Afacerile de familie din România sunt încă în curs de dezvoltare prin comparație cu afacerile de familie din alte state europene din punctul de vedere al gradului de profesionalizare, însă accesul la resurse educaționale și tehnologice poate conduce la o sporire a dezvoltării acestora.
„Afacerile de familie din România mai au nevoie de 15-20 de ani pentru o profesionalizare completă, pentru că avem o istorie de sub 35 de ani de capitalism, iar evoluția unor afaceri de familie din România a fost, oricum, spectaculoasă în această perioadă. În Elveția, cele mai mari afaceri de familie generează peste 235 de miliarde de dolari, aproape o treime din PIB-ul acestei țări. Procesul de decizie mai scurt, orientarea spre inovație, reinvestirea profitului, planul de succesiune bine definit și independența financiară față de bănci sunt câteva dintre caracteristicile afacerilor de familie mature, profesionalizate, din Elveția, de la care antreprenorii români au ce învăța”, a explicat Dr. Adriana Cioca, Managing Director al Artemis România și membru în board-ul Camerei de Comerț Elveția-România (CCE-R).
Statele Unite ale Americii, Germania și Franța se află în clasamentul țărilor din care provin afacerile de familie cu cele mai mari venituri în 2023, conform raportului Family Business Index realizat de firma de audit și consultanță EY și University of St. Gallen. Cele mai mari afaceri de familie au avut o creștere a veniturilor mai mare decât creșterea economiei la nivel global, mai arată rezultatele aceluiași studiu. Elveția se află pe locul 9 în topul statelor în funcție de veniturile afacerilor de familie conform Family Business Index 2023, cu un număr de 15 afaceri de familie.
Conform acestui raport, trei sferturi (76%) dintre afacerile de familie au o istorie de peste 50 de ani.
”Există totuși și o serie de trăsături comune care pun piedici în dezvoltarea afacerilor de familie din Europa de Vest, de la care antreprenorii români pot învăța. De exemplu, în cazul succesiunii în afaceri, unii moștenitori nu sunt suficient de bine pregătiți în domeniile respective pentru a prelua frâiele afacerii familiei, în timp ce managerii aduși din extern nu rezistă culturii organizaționale creată de familie. De asemenea, în unele cazuri, există o reticență în a folosi cele mai noi tehnologii sau în folosirea digitalizării pentru eficientizarea afacerii”, a mai explicat Dr. Adriana Cioca. Ea a mai precizat că generațiile următoare de antreprenori care moștenesc afacerile de familie vor avea un rol esențial în creșterea performanțelor acestor organizații, în deschiderea către piețe externe, în planificarea strategică și în digitalizarea accelerată a proceselor de business. Cu toate acestea, fără încrederea dată de părinții-fondatori ai afacerilor, noile generații nu vor putea continua dezvoltarea afacerilor de familie și profesionalizarea acestora, a mai punctat Dr. Adriana Cioca.
„Afacerile de familie sunt coloana vertebrală a economiei globale. Acestea reprezintă a treia putere economică globală a lumii, după SUA și China și concentrează aproximativ 75% din totalul angajaților la nivel mondial”, a concluzionat Dr. Adriana Cioca.