Îmbătați de succesul sezonului estival de anul trecut, aproape jumătate dintre hotelierii de la mare au refuzat să mai vândă sau au vândut foarte puține locuri în sistemul early booking, prin care cei care cumpără cu multe luni înainte beneficiază de reduceri de până la 30%. Vremea ploioasă de la jumătatea lunii iulie și din unele zile ale lui august i-a determinat pe mulți turiști să renunțe să mai meargă la mare, iar cei care au câștigat mai mult au rămas hotelierii care își vânduseră o parte importantă din locuri din timp.
Anul trecut a fost cel mai bun an pentru litoral de după criza economică. Turcia nu-și revenise după atentatele din ultimii ani și, în plus, situația politică i-a descurajat pe unii să aleagă aceasă destinație. Cu toate că hotelierii turci au redus mult tarifele, câteva zeci de mii de turiști români, iubitori de Antalya, au evitat-o anul trecut. Unii s-au temut să mai plece din țară în vacanțe și au ales litoralul românesc, care în vârf de sezon a fost ocupat 100%.
În aceste condiții, mulți hotelieri au regretat că vânduseră cu luni înainte și cu reduceri mari o parte importantă dintre camere. Din acest motiv, anul acesta, așteptându-se la același aflux de turiști, unii dintre ei au păstrat pentru sezon camerele, gândindu-se că le vor umple oricum, și nu la tarife reduse, ci la preț întreg.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Reducerile early booking încep din noiembrie, anul anterior, și durează până în martie. Discounturile sunt, dacă se cumpără vacanța în iarna anului anterior plecării, de până la 30%, iar ele scad cu cât se apropie vara, ajungând la 10% pentru cei care-și achiziționează vacanța în martie. Cei care cumpără prin early booking plătesc vacanța înainte de începerea sezonului.
"Cine achiziționează pachete early booking și renunță la vacanță, pierde toți banii, pachetul fiind achitat integral în avans. Cine își face rezervare normală înainte de sejur și vede că vremea e nefavorabilă, e penalizat cu echivalentul unei nopți de cazare, dacă renunță cu o săptămână înainte", declară pentru Profit.ro Lucian Stanciu, vicepreședintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) și directorul comercial al lanțului hotelier Unita Turism, unul dintre cele mai mari din România.
El spune că cei care nu au mizat în acest an pe early booking au avut de suferit în acest sezon. Stanciu estimează că aproape jumătate dintre hotelierii de la mare, inclusiv unii dintre cei mari, renunțaseră total în această vară să vândă vacanțe reduse sau puseseră la dispoziție prin acest sistem un număr insignifiant de camere. "Acești hotelieri s-au trezit în sezon, în zilele ploioase, cu hotelul ocupat doar în proporție de 30-40%, în timp ce hotelurile care vânduseră mult prin early booking erau aproape pline", afirmă Stanciu.
Pentru întregul sezon 2017, hotelierii de pe litoral s-au plâns că gradul de ocupare a scăzut cu 10%, iar unii dintre ei au dat vina pe vremea rea sau pe concurența venită din partea apartamentelor construite în regim hotelier ori a localnicilor care țin turiști în gazdă. Hotelierii nu puteau să se plăngă și că încurajați de succesul anului trecut au urcat tarifele cu 10% în această vară și nici că n-au mai vrut să vândă ieftin și din timp. Rezumând, putem spune că sezonul mai slab al hotelierilor de la mare a avut trei cauze: ploile, consurența și lăcomia unora dintre ei.