Poșta Română a plătit jumătate din amenda de 103,4 milioane de lei aplicată de Consiliul Concurenței în decembrie 2010, restul fiind eșalonat până în 2018, au declarat pentru Profit.ro reprezentanții operatorului poștal național.
“Plata sumei de 51,7 milioane de lei nu va influența rezultatele financiare ale companiei pentru anul 2015”, au mai spus sursele citate.
La finele lunii aprilie, Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a respins recursul Poștei Române împotriva unei hotărâri a Curții de Apel București (CAB) din decembrie 2013, care a redus cuantumul amenzii Consiliului Concurenței (CC) de la 103,4 milioane de lei la 89 milioane de lei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Sancțiunea, printre primele 10 ca mărime din istoria CC, a fost rezultatul a patru investigații declanșate de instituție în perioada 2005 - 2009 referitoare la posibile abuzuri săvârșite de Poșta Română, acestea fiind conexate într-o singură investigație.
Astfel, în 2005, în urma unei plângeri depusă de 7 companii, CC a declanșat o investigație privind un posibil abuz de poziție dominantă săvârșit de Poșta Română pe piața serviciilor de trimitere internă de publicitate prin poștă - Infadres.
Companiile care au depus plângere au fost Direct Marketing Group, Hit Mail România, Mailers Serv, Open Public Service, Editura Reader’s Digest, Rentrop & Straton Grup de Editură și Consultanță în Afaceri, precum Leo Burnett&Target.
Ulterior deschiderii acestei investigații, tot în 2005, la CC a fost depusă o nouă plângere privind abuzul operatorului poștal de către 10 companii (cele 7 care au depus prima plângere, la care s-au adăugat editurile Eurocor IECC, International Masters Publishers si Prietenii Cărții), faptele reclamate fiind similare celor din prima investigație.
În 2006, Mailers Serv a depus o altă plângere la CC privind un abuz de poziție dominantă al Poștei, prin acordarea unor condiții contractuale mai favorabile Infopress (concurent al Mailers) pentru prestații echivalente.
Trei ani mai târziu, instituția a declanșat din oficiu o investigație privind un posibil abuz al operatorului pe piața serviciului Infadres și pe piața serviciului de corespondență comercială ca urmare a aplicării unei politicii discriminatorii de acordare a reducerilor tarifare în perioada 2008 - 2009.
În urma investigației, CC a aplicat Poștei, prin Decizia 52/2010, o amendă reprezentând 7,2% din cifra de afaceri a companiei pe anul 2009, care a atins 1,44 miliarde de lei, potrivit datelor Ministerului Finanțelor Publice.
"Dosarul 1409/2/2011 a fost înregistrat de Poșta Română la CAB, ca urmare a formulării contestației împotriva Deciziei 52/2010 a CC. În decembrie 2013, CAB a admis în parte acțiunea și a anulat în parte Decizia 52/2010, în ce privește cuantumul amenzii, pe care l-a redus de la 103.373.320 lei la 89.015.914 lei. Împotriva acestei hotărâri au declarat recurs atât compania, cât și CC. Prin Decizia 1.756/28.04.2015, ÎCCJ a admis recursul CC, a modificat sentința CAB în sensul că a respins acțiunea Poștei în totalitate, și a respins ca nefondat recursul companiei. Decizia ÎCCJ este irevocabilă", se arată în răspunsul companiei.
După aplicarea sancțiunii, Poșta ar fi trebuit să achite amenda, dar situația financiară precară a companiei controlate de stat, care la finele anului 2010 avea datorii totale de 530 milioane de lei, și pierderile acumulate începând cu anul 2008 au determinat Executivul să modifice Legea 571/2003 privind Codul Fiscal prin adoptarea OUG 24/2012.
Astfel, operatorul poștal a obținut eșalonarea de la plată a amenzii pe o perioadă de 3 ani.
Compania este controlată de Ministerul pentru Societatea Informațională (MSI) - 75% și Fondul Proprietatea - 25%.
Cu aproximativ 27.000 de salariați, Poșta este cel mai mare operator local de profil și are o rețea teritorială de peste 5.600 de unități.
În perioada 2008 - 2013, potrivit datelor Ministerului Finanțelor Publice, Poșta a consemnat pierderi în fiecare an, care, cumulate, însumează 567 milioane de lei, cu toate că a bugetat profit în fiecare an.
În 2014, compania a înregistrat venituri totale de 1,19 miliarde de lei și un profit net de 22,9 milioane de lei, cifrele încadrându-se în bugetul aprobat prin hotărâre de Guvern.
Pentru acest an, bugetul de venituri și cheltuieli al companiei nu a fost încă adoptat de Executiv.
Proiectul de buget al companiei prevede un profit brut de 1,6 milioane de lei, de la 37,5 milioane de lei în 2014, la un volum total al veniturilor de 1,18 miliarde de lei, în scădere cu 1,4% față de anul trecut.
Nota de fundamentare a proiectului de act normativ nu explică cauzele reducerii profitului brut, dar precizează că pentru acest an câștigul mediu lunar pe salariat crește cu 7,8 % față de anul 2014, iar cheltuielile cu salariile vor avansa cu 7,1% față de nivelul cheltuielilor cu salariile realizate în anul 2014.
Pe de altă parte, Poșta a explicat, într-un comunicat, că a planificat pentru acest an investiții de peste 55 de milioane de lei, strategie care va continua și în 2016.
Numărul mediu de personal prevăzut pentru anul 2015 este de 24.950, cu 290 salariați mai puțin decât numărul mediu realizat în anul 2014 - 25.240 persoane.
Pentru primele șapte luni ale acestui an, Poșta a anunțat că a înregistrat un profit net de 18,3 milioane de lei, pe fondul majorării semnificative a veniturilor din servicii financiare, din colete și din serviciul “Confirmare de primire”.
În perioada analizată, veniturile totale au atins 655 de milioane de lei, iar cheltuielile totale - 633 de milioane de lei.
La începutul lunii februarie 2015, MSI a acceptat oferta neangajantă depusă de operatorul belgian de servicii poștale bpost în septembrie 2014, pentru achiziționarea pachetului de 51% din acțiunile deținute la Poșta Română.