Managerii estimează că, anul acesta, cifra de afaceri va crește cu 5% față de anul precedent, axându-se pe creșterea investițiilor și a digitalizării, după ce încrederea lor în economia românească a urcat, iar scăderea cifrei de afaceri a fost la jumătatea așteptărilor pesimiste de la începutul pandemiei, conform studiului Confidex realizat de Impetum Group în trimestrul al patrulea al anului trecut.
„CONFIDEX ne arată în mod evident o atitudine mai optimistă a managerilor în ultimul trimestru din 2020, în principal ca urmare a scăderii la jumătate a pierderilor estimate la începutul pandemiei, iar asta va avea efect în evoluția pozitivă a economiei noastre în acest an. Însă optimismul din ultimul trimestru al anului trecut ar putea amâna alinierea companiilor către noua economie. Este o falsă țintă să urmărim să ne întoarcem la ce era înainte, acum miza este să ne pregătim pentru noua economie”, spune Andrei Cionca, CEO & Co-founder Impetum Group.
Indicele Confidex, care măsoară încrederea managerilor în economie, crește de la 41 în Q2 și Q3 2020 la 45, dar este mai scăzut (43) în cazul companiilor mici care au fost mai afectate de pandemie.
Dacă în Q2, managerii spuneau că estimarea lor până la sfârșitul anului a fost că cifra de afaceri a companiilor va scădea cu 17%, iar, în Q3, estimările lor deveneau mai optimiste în sensul în care managerii credeau că până la sfârșitul anului va scădea doar cu 15%, totuși, cifra de afaceri a scăzut cu 10%.
Conform studiului, companiile au recuperat jumătate din pierderile cauzate de Covid-19, 55% dintre companii lucrând în regim de telemuncă. Totodată, acestea încep să își reconfigureze spectrul de priorități și devin tot mai interesate de digitalizare și de redefinirea relației cu clienții. Dacă prima măsură e gândită pentru tranziția spre normal, a doua e privită mai degrabă ca o măsură de adaptare și precauție în condiții de carantină.
„După ce managerii au trecut de șocul inițial și s-au asigurat că au resursele necesare supraviețuirii, mulți au, în prezent, planuri de extindere și de creștere a vânzărilor și profitului. În plus, digitalizarea, mutarea operațiunilor în online și telemunca au intrat pe lista lor de priorități, cel puțin la nivel declarativ”, mai spune Cionca.
În privința primului trimestru al acestui an, procentul celor care cred ca PIB-ul va scădea s-a redus de la 73% în Q3 la 46% în Q4, iar creșterea investiților și a digitalizării reprezintă priorități pentru companii în următorul an. Studiul relevă o pondere mai mică a celor care cred că șomajul va crește (54% în Q4 față de 75% în Q3) precum și a celor care cred că inflația va crește (58% în Q4 față de 70% în Q3).
Până la finalul anului, managerii estimează o recuperare cel puțin parțială în privința principalilor indicatori financiari ai companiilor. Ei se așteaptă ca cifrele de afaceri și investițiile să înregistreze creșteri de 5% față de 2020, iar profitul să avanseze cu circa 1%. Totodată se așteaptă și la o creștere a numărului angajaților, dar și a costurilor de producție cu circa 2%.
CITEȘTE ȘI Interviu: Ren Zhengfei după ceremonia de deschidere a Laboratorului de Inovație Minieră Inteligentă din TaiyuanConform studiului, managerii văd o ieșire din criză în forma literei V, dar cu o revenire în două viteze, în condițiile în care companiile au fost afectate în mod diferit de pandemie, așa cum arată și Indicele Confidex. Percepția redresării economiei rămâne într-un orizont de 2 ani, la fel ca în Q3.
Companiile renunță treptat la măsuri de austeritate, precum: concedieri, șomaj și reducerea activității. 70% dintre companiile medii și mari și 55% dintre cele mici consideră că, în perioada următoare, ar trebui să crească productivitatea, inclusiv investind pentru a rămâne competitive. Doar 27% consideră că reducerea costurilor e mai importantă în această perioadă (cu 10% mai puțin față de Q3).
Cu toate acestea, conform studiului, capitalul de lucru scade pentru 35% dintre manageri, cei mai mulți susținând că relația cu băncile s-a înrăutățit, iar accesul la creditare a devenit mai greoi. De asemenea, pandemia nu a rezolvat problema forței de muncă ce ocupă locul al doilea în topul provocărilor.
Majoritatea (85%) managerilor consideră că demararea campaniei de vaccinare împotriva COVID va avea impact pozitiv asupra economiei naționale.
Creșterea productivității constituie principalul motor de relansare economică pentru aproape două treimi dintre companii, iar scăderea costurilor intră pe un trend descendent: cu 10% mai puțini manageri iau în considerare tăierea de costuri ca modalitate de redresare.
Inițiat la scurt timp după debutul pandemiei, CONFIDEX măsoară încrederea managerilor români în economia actuală și are scopul de a crea repere concrete pentru businessuri și de a sprijini managerii în luarea unor decizii adaptate realității.
CITEȘTE ȘI Creșterea puternică a Kindred Group în 2020, alimentată inclusiv de ascensiunea Unibet și Vlad Cazino în RomâniaConfidex Q4 2020 acoperă companii din top 7 categorii de sectoare economice contribuitoare la PIB și toate regiunile țării: agricultură; industrie și energie electrică; construcții; comerț; HORECA; transport, distribuție, depozitare; servicii. La studiu au răspuns doar CEOs și manageri C-level, iar dintre companiile vizate, 75% au peste 1 milion de euro cifră de afaceri și 31% peste 5 milioane euro cifră de afaceri.
Respondenții studiului Confidex Q4 sunt reprezentanții a 930 de companii, dintre care 750 fiind companii cu cifră de afaceri peste 100.000 de euro, cu minimum 5 angajați, conform studiilor anterioare, și 180 de companii cu cifră de afaceri sub 100.000 euro, analizate în premieră. În scopul comparației statistice cu cele două studii anterioare, raportul cuprinde doar analiza celor 750 de firme care au peste 100.000 de euro cifră de afaceri.
Datele au fost culese în perioada 7-30 ianuarie 2021, iar companiile vizate au fost cele private active, cu minimum 5 angajați, stratificate pe 3 categorii de cifre de afaceri: 100.000 – 1 milion de euro, 1-5 milioane de euro și peste 5 milioane de euro.
Indicele Confidex e construit din agregarea a 29 de itemi și măsoară pe o scară de la 0 la 100 de puncte încrederea în economie a managerilor și antreprenorilor români.
Impetum Group este grupul românesc care aduce împreună capital, management și servicii, format din reunirea sub aceeași umbrelă a CITR, liderul pieței de insolvență din România cu 20 de ani de experiență în management de criză, ROCA, prima soluție de private equity care urmărește consolidarea IMM-urilor românești care au un viitor valid, dar traversează un moment dificil și ROCA X, un proiect destinat start-up-urilor disruptive din piața de tehnologie.
Impetum Group își propune să devină un hub de resurse, care maximizează valoarea de business, prin reunirea de: business knowledge specific pentru fiecare din cele 3 etape din viața unei companii (startup, criză de creștere, distress), capital, sinergii și cross-uri între business-uri complementare, precum și o comunitate de manageri și antreprenori dornici să participe activ la consolidarea culturii antreprenoriale din România.