Ministerul Energiei a anunțat că a emis autorizația de construire pentru gazoductul BRUA, un nou coridor european de transport al gazelor naturale care va interconecta Bulgaria, România, Ungaria și Austria. Ministrul Energiei, Toma Petcu, susține că proiectul era în blocaj și exista riscul întârzierii lucrărilor, dar și posibilitatea de a pierde finanțarea europenă de aproape 180 milioane euro.
Autorizația, eliberată în 27 februarie 2017, reprezintă etapa premergătoare începerii lucrărilor pe teritoriul României, scrie News.ro.
„Proiectul BRUA era în blocaj la preluarea mandatului, deoarece nu se putea emite autorizația de construire, România riscând atât întârzierea lucrărilor, cât și finanțarea europenă de aproape 180 de milioane de euro”, a spus Petcu.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Situația era generată de dubla calitate a ministerului în proiect, de emitent al autorizației și de autoritate de verificare a legalității acesteia, gestionată de același compartiment, aspect ce contravenea legii, potrivit ministerului.
”Am îndreptat această situație înființând o structură dedicată proiectului BRUA și am accelerat procesul de autorizare, calendarul implementării proiectului fiind respectat”, a afirmat ministrul.
Lucrările la interconectorul BRUA se vor desfășura pe teritoriul a 11 județe din țară, termenul de finalizare al Fazei I fiind, conform calendarului, anul 2019.
CITEȘTE ȘI TOP-ul celor mai bune și al celor mai proaste cartiere din țară. Care sunt cele mai sigure sau mai periculoase orașe din RomâniaNoul gazoduct va avea o lungime totală de 550 km și o capacitate maximă de 1,5 miliarde de mc/anual spre Bulgaria și 4,4 miliarde de mc/anual spre Ungaria.
„Cel mai mare beneficiu prin construcția BRUA este că România își diversifică sursele de aprovizionare cu gaze. Pe de altă parte, un număr mai mare de furnizori crește puterea de negociere a țării noastre pentru obținerea unor prețuri cât mai bune pentru consumatori”, a precizat Petcu.
Odată pus în funcțiune, BRUA va putea fi și un debușeu pentru rezervele de gaze din Marea Neagră, ”fapt ce ne va apropia și mai mult de obiectivul de a fi un hub energetic și pol de stabilitate în regiune”, susține ministrul.
Proiectul BRUA a apărut după eșecul Nabucco și presupune dezvoltarea unei capacități de transport gaze naturale între punctele existente de interconectare cu sistemele de transport gaze naturale din Bulgaria (la Giurgiu) și Ungaria (Csanadpalota), prin construirea unei noi conducte.
Valoarea estimată a proiectului se ridică la 560 milioane de euro.
Din cele aproximativ 680 de locuri de muncă generate pe durata de construire a BRUA, aproximativ 340 vor fi ocupate de forța de muncă din România.
Comisia Europeană a validat, pe 19 ianurie 2016, finanțarea cu suma de 179 milioane de euro a lucrărilor ce urmează să fie efectuate de Transgaz la sistemul național de transport a gazelor naturale românesc pentru dezvoltarea conductei BRUA, faza 1.
Astfel, Transgaz dispune de o parte din finanțarea necesară pentru a realiza lucrările pe teritoriul României.
Prin această conductă ar urma să fie transportate spre Austria și alte state vest-europene și gazele extrase din Marea Neagră.