Noul formular D088 pentru înregistrarea în scopuri de TVA se află, încă, pe circuitul de avizare instituțional și, din această cauză, nu va intra în vigoare pe 1 iulie, așa cum a anunțat Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), au declarat pentru Profit.ro reprezentanții instituției.
Noul formular D088, care a fost postat pe site-ul ANAF, pe 23 iunie, este varianta finală și care va fi aplicată de luna viitoare, a spus sursa citată, dar proiectul nu a primit, încă, toate avizele și semnăturile pentru a fi transmis la publicare către Monitorul Oficial. Președintele ANAF și, ulterior, un comunicat al ANAF anunțau că data de aplicare va fi 1 iulie 2016. În condițiile în care actul normativ se află pe circuitul instituțional, va fi trimis la publicare în cel mult o săptămână, în funcție de durata obținerii avizelor, au mai precizat reprezentanții ANAF.
Ultima variantă a formularului elimină obligația depunerii a 7 tipuri de documente din cele 11 cerute în prezent, respectiv: actul de sediu social, actul privind sediul secundar, actul privind domiciliul fiscal, contracte de muncă, adeverință de venit, extras de cont, diplomă de studii.
Totodată, apar și cerințe noi de raportare de informații despre activitatea economică, cum ar fi:
- Descriere detaliată a activității economice, precizând principalii clienți/furnizori/prestatori.
- Informații despre planurile de investiții în legătură cu domeniul principal de activitate.
- Explicații privind motivele insolvenței/inactivității societăților la care asociații și/sau administratorii au deținut aceste poziții
- Precizarea dacă sunt deschise în țară/străinătate conturi bancare în numele persoanei impozabile și care sunt beneficiarii reali ai operațiunilor. Dacă nu există conturi trebuie precizat motivul.
- Precizarea dacă sunt deținute active în vederea desfășurării obiectului preponderent de activitate.
- Întrebarea dacă se efectuează sau se vor efectua în următoarele 12 luni: operațiuni intracomunitare, achiziții de bunuri/servicii din afara UE și/sau livrări de bunuri/prestări de servicii în afara UE (import/export).
- Detalii despre achizițiile/livrările în UE sau în afara UE: tipul operațiunilor, natura bunurilor/serviciilor, tările de proveniență și de destinație, valoarea estimată.
- Estimarea dacă valoarea TVA aferentă achizițiilor va fi mai mare decăt valoarea TVA aferentă livrărilor și motivul.
Sunt eliminate din noul formular, pe lângă anexarea celor 7 tipuri de documente:
- Precizarea referitoare la modul de deținere a spațiului cu destinație de sediu social și dacă domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social, precum și despre deținerea de spații cu destinația de sedii secundare declarate.
- Precizarea dacă persoana impozabilă analizată desfășoară activități exclusiv în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare (puncte de lucru), respectiv la sediu social și/sau sedii secundare precum și în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare (puncte de lucru).
- Întrebarea referitoare la obligațiile fiscale restante și la faptele de natură contravențională înscrise în cazierul fiscal al asociaților și/sau administratorilor.
- Indicatorii realizați de asociații și administratorii, persoane juridice, în ultimul an fiscal încheiat.