Managerii companiilor din România au devenit mai optimiști în ceea ce privește creșterea cererii, 27% dintre aceștia văd un avans puternic al consumului, iar 40% mizează pe afaceri cu 10-31% mai mari în acest an, potrivit EY. Competitivitatea scăzută, retenția angajaților și managementul talentelor și presiunea pe preț sunt principalele provocări pentru manageri.
Potrivit studiului ”O nouă viziune a creșterii” realizat de compania de audit și consultanță, 40% dintre companiile incluse în acest studiu prognozează o creștere semnificativă a cifrei de afaceri în 2015, cuprinsă între 10% și 31%, în timp ce doar 27% estimează o creștere moderată a cifrei de afaceri, între 5% și 10%. De asemenea, 55% dintre executivii care au răspuns la sondaj sunt încrezători și foarte încrezători în evoluția economică a țării.
Studiul, care analizează percepția mediului românesc de afaceri, a fost realizat în a doua jumătate a anului.
Analiza are la bază un chestionar prin care se analizează percepțiile a 328 executivi de top provenind din diverse industrii. Dintre aceștia, 14% dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 50 de milioane euro, 10% din companii cu cifră de afaceri între 10-50 milioane euro, 38% cu cifra de afaceri între 1-10 milioane euro și 38% sub 1 milion de euro. De asemenea, 72% sunt companii românești, restul de 28% fiind subsidiare ale unor companii străine.
Estimările privind creșterea profitului sunt relativ similare cu cele de la începutul anului. Astfel, 35% dintre executivi estimează că vor avea profituri cu peste 10% mai mari în acest an, în timp ce doar 12% dintre aceștia se așteaptă la o scădere a profitabilității în acest an.
Creșterea investițiilor pentru 2015 s-a temperat ușor, pe măsură ce se apropie finalul anului. Studiul relevă că doar 27% dintre respondenți mai prevăd o creștere a investițiilor cu peste 10%, față de 36% la începutul anului. Estimările cele mai optimiste privind creșterea investițiilor sunt în producție, construcții, imobiliare și transporturi.
”Creșterea competitivității prin inovație și cercetare, creșterea brand-ului și digitalizarea au urcat tot mai mult pe agenda de business a companiilor în acest an. În consecință, liderii de afaceri se arată încrezători în potențialul care se află în fața lor și se uită tot mai atent către noile oportunități pe care evoluția mediului de afaceri le deschide. Important este cum vor aborda aceste oportunități și cum își vor transforma avantajele competitive, construind o creștere sustenabilă”, a declarat, într-un comunicat, Bogdan Ion, country managing partner, EY România.
Creșterea numărului de angajați se temperează, însă mai este loc de majorări salariale
La fel ca și în cazul investițiilor, pe măsură ce se apropie sfârșitul anului estimările privind, creșterea numărului de angajați se temperează, în comparație cu februarie 2015. Totuși, 58% dintre respondenți așteaptă creșteri ale numărului salariaților, mai puțin însă față de începutul anului, când 71% dintre executivi anticipau creșterea personalului.
La începutul anului, 87% dintre companii estimau că vor crește salariile angajaților în 2015, procentaj care se menține relativ ridicat. 80% dintre respondenți declară că încă mai este loc de creștere până la sfârșitul anului. Companiile din IT și din energie și utilități estimează cele mai mari rate de creștere a salariilor în anul curent.
Cererea internă, în creștere, confirmă rolul de motor al dezvoltării afacerilor
La începutul lui 2015, liderii de business din România erau ceva mai reținuți în ceea ce privește revigorarea cererii, motorul dezvoltării afacerilor, conform răspunsurilor oferite în cadrul ediției din februarie a studiului.
Dacă la începutul anului doar 2% dintre respondenți se așteptau la o creștere puternică a cererii, iar 64% prognozau un avans moderat, în prezent, 27% dintre respondenți estimează că cererea clienților pe care îi deservesc va urca puternic și doar 40% se mai bazează pe o creștere moderată.
Întrebați care sunt schimbările legislative cu cel mai mare impact asupra afacerii, liderii de business au indicat între primele trei reducerea TVA (31%), scutirea de la plata impozitului pe profitul reinvestit (26%) și schimbarea regimului fiscal pentru liber-profesioniști.
Principalele trei provocări pe care executivii le identifică în domeniul lor de activitate sunt competitivitatea scăzută (16%), retenția angajaților și managementul talentelor (14%) și presiunea pe preț (13%).
De partea cealaltă însă, principalele oportunități indicate de respondenți în sectorul lor sunt exportul de servicii IT (16%), potențialul de creștere a pieței interne (13%) și avansul tehnologic (12%).