Investițiile 2021 sunt pentru al treilea an sub nivelul deficitului bugetar. În decembrie, în principal pentru achitarea facturilor amânate, au bifat un record. Dezechilibrul - semnal de alarmă

Investițiile 2021 sunt pentru al treilea an sub nivelul deficitului bugetar. În decembrie, în principal pentru achitarea facturilor amânate, au bifat un record. Dezechilibrul - semnal de alarmă

Foto dreamstime.com

scris 3 feb 2022

Investițiile de anul trecut s-au ridicat la 4,97% din PIB (59,27 miliarde lei) și s-au situat, astfel, pentru al treilea an la rând, sub nivelul deficitului bugetar, de 6,72% (80 miliarde de lei). Acest dezechilibru ar trebui să reprezinte însă un semnal de alarmă, după ce mai mulți ani guvernanții au erodat baza fiscală, colectarea de taxe și impozite, și au mărit în paralel cheltuielile. Un aspect important este că statul a cheltuit în decembrie pentru investiții, în principal plata de facturi emise în contul lucrărilor efectuate de mediul privat, peste 15 miliarde de lei, cel mai probabil o sumă record. Pentru 2022, ținta investițiilor, subiect de dispută între politicienii din coaliție, este de 6,7% din PIB (88,8 miliarde lei), relevă date analizate de Profit.ro.

Raportul dintre deficit și investiții nu a fost anul trecut deloc unul favorabil, dar s-a îmbunătățit față de 2020, când deficitul a fost de 102 miliarde lei, iar investițiile de numai 53,2 miliarde lei. Cea mai bună situație din această perspectivă a fost în 2015, când investițiile au totalizat 41,6 miliarde lei (5,8% din PIB), iar deficitul doar 10,7 miliarde lei (1,5% din PIB).

Urmărește-ne și pe Google News
Cefin Trucks, cu afaceri de aproape 90 milioane euro, anunță strategia pe 2022: digitalizare, servicii financiare, creșterea eficientă a vânzărilor, expansiunea rețelei de service. Ford Trucks - lider de piață pe mai multe segmente CITEȘTE ȘI Cefin Trucks, cu afaceri de aproape 90 milioane euro, anunță strategia pe 2022: digitalizare, servicii financiare, creșterea eficientă a vânzărilor, expansiunea rețelei de service. Ford Trucks - lider de piață pe mai multe segmente

Anul trecut, statul a pornit cu planuri de investiții de 5,5% din PIB, a crescut ținta la prima rectificare la 5,9% din PIB, dar la a doua rectificare, când efectele crizei politice erau evidente, a revenit la 5,5% din PIB. În final, Guvernul a reușit cu greu să atingă 4,97% din PIB.

Doar în luna decembrie a anului trecut, cheltuielile pentru investiții s-au ridicat la 15,1 miliarde de lei (59,27 la final de decembrie față de 44,2 miliarde lei la final de noiembrie), o sumă foarte mare și probabil un nou record lunar, după ce în decembrie 2020 au fost de 12 miliarde de lei. Guvernul are obiceiul de a lăsa pe final de an o mare parte din cheltuielile anuale cu investițiile, în principal pentru plata facturilor emise în contul lucrărilor efectuate în cursul anului de mediul de afaceri pentru ordonatorii de credite din administrația centrală și locală.

Câciu, Finanțe: Avem perspectiva unui ușor excedent pe luna ianuarie. Bugetul ar reveni pe excedent în prima lună a anului după ce a fost pe minus în ianuarie 2020 și ianuarie 2021 CITEȘTE ȘI Câciu, Finanțe: Avem perspectiva unui ușor excedent pe luna ianuarie. Bugetul ar reveni pe excedent în prima lună a anului după ce a fost pe minus în ianuarie 2020 și ianuarie 2021

De ce este important: Investițiile sunt cele care ar trebui să asigure dezvoltarea infrastructurii și îmbunătățirea unor servicii pentru populație, cum sunt cele de sănătate sau învățământ, necesare pentru dezvoltarea țării. Reducerea investițiilor, deși poate părea a fi o economie în prezent, are un impact negativ mare în timp.

Este, de asemenea, important: Deficitul bugetar reprezintă diferența dintre cheltuielile prea mari și veniturile mai mici ale statului și este acoperită prin împrumuturi nete, care cresc datoria publică. Publicul nu acordă atenție acestui indicator, deși, cu excepția perioadelor de criză severă, ar trebui să reprezinte un indicator al eficienței guvernanților.

În 2019, an care nu a fost afectat de criză, deficitul bugetar a depășit investițiile, pentru prima dată după 2009. Datoria publică a crescut în 2019 cu aproape 49 miliarde de lei, iar cheltuielile pentru investiții au fost de 43,6 miliarde lei.

Raportul dintre investiții și deficit ar trebui să reprezinte un semnal de alarmă, după ce în ultimii ani guvernanții au tăiat din veniturile pe care statul le colectează din taxe și impozit și au mărit în paralel chletuielile rigide (greu de redus), în principal cu salariile aparatului de stat și pensii.

Acest dezechilibru a ajuns la un nivel atât de grav, încât statul nu mai poate face investiții din banii colectați la buget, care nu ajung nici măcar pentru celelalte cheltuieli. Investițiile sunt finanțate prin fonduri UE, un lucru bun de altfel, și prin împrumuturi.

Iar situația reflectată de inversarea raportului dintre investiții și deficit este și mai gravă. De exemplu, în 2020, după cum arată graficul de mai jos, din cele 53,2 miliarde lei investiții, 35,2 miliarde lei sunt de la bugetul de stat, iar 18 miliarde de lei fonduri UE. Atragerea de fonduri UE este pozitivă, dar pune în lumină capacitatea și mai redusă a statului de a face investiții din resurse pe care le colectează.

Diferențe salariale mari între regiuni - Cât primești în Sibiu și cât încasezi în Harghita CITEȘTE ȘI Diferențe salariale mari între regiuni - Cât primești în Sibiu și cât încasezi în Harghita

Cheltuieli de la buget pentru investiții

(Cheltuieli pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe)

An Investiții
totale
mld. lei
Investiții
totale
%PIB
Deficit
bugetar
mld. lei
Deficit
bugetar
%PIB
PIB
mld. lei
2022
(ținte)
88,8 6,71% 77 5,84% 1.317,3
2021 59,27 4,97% 80 6,72%  1.190,3
2020 53,2 5,1% 102 9,8% 1.040,8
2019 43,6 4,1% 48,7 4,6% 1.059,8
2018 34,2 3,6% 27,6 2,9% 952,4
2017 26,8 3,1% 24 2,8% 857,9
2016 28,7 3,8% 18,1 2,4% 765,1
2015 41,6 5,8% 10,7 1,5% 712,6
2014 32,7 4,9% 12,7 1,9% 668,6
2013 31,6 5% 15,9 2,5% 635,5
2012 35,5 6% 14,8 2,5% 593,7
2011 36,3 6,5% 23,5 4,2% 559,2
2010 33,7 6,4% 33,3 6,3% 528,2
2009 35,2 6,6% 37,7 7,1% 530,9

sursă date: MF, calcule Profit.ro

Sursa investițiilor

 

Investițiile 2021 sunt pentru al treilea an sub nivelul deficitului bugetar. În decembrie, în principal pentru achitarea facturilor amânate, au bifat un record. Dezechilibrul - semnal de alarmă

viewscnt
Afla mai multe despre
guvern
investitii
deficit
buget