Liberalii vor să intre în contre cu Comisia Europeană doar pentru aproximativ 5 bani/l, votând miercuri, alături de ceilalți parlamentari, inclusiv PSD, proiectui de lege de eliminare a supraaccizei, prin care se stabilesc valori sub pragul minim impus de Uniunea Europeană. Paradoxal este că diferența nici nu este una semnificativă: dacă s-ar respecta legislația europeană, iar accizele ar fi stabilite la valorile minime din UE, carburanții s-ar putea ieftini cu 39 de bani/l, în timp ce dacă se respectă cifrele din proiectul liberal, cu 45 bani/l (reducere de accize, plus TVA aferentă acestei reduceri.
Interesant este că, și dacă s-ar respecta legislația europeană, reducerea de acciză ar fi mai mare decât majorarea cu 38 de bani/l (32 bani/l - accize, 6 bani/l - TVA aferent) efectuată de guvernul PSD.
Prețul unui litru de benzină și de motorină ar trebui să se reducă cu aproximativ 45 de bani în cazul în care proiectul de lege votat de Camera Deputaților va intra în vigoare și în cazul în care comercianții vor păstra prețul fără taxe practicat în prezent. Numai că noul act normativ care a primit vot final în Parlament și plecat spre promulgare către Președinție încalcă legislația europeană, nivelul noilor accize votate în Parlament situându-se sub nivelul minim stabilit de Uniunea Europeană (UE).
De altfel, potrivit unor surse, Ministerul Finanțelor ar fi cerut amânarea dezbaterilor în vederea refacerii calculelor, numai că partidul aflat la putere (PNL, al cărui membru este și ministrul Finanțelor, Florin Câțu) s-a opus.
Astfel, potrivit actului normativ votat miercuri, pe baza raportului de marți al comisiei de buget finanțe, acciza la benzină ar urma să coboare la 1,656 lei/l, iar cea la motorină, la 1,518 lei pe litru.
Numai că Uniunea Europeană impune, prin Directiva 96 din 2003, un nivel minim al accizelor de 330 euro/mia de litri la motorină, respectiv 359 euro/1000 litri la benzină, nivel calculat la cursul publicat în prima zi lucrătoare a lunii octombrie a anului precedent. Articolul 13 alin. 1 din aceeași directivă prevede că „pentru statele membre care nu au adoptat moneda euro, valoarea euro în monedele naționale care trebuie aplicată valorii ratelor de impozitare se fixează o dată pe an. Ratele de schimb care trebuie aplicate sunt cele obținute în prima zi lucrătoare din luna octombrie și publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și se aplică de la data de 1 ianuarie a anului următor calendaristic".
Pentru anul viitor, cursul (de pe data de 1 octombrie 2019) este de 4,7511 lei pentru un euro, ceea ce face ca nivelul minim al accizei în UE să fie de 1.706 lei/mia de litri de benzină și 1.568 lei/mia de litri de motorină, cu 50 lei mai mare decât valoarea accizelor votată de parlamentari aproape în unanimitate miercuri.
Din reducerea de 45 de bani, 38 de bani este reprezentată de reducerea de acciză, iar 7 bani cea a TVA aplicată accizei.
Dacă se va decide totuși să fie respectată legislația europeană, reducerea prețului unui litru de benzină, respectiv motorină, ar putea fi posibilă până la nivelul minim impus de UE.
Cu alte cuvinte, ieftinirea carburanților ar urma să fie de 39 de bani/l, din care 33 de bani/l impactul reducerii accizei, iar 6 bani/l impactul TVA aplicat reducerii de accize.
La votul final de miercuri, doar un deputat a votat împotrivă.