Majorarea tarifelor de transport a urcat profitul net al Conpet Ploiești cu 13%, la 35 mil. lei

Majorarea tarifelor de transport a urcat profitul net al Conpet Ploiești cu 13%, la 35 mil. lei
scris 11 aug 2015
Profitul net al companiei de stat Conpet Ploiești, concesionara sistemului național de conducte de transport al țițeiului, a crescut cu 13% în primul semestru din 2015, la 35,07 milioane lei, după ce Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM) a majorat cu procente cuprinse între 10% și 21% tarifele reglementate aplicate de Conpet pentru transportul țițeiului din import la rafinăriile românești.
 
Urmărește-ne și pe Google News
Cifra de afaceri a companiei a crescut cu 1,2% în S1 2015, la 188,47 milioane lei, în principal ca urmare a majorării veniturilor din transportul țițeiului de import, cu 16,2%, la 30,5 milioane lei. Veniturile din transportul țițeiului de producție internă au scăzut cu 1,3%, la 156,86 milioane lei, se arată în raportul Conpet pe primele 6 luni din 2015.
 
Potrivit datelor INS, importurile de țiței ale României au crescut cu 7,4% în primul semestru din 2015, comparativ cu perioada similară a anului trecut, la 3,2221 milioane tone echivalent petrol, în timp ce producția internă de țiței a scăzut cu 0,7%, la 1,8885 milioane tone echivalent petrol.
 
Cheltuielile totale ale Conpet au scăzut cu 1,3% în intervalul menționat, la 164,86 milioane lei.
 
Principalii clienți ai Conpet sunt OMV Petrom, Petrotel Lukoil și Rompetrol Rafinare, operațiunile derulate cu aceștia reprezentând 99% din cifra de afaceri a companiei. "Principalul client al societății, OMV Petrom SA, deține peste 79% din totalul creanțelor pe termen scurt la data de 30 iunie 2015", se precizează în raport.
 
Compania a dobândit calitatea de concesionară a sistemului național de transport al țițeiului în 2002, prin încheierea unui acord petrolier de concesiune cu Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.793/2002. Conpet administrează o rețea de conducte cu o lungime de circa 3.800 de kilometri, care străbate 23 de județe.
 
Conpet este listată la Bursa de Valori București (BVB) și are ca acționari principali statul român, prin Ministerul Economiei (58,71%) și Fondul Proprietatea (29,70%).
 
Cum au evoluat tarifele Conpet
 
De la 1 februarie anul acesta, printr-un ordin, ANRM a majorat cu 10,3% tarifele practicate de Conpet pentru transportul țițeiului din import la rafinăriile din bazinul Ploiești, respectiv Petrobrazi (OMV Petrom) și Petrotel (Lukoil). În funcție de cantitatea transportată, noile tarife variază între 23,06 lei/tonă și 28,03 lei/tonă. Pentru transportul țițeiului din import la rafinăria Petromidia a Rompetrol, ANRM a majorat tarifele practicate de Conpet cu 20-21%. În funcție de cantitatea transportată, noile tarife variază între 4,58 lei/tonă și 7,85 lei/tonă.
 
Majorarea a  fost efectuată la cererea Conpet, care a solicitat indexarea respectivelor tarife cu 20,83%, procent mai redus decât inflația cumulată înregistrată din decembrie 2009, de la ultima modificare a tarifelor.
 
Tariful mediu pentru transportul la rafinării al țițeiului de producție internă a rămas nemodificat, la 78,64 lei/tonă.  
 
Potrivit referatului de aprobare a ordinului ANRM, din structura tarifului a fost eliminat elementul de cost reprezentat de serviciile de manevră ale OMV Petrom în și din gara Brazi, pe liniile ferate uzinale ale rafinăriei Petrobrazi, pentru cantitățile de țiței descărcate la rafinăria Petrobrazi, element de cost reprezentând echivalentul a 2,75 lei/tonă. 
 
În schimb, celelalte componente ale tarifului au fost actualizate cu inflația consemnată în perioada octombrie 2013 – noiembrie 2014, de 2,29%. În plus, în tarif a fost inclusă și influența impozitului pe construcții speciale datorat de Conpet pentru instalațiile sale, care este de 0,41 lei/tonă. Per total, a rezultat menținerea actualului tarif reglementat mediu pentru transportul la rafinării al țițeiului din producția internă, de 78,64 lei/tonă.
 
Potrivit raportului semestrial al Conpet, în primele 6 luni din 2015, compania a plătit la bugetul de stat redevențe petroliere în sumă de 14,23 milioane lei, cu 5,2% mai mare față de cea achitată în perioada similară a anului trecut. Redevența pentru transportul țițeiului este de 10% din valoarea veniturilor brute realizate din operațiuni de transport și tranzit al petrolului prin sistemele naționale de transport, precum și din operațiunile petroliere efectuate prin terminalele petroliere aflate în proprietatea publică a statului. În 2011, Guvernul a vrut să majoreze redevențele pentru veniturile brute realizate din transportul și tranzitul petrolului de la 10 la 15%, însă în cele din urmă a renunțat la idee.
viewscnt
Afla mai multe despre
conpet
importuri titei
transport titei
petrotel lukoil
omv petrom
rompetrol