Profitați de oportunitățile de finanțare oricât de improbabile ar părea, nu cedați peste 30% unui investitor, nu vă luați asociați cu control egal și nu renunțați dacă ideea voastră generează afaceri similare, i-a sfătuit pe antreprenorii români Stacey Ferreira, o tânără din SUA care, la 18 ani, adunase deja milioane de dolari de la miliardarii Branson și Murdock pentru prima sa afacere, într-o discuție la care a invitat Profit.ro.
Modul în care oamenii aleg să lucreze s-a schimbat în mod fundamental, tinerele generații, ”milenialii”, dorind un echilibru între cariera profesională și viața personală, iar afacerile trebuie să urmeze acest trend, consideră Stacey Ferreira, care până la 18 ani a reușit să strângă 1,2 milioane de dolari pentru prima sa afacere. Antreprenoarea din SUA i-a sfătuit pe tinerii investitori români să lupte pentru stabilitate legislativă, deoarece este esențială pentru economie, și să profite de orice oportunitate de finanțare, dar nu din partea oricui.
Stacey Ferreira, astăzi în vârstă de 24 de ani, a devenit una din poveștile de succes ale tinerilor care au reușit în business-ul IT încă înainte de a face o facultate.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Împreună cu fratele ei și cu un împrumut de 4.000 de dolari de la tată, a înființat Mysocialcloud, o soluție de securitate și arhivare a parolelor utilizate online, și la scurt timp a atras finanțări de peste 1 milion de dolari de la investitori de risc, inclusiv de la miliardarii Richard Branson și Jerry Murdock.
Pornind de la - deja - propria experiență de viață, a inițiat acum o nouă afacere, compania Forge, care intermediază forță de muncă prin intermediul serviciilor online.
Modul în care lucrăm s-a schimbat fundamental, iar flexibilitatea devine esențială pentru o economie mai etică
Stacey a mărturisit că a luat exemplul generației sale, care refuză să fie dependentă de o carieră clasică în afaceri, finanțe sau alt domeniu, și preferă să pună un accent egal, dacă nu mai mare pe dezvoltarea personală și pe viața de familie.
”După ce am vândut Mysocialcloud către Reputation, dar am rămas să lucrez în companie, mi-am data seama că nu făceam altceva decât să lucrez non stop pentru firmă”, a mărturisit investitoarea unor tineri antreprenori români, cu care s-a întâlnit într-un hub de afaceri din București
De altfel, noul ei business a pornit de la această idee, a schimbării priorităților tinerelor generații, care preferă să lucreze part-time sau de acasă, pentru a avea timp și pentru alte proiecte sau a avea mai mult timp pentru copii, familie. În plus, în era internetului și conectivității, foarte multe activități care puteau fi făcute la birou, pot fi făcute de acasă sau chiar din alte țări decât din cele de origine ale unei afaceri.
Stacey a gândit noua sa companie, Forge (al cărei motto este ”Work Life Balanced”), pe modelul Uber, facilitând legătura companiilor din San Francisco, în primă instanță, cu angajați care preferă să lucreze part-time, în schimburi, sau care pot fi angajați pentru un anumit proiect.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Impozitul pe venit nu va mai fi reținut la sursă pentru angajați, profesii independente, deponenți și jocuri de noroc. Obligația rămâne valabilă la vânzarea imobilelorPentru acest proiect, pornit în 2015, și extins în prezent în trei orașe de pe coasta de est, tânara antreprenoare a strâns inițial o finanțare de 1,5 milioane dolari, iar apoi, pe măsura dezvoltării investiției, a adunat încă 1,1 milioane.
Finanțatorii unui business trebuie să aibă un portofoliu diversificat de proiecte start-up
Răspunzând curiozității tinerilor români, care au dorit să știe cum reușește să atragă aceste finanțări, Stacey i-a sfătuit în primul rând să profite de oportunitățile de finanțare oricât de improbabile sau imposibile ar părea. Ea a prezentat ca exemplu faptul că, la întâlnirea în care a reușit să atragă sprijinul financiar al miliardului Richard Branson, doar 18 persoane au avut curajul să îi prezinte un plan de afaceri investitorului, deși acesta își făcuse timp pentru 25 de astfel de întâlniri.
Dincolo de astfel de șanse în viață, a subliniat Ferreira, atragerea investitorilor pentru o afacere trebuie făcută metodic, iar site-uri precum crunchbase, dedicat ideilor de afaceri, sau chiar linkedin pot ajuta un antreprenor debutant în găsirea resurselor financiare.
Practica antreprenorilor americani este de a-și clasifica potențialii investitori în mici, medii și mari, iar primele negocieri de finanțare se desfășoară cu cei medii. Negocierea cu marii finanțatori este abia după discuții serioase cu investitorii mijlocii, atât din perspectiva pregătirii proiectului, cât și a confruntării tuturor întrebărilor și preocupărilor finanțatorilor.
Întrebată cât dintr-o nouă companie trebuie să ofere un antreprenor finanțatorilor, Stacey Ferreira a arătat că în SUA, acest procent variază între 10%-20%, dar se poate ajunge și la 30% în cazul unui mare investitor. Stacey le-a atras atenția antreprenorilor români că trebuie să fie atenți să nu se trezească în minoritate în companie la finalul strângerii de fonduri, în condițiile în care antreprenorul poate oferi și angajaților opțiunea de a cumpăra 20% din acțiuni.
Ea a avut și un sfat pentru investitorii în proiecte start-up și a recomandat să își plaseze capitalul în proiecte cât mai variate, ținând cont că 9 din 10 start-up-uri eșuează. Antreprenoarea a dat ca exemplu o cunoștință proprie care a reușit să strângă o finanțare de 22 milioane de dolari, dar a pierdut în cele din urmă totul.
Partenerii de calitate sunt esențiali și la fel de importanți ca marii finanțatori
Stacey a mărturisit că propria experiență a învățat-o să nu mai înceapă un business în care să aibă asociați cu control egal asupra firmei. Lecția învățată în acest sens a fost după ce a trebuit să solicite unui apropiat să părăsească firma, deoarece acesta nu reușea să îndeplinească sarcinile pe care și le asumase.
Antreprenoarea a punctat că au fost și finanțatori importanți la care a renunțat pe parcurs deoarece a considerat că nu reprezintă principiile de business pe care le promovează ea și asociații săi.
În ce privește competiția pe piață, Stacey le-a atras atenția colegilor ei de generație să nu se descurajeze dacă o idee proprie de succes va atrage pe piață o competiție mare din partea unor afaceri similare.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Telekom Romania intră pe zona bancară”Dacă ai o idee bună, piața va fi invadată de asemenea inițiative”, le-a spus Stacey, care a atras atenția că pe piața afacerilor online nu este similară din punct de vedere al drepturilor de autor cu cea a componentelor hardware.
Stacey Ferreira a subliniat însă că micile business-uri au un anumit avantaj față de marile companii.
”Ca mic investitor ai drept avantaje timpul și viteza prin comparație cu o mare companie, chiar și spiritul inovator nu e pe măsură la cele din urmă și din acest motiv e mai ieftin să cumpere companii mai mici”, a arătat antreprenoarea.
Când economia merge și există stabilitate, este mai ușor să strângi fonduri
Antreprenorii român au remarcat cu amărăciune că atât planurile de afaceri, cât și investițiile sunt mai ușor de făcut într-un mediu precum cel american, decât în cel din România, unde schimbarea frecventă a legislației împiedică o planificare mai riguroasă a investițiilor și rezultatelor acestora.
”Trebuie să luptați pentru stabilitate, într-adevăr predictibilitatea este fundamentală pentru mediul de afaceri”, a spus Stacey.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV O meserie cunoscută este pe cale să dispară din România. Sute de intermediari riscă să se închidă anul acestaÎn acest context, ea a pledat pentru găsirea unor noi forme de business prin intermediul platformelor online, arătând că ea crede în viitorul acestora și, personal, urmează modelul de afaceri al acestora.
”Companii ca Uber sau Airbnb, care au pornit ca start-up-uri, devin mari, se extind, dar ele investesc și ajută la dezvoltarea economiilor locale”, a arătat Stacey Ferreira, care a precizat că deocamdată compania sa nu se va extinde în România, prioritatea fiind dezvoltarea organică în țara de origine.
Prezența lui Stacey Ferreira în România a fost posibilă printr-un program finanțat de Guvernul SUA și prin care este promovat antreprenoriatul și libera inițiativă.