UniCredit Bank a obținut un profit net consolidat de 108,7 milioane de lei în primul trimestru din 2016, dublu față de primul trimestru al anului anterior.
Veniturile operaționale ale băncii în primele trei luni au crescut cu 5,5% față de aceeași parioadă din 2015, la 393,3 milioane de lei (88,1 milioane de euro). Această evoluție a fost susținută în principal de majorarea volumelor de credite și depozite față de perioada similară din 2015, anunță instituția, într-un comunicat.
În același timp, cheltuielile operaționale au ajuns la 198 milioane de lei (44,3 milioane de euro), în condițiile în care grupul bancar a continuat să își monitorizeze atent costurile. În consecință, UniCredit Bank a obținut în primul trimestru al anului 2016 un profit operațional consolidat de 195,3 milioane de lei (43,7 milioane de euro). În aceeași perioadă, profitul net consolidat înainte de interesul minoritar s-a plasat la 108,7 milioane de lei (24,3 milioane de euro), în creștere cu 106% față de primul trimestru al anului anterior.
Raport cost-venituri mai bun
Rentabilitatea anualizată a capitalurilor proprii (ROE) a fost 12,6% la finalul primului trimestru, iar rentabilitatea anualizată a activelor (ROA) s-a plasat la 1,3%. Raportul între costuri și venituri s-a situat la 50,3%, în scădere față de anul anterior și mult sub nivelul sistemului bancar. <
Cheltuiala cu provizioanele pentru credite a ajuns la 28,7 milioane de lei (6,4 milioane de euro) la 31 martie 2016. Rata de acoperire cu provizioane a creditelor din bilanț a fost de 8,46%, iar costul riscului anualizat de 106 bp. Rata creditelor neperformante, inclusiv expunerile cu improbabilitate de achitare integrală a obligațiilor din credite, s-a situat la 14,74%.
Credite în creștere
Volumul activelor consolidate la 31 martie 2016 a totalizat 33,3 miliarde de lei (7,4 miliarde de euro). Portofoliul de credite brute, inclusiv finanțările acordate prin leasing, s-a plasat la 24,3 miliarde de lei (5,4 miliarde de euro), evoluția pozitivă a acestuia fiind susținută în principal de creșterea volumului finanțărilor acordate clienților din segmentul companii, a creditelor de consum pentru clienții persoane fizice, precum și a finanțărilor prin leasing. Totodată, depozitele clientelei se situează la un nivel de 17,9 miliarde de lei (4 miliarde de euro).
Banca a înregistrat un nivel de solvabilitate de aproximativ 13,8% la 31 martie 2016, peste pragurile reglementate și recomandate.
“Am început anul cu evoluții foarte bune atât în segmentul de companii, cât și în cel de retail - unde urmărim o accelerare a activității și o creștere a cotei de piață. Ca atare, în paralel cu consolidarea poziției solide în segmentul de companii, am desfășurat numeroase proiecte prin care să putem oferi clienților persoane fizice produse mai simple, inovatoare, platforme digitale moderne și procese mai simple, care să le ușureze viața și interacțiunea cu banca. Rezultatele obținute în primele trei luni din an demonstrează că ne îndreptăm în direcția corectă: față de aceeași perioadă a anului trecut, în martie 2016 numărul de clienți persoane fizice a fost mai mare cu circa 12% față de martie 2015”, a declarat Răsvan Radu, Country Chairman UniCredit în România și CEO al UniCredit Bank.
Radu a amintit și creșterile obținute de divizia corporate a băncii. “În contextul lichidității din piață, volumul de depozite aferent clienților companii a crescut cu 47% față de martie 2015, în timp ce în zona de credite corporate creșterea în același interval a fost de 11%”, a declarat acesta.
Ca noutăți din sfera produselor și serviciilor bancare pentru clienții corporate, unul dintre proiectele importante din primul trimestru a vizat implementarea (efectivă începând cu aprilie 2016) a Serviciului de Debitare Directa Interbancară în lei în format SEPA (SDD), conform proiectului național care prevede adoptarea standardelor SEPA pentru instrumentele de plată în moneda națională – transfer credit și debitare directă. UniCredit Bank a fost implicată în fazele de proiectare și implementare ale proiectului, împreună cu alte instituții financiare, ARB si Transfond, sub avizul Băncii Naționale. Banca oferă acum servicii pentru plăți și încasări în format SEPA, atât în monedă națională cât și în euro.
Avans de 60% la cofinanțarea fondurilor europene
Un segment care a crescut puternic în primul trimestru a fost cofinanțarea proiectelor cu fonduri europene. Soldul utilizărilor de credite de către beneficiarii de fonduri UE a crescut cu 60% în intervalul 31 martie 2015 - 31 martie 2016.
În zona de retail, banca a continuat, în primele trei luni, procesul de digitalizare a produselor și serviciilor oferite, o direcție declarată ca fiind strategică de instituție. A dezvoltat și adăugat functionalități noi aplicațiilor de Mobile și Online B@nking, demersuri despre care reprezentanții băncii spun că au crescut gradul de penetrare a produselor digitale în rândul clienților. Spre exemplu, numărul de utilizatori ai aplicației de Mobile B@nking înregistrat la finalul primului trimestru din 2016 a fost de patru ori mai mare față de cel din martie 2015. În același timp, în primul trimestru din 2016 banca a lansat carduri de tip contactless, înlocuind inclusiv cardurile din portofoliu cu produse de acest fel - proces care va continua pe întreg parcursul anului.
În ceea ce privește UniCredit Consumer Financing, companie membră a Grupului UniCredit, aceasta a continuat să își consolideze poziția în segmentul creditelor de consum, înregistrând în primul trimestru din 2016 o creștere aproape dublă a volumului de vânzări față de același interval din anul precedent. Volumul de vânzări în magazine, realizate în contextul parteneriatelor încheiate cu marii comercianți, a fost de 4 ori mai mare în perioada ianuarie-martie 2016 față de anul precedent, iar numărul de carduri emise - cu 40% mai mare la sfârșitului lunii martie 2016 față de același interval din 2015.
Totodată, pentru UniCredit Leasing, primul trimestru din 2016 a fost cel mai bun din existența companiei în privința valorii bunurilor finanțate. Astfel, volumul noilor finanțări acordate în primele trei luni din 2016 a fost de 79,3 milioane de euro iar valoarea de achiziție a bunurilor finanțate de 95,4 milioane de euro.
UniCredit Bank este parte a UniCredit, grupul financiar european cu cea mai extinsă rețea din Europa Centrală și de Est și una dintre cele mai mari din Europa, unde are peste 620.000 de clienți. Grupul este prezent în România prin: UniCredit Bank, UniCredit Consumer Financing, UniCredit Leasing Corporation, UniCredit Insurance Broker, UniCredit Leasing Fleet Management, UCTAM, Pioneer Asset Management și UniCredit Business Integrated Solutions.