pentru că a reziliat, înainte de termen, un contract semnat în iunie 2006. Până la 1 martie, operatorul poștal național a virat deja 10 milioane de lei companiei G4S Secure Solutions, potrivit datelor remise la solicitarea Profit.ro.
“Contractul la care faceți referire a avut ca obiect prestarea unei palete mai largi de servicii, însă obiectul Dosarului 51526/3/2010 s-a referit strict la serviciul de monitorizare a factorilor poștali și a autovehiculelor monitorizate prin intermediul echipamentelor GPS și, la solicitarea beneficiarului (Poșta Română – n.r.), intervenția, comunicarea evenimentelor recepționate la dispeceratul național de urgență 112. Pentru aceste servicii, contractul a intrat în vigoare la data semnării procesului verbal care atesta implementarea totală a proiectului și avea o valabilitate de 5 ani. Acesta se putea prelungi cu o nouă perioadă de 5 ani, în aceleași condiții, cu excepția situației când una dintre părți transmitea o notificare de încetare a contractului, celeilalte părți, cu 4 luni înainte de data încetării duratei inițiale a oricărei durate cu care aceasta ar fi fost prelungită”, se arată în răspunsul Poștei.
Contractul a fost încheiat în iunie 2006 și semnat din partea Poștei Române, la acea vreme, de către Dan Mihai Toader – director general, Emanoil Lepădatu – director executiv economic, Cristian Mihai Buciu – director executiv operațional. }n 2015, Toader a fost condamnat definitiv la 8 ani și 6 luni de închisoare pentru abuz de serviciu.
CITEȘTE ȘI Mihai Toader, fost director al Poștei, la a treia condamnare la închisoareÎn noiembrie 2009, reprezentanții Poștei au transmis către G4S notificări de renunțare la contract și, ulterior, de reziliere a acestuia.
Spre finele anului 2010, G4S a solicitat în instanță rezilierea parțială a contractului și obligarea Poștei la plata unor facturi neachitate în sumă de 15.105.908,37 lei, penalități de întârziere la facturi achitate și la facturi neachitate în sumă de 2.748.968,66 lei și câștig nerealizat ca urmare a rezilierii contractului în sumă de 4.955.862 lei.
La finele anului 2013, după mai bine de trei ani de la data înregistrării Dosarului 51526/3/2010, Tribunalul București a admis, în parte, acțiunea G4S și a dispus rezilierea parțială a contractului.
Instanța a obligat Poșta la plata unei sume totale de 17,16 milioane de lei, din care 15.105.908,37 lei pentru facturi neachitate în perioada 30.11.2009 - 11.10.2010, 402.133,92 lei pentru penalități de întârziere aferente facturilor emise în perioada 30.01.2009 – 13.11.2009 și achitate cu întârziere, 1.010.101,79 lei pentru penalități de întârziere aferente facturilor emise în perioada 30.11.2009 - 11.10.2010, calculate de la scadența fiecărei facturi până la data de 26.10.2010 și, în continuare, obligarea la plata acestor penalități până la data achitării integrale a debitelor, precum și 641.305,67 lei pentru cheltuieli de judecată.
“Tribunalul București a respins, însă, cererea G4S privind obligarea Poștei Române la plata sumei de 4.955.862 lei, reprezentând câștig nerealizat în urma rezilierii contractului”, se menționează în răspunsul operatorului poștal remis Profit.ro.
CITEȘTE ȘI Poșta Română a revenit pe profit în 2016, conform datelor preliminare. Veniturile totale au crescut cu 2%, dar sub ținta stabilită prin bugetÎmpotriva sentinței Tribunalului București ambele părți au formulat apel, însă Curtea de Apel București le-a respins, ca nefondate, în aprilie 2016, decizia fiind atacată cu recurs la Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ).
“Instanța s-a pronunțat la 22 februarie 2017 și a respins irevocabil ambele recursuri, ca nefondate. Astfel, suma totală pe care Poșta Română o datorează companiei G4S Secure Solutions, în urma deciziei ÎCCJ, este de 28,592 milioane de lei (include penalitățile de întârziere aferente facturilor emise în perioada 30.11.2009 – 11.10.2010, până la data de 31.12.2016). Din această sumă, până la data de 01.03.2017, Poșta a efectuat plăți de 10 milioane de lei”, se arată în răspunsul companiei.
La finele anului 2015, în contabilitatea operatorului poștal național era constituit un provizion pentru penalități de 13,486 milioane de lei, plus o datorie de 15,106 milioane de lei în contul dedicat furnizorilor. Practic, Poșta a asigurat banii necesari achitării către G4S a sumelor datorate în eventualitatea unei hotărâri nefavorabile în instanța.
“Până la redactarea deciziei motivate a ÎCCJ nu ne putem pronunța asupra existenței/inexistenței unor motive temeinice pentru promovarea unei căi extraordinare de atac (contestația în anulare și revizuirea). Operatorul național poștal se implică activ în recuperarea tuturor prejudiciilor și pagubelor aduse patrimoniului companiei, indiferent de poziția persoanelor care le-au generat. În acest caz, există deja un dosar penal în cadrul căruia Poșta Română s-a constituit parte civilă pentru prejudiciile înregistrate ca urmare a încheierii și executării a două contracte încheiate cu G4S”, se mai arată în răspunsul instituției.
CITEȘTE ȘI Poșta anulează a treia oară licitația pentru cumpărarea în leasing a 100 de utilitareCu afaceri de peste un miliard de lei în 2016, Poșta Română este deținută de Ministerul Comunicațiilor – 75% și Fondul Proprietatea – 25%.
G4S este o companie internațională de pază și securitate cu sediul în Marea Britanie și este prezent în România prin intermediul G4S Cash Solutions, G4S Fire&Safety și G4S Secure Solutions.
Cu aproape 2.900 de salariați, G4S Secure Solutions este unul dintre cei mai mari jucători de profil.
În 2015, conform celor mai recente date disponibile, compania a raportat afaceri de 86,96 milioane de lei, în scădere cu 12,1% față de 2014.