Diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei a coborât sub 1,4 lei/l, de la nivelul record de 1,5 bani de la mijlocul lunii octombrie, după ce, în ultimele 10 zile, liderul pieței de carburanți, OMV Petrom, a scumpit, în pași mărunți, benzina cu 10 bani/l, păstrând în același timp prețul combustibilului diesel constant. Astăzi, compania a efectuat o nouă majorare de preț la benzină, de 4 bani/l, relevă date analizate de Profit.ro.
În prezent mai există doar 4 stații în București, toate operate de Lukoil, în care benzina se poate cumpăra la un preț inferior celui de 7 lei/l, însă foarte probabil, așa cum ne-au obișnuit, în următoarele ore, și celelalte companii vor efectua o mișcare similară și benzina va sări de 7 lei/l în toate stațiile din capitală.
Creșterile de preț vor continua, probabil, ca urmare a apropierii momentului intrării în vigoare a embargoului impus de UE importului de țiței din Rusia, pe 5 decembrie, doar intrarea economiei globale într-o recesiune severă putând inversa acest trend.
Evoluția prețului benzinei în stațiile din capitală
În urma majorării prețului benzinei și motorinei cu câte 2 bani/l efectuate joi și vineri de OMV Petrom, benzina standard se putea cumpăra în 10 stații OMV din capitală cu 7,01-7,07 lei/l, iar în cele OMV cu 7,12-7,16 lei/l. Motorina a rămas la nivelul înregistrat încă de pe 22 octombrie, de 8,40-8,43 lei/l în stațiile Petrom, și de 8,48-8,51 lei/l, în cele OMV.
Evoluția prețului motorinei în stațiile din capitală
Și companiile concurente au scumpit benzina în ultimele 10 zile cu 10 bani/l, cu excepția Lukoil, care a majorat prețul cu 11 bani/l, păstrând identice prețurile la motorină.
CITEȘTE ȘI VIDEO Sute de oficiali americani – prinși cu tranzacții îndoielnice pe bursăJoi dimineață, țițeiul Brent, de referință pe piața europeană, se tranzacționa la o cotație de aproape 96 dolari/baril, în apropierea nivelului din urmă cu o lună. Recent, OPEC+ a decis o tăiere semnificativă a producției de petrol, în pofida presiunilor din partea SUA, iar peste o lună va intra în vigoare embargoul impus importului maritim de țiței rusesc, iar pe 5 februarie cel impus importului de produse petroliere. România este importator net de motorină.
Evoluția cotațiilor petrolului Brent
În plus, cererea regională, cel puțin de motorină, este influențată de cea ucraineană, țară rămasă fără capacități de rafinare, bombardate de ruși, și care și-a majorat de 12 ori importurile, inclusiv din România. O parte din motorina importată de România este reexportată în Ucraina, țară care recent a reintrodus accizele la carburanți.
Astfel, diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei ajunsese la mijlocul lunii octombrie un nivel record de 1,5 lei/l, au relevat date analizate de Profit.ro.
Explicația evoluției divergente a celor două prețuri: dacă România își acoperă consumul de benzină din producția internă, în ceea ce privește combustibilul diesel este importatoare netă, ca și majoritatea celorlalte state din UE.
Potrivit Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN) al Companiei de Drumuri, consumul anual de carburanți pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale este de 5,53 miliarde litri, din care 1,17 miliarde litri benzină (877 mii tone sau 21.12 % din totalul de combustibil consumat anual) și 4,36 miliarde litri (3,6 milioane tone sau 78,87% din totalul de combustibil consumat anual).
”După anunțul OPEC de scădere a producției, a urmat o creștere a prețului. Am văzut asta, după care am văzut o stabilizare a prețului barilului de petrol și astăzi sau de două zile observ o ușoară scădere. Dar asta e legat de prețul petrolului care are o influență la noi în țară legat de prețul benzinei, în mod special. La motorină avem și cotațiile internaționale, fiind importatori de motorină. Cotațiile nu au scăzut”, a declarat recent ministrul Energiei, Virgil Popescu.
Oficialul a precizat că dacă se putea produce mai multă motorină, acest lucru se făcea deja, având în vedere cererea de pe piață.