Autoritatea de Supraveghere Financiară a declanșat un control la Metropolitan Life, locul doi în România pe piața asigurărilor de viață. Firma este suspectată că, prin intermediul unor parteneriate cu brokeri, bănci și furnizori de electricitate, vinde asigurări de viață și de sănătate în condiții care pot fi considerate abuzive.
Persoanele care contactează clienții se prezintă ca fiind angajați ai companiilor partenere ale asigurătorului (Enel sau Raiffeisen), aceasta fiind una dintre problemele identificate de ASF, în condițiile în care legislația asigurărilor arată că doar persoanele autorizate și certificate de Autoritate pot vinde polițe de asigurare.
Pentru a putea deveni agent sau broker de asigurare este nevoie de absolvirea, la fiecare doi ani, a unor cursuri organizate de fostul Institut de Management în Asigurări (IMA), ]n prezent Institutul de Studii Financiare (ISF) controlat de ASF. Aceste cursuri costă 300 de lei, iar pentru a susține examenul final trebuie achitată o taxa de 250 de lei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Reprezentații Enel au arătat, însă, pentru Profit.ro, că vânzarea efectivă nu este făcută de angajații companiei.
"Produsul Enel Prudent este un proiect pilot, lansat la mijlocul lunii decembrie anul trecut, în parteneriat cu AON, Metropolitan Life și un operator call center. Clienții Enel sunt contactați de către operatorii acestui call center și li se solicită acordul pentru a primi informații suplimentare despre un nou produs. Informațiile despre produsul Enel Prudent sunt oferite de către persoane care dețin calificările și certificările cerute de legislația în vigoare, respectiv ASF. Produsul nu este ofertat de către angajații Enel", au spus reprezentanții furnizorului de energie electrică.
Și cei de la Metropolitan subiniază că produsul nu este vândut de Enel.
"Asigurarea oferită de Metropolitan Life nu este vândută prin intermediul ENEL. Produsul Enel Prudent este intermediat de brokerul de asigurare AON România către clienții ENEL", a declarat, pentru Profit.ro, Emilia Bunea, CEO al Metropolitan Life.
Pe de altă parte, surse oficiale au arătat că oamenii de la ASF au verificat în registrul electronic dacă mai multe persoane care contactează clienții sunt calificate să vândă asigurări și nu au găsit înregistrări în acest sens.
Metropolitan Life are parteneriate cu Raiffeisen Bank și, mai recent, cu Enel. În cazul programului pilot desfășurat cu furnizorul de electricitate, plata primei de asigurare se face direct prin factura de energie. De vânzarea efectivă se ocupă brokerul, Aon, care percepe și un comision de intermediere de la cumpărător, deși este oricum plătit și de vânzător. Aon a angajat o societate specializată în servicii de call center pentru a se ocupa de vânzare.
În cazul Raiffeisen, plata primei de asigurare se face direct din conturile clienților contactați, în urma unui simplu acord telefonic. Brokerul și asigurătorul au astfel acces la o bază cu date personale ale clienților altor companii, aceasta fiind o altă problemă identificată de ASF.
"Datele privind clienții ENEL care acceptă asigurarea Enel Prudent, necesare administrării contractului de asigurare, sunt primite prin intermediul brokerului de asigurare AON România", explică Emilia Bunea.
Clientul este informat că este de acord ca înregistrarea discuției telefonice purtate cu operatorul să constituie o dovadă suficientă a faptului că a fost încheiat un contract. În opinia specialiștilor ASF, acesta este un comportament potențial abuziv. Mai mult, contractul își face efectele (clientul începe să plătească prima) imediat după încheierea discuției telefonice, clientul neavând acces la documentele scrise.
Singurele informații pe care clientul le are sunt cele furnizate de operator, acestea nefiind nici pe departe complete, cred cei de la Autoritate. Cele două companii implicate în procesul de vânzare, Metropolitan Life și Aon, sunt prezentate ca fiind "cea mai mare societate în domeniul asigurărilor de sănătate" și, respectiv, "unul dintre cei mai mari brokeri din România". Aceste calități nu sunt însă atestate prin documente oficiale, mai arată specialiștii ASF
Vânzător de asigurări: "Asigurarea de viață și accident e ca un fel de CASCO. Clauzele contractuale pot fi modificate din când în când"
ASF a constatat că, în cazul parteneriatului cu Enel, persoana care încearcă să vândă asigurările nu oferă, în niciun caz, date complete despre produs. Polițele de asigurare vizate acoperă riscurile de deces și invaliditate permanentă.
Cu toate acestea, arată un raport intern al ASF, angajatul de la call center prezintă produsul ca fiind "un fel de CASCO", asigurare total diferită. Mai mult, constată ASF, nu se face referire la toate variantele de contract, ci doar la cea mai scumpă dintre ele. Produsul vine în trei variante care presupun plata unei prime lunare de 11 lei, 22 de lei sau 30 de lei. Operatorul face referire doar la varianta cu 30 de lei pe lună.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Ce pierde Adamescu, în afară de Astra: acțiuni la mari hoteluri, o echipă de fotbal și o fabrică de cuarțMai mult decât atât, operatorul a arătat că potențialul client se poate plânge la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) și Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSP), instituții care au fost desființate încă din aprilie 2013.
O dovadă de comportament abuziv, potrivit ASF, este și posibilitatea anunțată de operator că “asigurătorul poate modifica din când în când clauzele contractuale”. Această formulare este chiar mai vagă decât clauza referitoare la dobândă, din cauza căreia băncile din România au pierdut mii de procese cu clienții, au precizat reprezdentanții ASF. Băncile arătau că “dobânda se poate modifica în funcție de condițiile pieței”.
Lansată în octombrie 2000, Metropolitan Life Asigurări (fosta Aviva Asigurări) a activat până în iunie 2002 sub numele de Commercial Union Asigurări de Viață România.
În ianuarie 2012, grupul britanic Aviva a anunțat că a încheiat un acord cu MetLife privind vânzarea operațiunilor din România (Aviva Asigurări de Viață și Aviva Pensii Private), Cehia și Ungaria, iar în august operațiunea s-a finalizat.
Fuziunea Metropolitan Life Asigurări (societate absorbantă) și Alico Asigurări (societate absorbită) s-a finalizat în 2013. În 2014, piața asigurărilor generale și de viață a scăzut cu 0,4%, la 8,1 miliarde de lei, potrivit datelor ASF. Asigurările de viață au generat subscrieri de 1,64 miliarde lei, în creștere cu 0,5% față de 2013.
Grupul MetLife și-a început activitatea în 1868 și are 90 milioane de clienți la nivel internațional. În 2014, subscrierile au crescut cu 3,7% față de 2013 și au atins 39,1 miliarde de dolari.