Prețul benzinei standard a trecut de 7 lei/l în 11 stații OMV din capitală, în următoarele ore urmând a depăși acest nivel și în mai multe stații MOL și Rompetrol, care, așa cum au obișnuit piața, vor prelua exemplul liderului pieței, care a scumpit astăzi carburanții cu 2 bani/l. Ultima dată când prețul benzinei s-a situat peste 7 lei/l în unele stații din capitală a fost pe 18 septembrie, relevă date analizate de Profit.ro.
Aceasta este cea de-a 10-a scumpire efectuată de OMV Petrom în ultimele săptămâni. Începând cu 7 octombrie, când trendul de ieftinire a a carburanților s-a inversat, motorina s-a scumpit cu 47 de bani/l, iar benzina cu 36 bani/l, relevă date analizate de Profit.ro.
În cele 3 luni precedente, după introducerea reducerii de 50 de bani pe litru convenită de Guvern cu companii, carburanții se ieftiniseră cu 1,3 lei/l (sau 14%), respectiv, cu 2 lei/l (sau 23%).
CITEȘTE ȘI BCR - Guvernul va trebui să împrumute anul următor circa 141 miliarde de lei, în scădere ușoară. S-a împrumutat cu dobândă de aproape 9,5% pe an, cea mai ridicată din ianuarie 2010În urma majorării prețului benzinei și motorinei cu câte 2 bani/l efectuate joi și vineri de OMV Petrom, benzina standard se putea cumpăra în 10 stații OMV din capitală cu 7,01 lei/l, în timp ce diesel-ul se apropia de 8,50 lei/l, mai exact 8,47 lei/l.
Evoluția prețului carburanților de la începutul lunii octombrie
În stațiile Petrom, de obicei cele mai ieftine, benzina costa 6,86-6,73 lei/l, iar motorina 8,36-8,39 lei/l.
Și companiile concurente au scumpit carburanții în ultimele 2 zile, cu câte 5 bani/l. Motorina a ajuns la un preț de 8,35-8,38 lei/l în stațiile Lukoil din capitală și la 8,41-8,45 lei/l în cele operate de MOL și Rompetrol, iar benzina la unul de 6,84-6,89 lei/l în stațiile Lukoil și la 6,95-6,99 lei/l în cele MOL și Rompetrol.
Scumpirile din octombrie au adus prețurile peste nivelul celor înregistrate în urmă cu o lună.
Evoluția cotațiilor țițeiului Brent din ultima lună
Vineri dimineață, țițeiul Brent, de referință pe piața europeană, se tranzacționa la o cotație de aproape 93 dolari/baril, în creștere, totuși sub nivelul maxim din urmă cu 10 zile, când se situase la aproape 99 dolari/baril. Recent, OPEC+ a decis o tăiere semnificativă a producției de petrol, în pofida presiunilor din partea SUA, iar, în mai puțin de 2 luni, va intra în vigoare embargoul impus importului maritim de țiței rusesc, iar pe 5 februarie cel impus importului de produse petroliere. România este importator net de motorină.
CITEȘTE ȘI Creștere puternică a pieței de publicitate din RomâniaÎn plus, cererea regională, cel puțin de motorină, este influențată de cea ucraineană, țară rămasă fără capacități de rafinare, bombardate de ruși, și care și-a majorat de 12 ori importurile, inclusiv din România. O parte din motorina importată de România este reexportată în Ucraina, țară care recent a reintrodus accizele la carburanți.
Astfel, diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei a ajuns la un nivel record de 1,5 lei/l, au relevat date analizate de Profit.ro.
Explicația evoluției divergente a celor două prețuri: dacă România își acoperă consumul de benzină din producția internă, în ceea ce privește combustibilul diesel este importatoare netă, ca și majoritatea celorlalte state din UE.
Potrivit Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN) al Companiei de Drumuri, consumul anual de carburanți pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale este de 5,53 miliarde litri, din care 1,17 miliarde litri benzină (877 mii tone sau 21.12 % din totalul de combustibil consumat anual) și 4,36 miliarde litri (3,6 milioane tone sau 78,87% din totalul de combustibil consumat anual).
”După anunțul OPEC de scădere a producției, a urmat o creștere a prețului. Am văzut asta, după care am văzut o stabilizare a prețului barilului de petrol și astăzi sau de două zile observ o ușoară scădere. Dar asta e legat de prețul petrolului care are o influență la noi în țară legat de prețul benzinei, în mod special. La motorină avem și cotațiile internaționale, fiind importatori de motorină. Cotațiile nu au scăzut”, a declarat recent ministrul Energiei, Virgil Popescu.
CITEȘTE ȘI Taxă pe profiturile excepționale ale companiilor energetice, avută în vedere în Austria