Ucraina solicită marilor traderi să nu mai comercializeze țiței și motorină din Rusia. Două treimi din petrolul rafinat în România este încărcat în terminale rusești

Ucraina solicită marilor traderi să nu mai comercializeze țiței și motorină din Rusia. Două treimi din petrolul rafinat în România este încărcat în terminale rusești
scris 12 apr 2022

Guvernul ucrainean a solicitat celor mai importanți traderi internaționali de mărfuri, Vitol, Trafigura, Glencore și Gunvor, să nu mai achiziționeze și, respectiv, vândă țiței și motorină încărcate în terminalele rusești, într-o încercare de a intensifica presiunea exercitată asupra regimului Putin.

Oleg Ustenko, consilierul economic al președintelui ucrainean Volodimir Zelenski, le-a transmis, potrivit Financial Times, celor 4 mari traderi o scrisoare la finalul lunii martie, prin care le cere să înceteze orice export de hidrocarburi din Rusia, acesta susținând că veniturile obținute astfel de Kremlin fiind “pătate de sânge” și folosite pentru achiziționarea de armament.

Urmărește-ne și pe Google News

De ce este important: Două treimi din țițeiul rafinat în România este importat pe căi maritime. Iar recent, Rusia a anunțat că terminalul de la Novorosis,k prin care este încărcat țițeiul prin care Rompetrol importă țiței kazah, transportat prin Rusia prin oleoductul Caspian Pipeline Consortium (CPC) va intra în revizie pentru 2 luni. Și Lukoil importă țiței rusesc, dar și kazah, încărcat în terminale la Novorosisk.

Costul de transport din Marea Neagră, inclusiv pentru țițeiul și motorina importate de România, a urcat de peste 10 ori. Prima de asigurare, superioară prețului de închiriere a navelor CITEȘTE ȘI Costul de transport din Marea Neagră, inclusiv pentru țițeiul și motorina importate de România, a urcat de peste 10 ori. Prima de asigurare, superioară prețului de închiriere a navelor

În plus, România este importator net și de produse petroliere, în special motorină. Potrivit unor surse din piață, în 2021, 30% din necesarul de motorină a fost importat prin Marea Neagră din Federația Rusă, 90-95% prin terminalele Oil Terminal.

Potrivit portalului Oil Terminal, compania românească colaborează doar cu unul dintre cei 4 mari traderi internaționali, cu Vitol.

Firmele care operează cele 3 mari rafinării din România, Petrobrazi, Petromidia și Petrotel, se folosesc de alte companii din grupurile din care fac parte pentru a importa petrol și produse petroliere, în special motorină.

Astfel, OMV Petrom, care deține Petrobrazi, importă petrol prin intermediul companiei soră din grupul OMV, OMV Supply & Trading Limited. La rândul său, Rompetrol, care operează Petromidia, apelează la colega sa de grup, KMG Trading, iar Lukoil, se folosește de divizia sa de trading, Litasco, pentru a alimenta Petrotel.

De la începutul războiului din Ucraina și până la finalul lunii martie, Glencore, Vitol, Trafigura și Gunvor au încărcat în terminalele rusești 33 de tancuri petroliere, care au transportat aproximativ 20 milioane de barili de țiței și produse petroliere, transmite Financial Times, citând date oferite de Global Witness, un ONG cu sediul la Londra, care colaborează cu Russian Tanker Tracking Group, un grup format din reprezentanți ai guvernului ucrainean, din academicieni și din experți.

Interesant este că cifra citată de guvernul ucrainean și FT cuprinde și țițeiul produs în Kazahstan (o parte din care este folosit pentru alimentarea Petromidia) Turkmenistan, încărcat însă pe tancuri în porturile rusești.

Șefii celor 4 companii de trading declaraseră, la FT Commodities Global Summit de luna trecută, că au înghețat investițiile și că au încetat să mai facă noi afaceri în Rusia, însă că vor continua să-și onoreze contractele semnate pe termen lung cu petrol rusesc.

Contactate de Financial Times, companiile au precizat că au condamnat fără echivoc războiul din Ucraina.

Oficialii Vitol au precizat că intenționează să înceteze comercializarea de țiței și produse de origine rusă.

„Volumele de petrol (rusesc tranzacționate de Vitol - n.r.) vor scădea semnificativ în al doilea trimestru, pe măsură ce obligațiile contractuale la termen se vor diminua și anticipăm că acestea vor expira până la sfârșitul anului 2022”, transmite Vitol.

Vitol a mai spus că lucrează cu partenerul său din Rusia pentru a găsi o „soluție reciproc acceptabilă” pentru pachetul de acțiuni pe care îl deține în Vostok, un proiect gigat de petrol arctic dezvoltat de Rosneft, producătorul rus de stat.

Trafigura anunță, la rândul său, că achiziționează cantități mai mici de petrol rusesc decât cele cumpărate înainte de invazie. „Nu dezvoltăm nicio afacere nouă cu petrol și gaze în Rusia”, a adăugat Trafigura. O poziție similară au adoptat și Gunvor și Glencore.

Potrivit unui studiu JP Morgan, în 2021, cel puțin 2,5 milioane de barili pe zi din exporturile de țiței ale Rusiei au fost vândute în baza unor contracte pe termen lung, 1,4 milioane de barili/zi ajungând în Europa.

Exporturile de țiței rusești au scăzut în a doua jumătate a lunii martie la 3,1 milioane barili/zi, de la 3,5 milioane barili pe zi în prima jumătate a lunii, arată datele grupului de analiză a mărfurilor Kpler.

Recent, guvernul ucrainean a solicitat și asigurătorilor maritimi internaționali să înceteze toate raporturile comerciale cu transportatorii, prin intermediul cărora Rusia exportă petrol, gaze lichefiate și cărbune.

viewscnt
Afla mai multe despre
ucraina
rusia
traderi
vitol
trafigura
glencore
gunvo
țiței