Dezechilibrul dintre cerea și oferta de motorină de pe piața europeană și cea autohtonă a condus la o scumpire accelerată a acesteia în ultima lună. În timp ce benzina a rămas la prețuri similare, chiar ieftinindu-se în cazul unor comercianți, prețurile combustibilului diesel s-au majorat considerabil, ajungând să coste cu aproape 12%, sau 91 bani/l, mai mult decât benzina, o creștere de aproximativ 10 bani/l fiind înregistrată numai în ultima săptămână, relevă date analizate de Profit.ro.
Duminică, în prima zi de Paște, liderul pieței, OMV Petrom, vindea motorina la un preț cu 11,9%, sau 91 bani/l, peste cel al benzinei în stațiile Petrom și cu 11,6%, sau 89 bani/l, în stațiile OMV. Diferența de preț practicată de Lukoil era de 11,3%, sau 86 bani/l, iar cea din stațiile MOL, de 10,3%, sau 80 bani/l.
De ce este important: Dacă producția de benzină din UE poate acoperi în mare parte consumului clienților de pe Vechiul Continent, peste 50% din motorina importată de statele membre UE provine, potrivit BBC, din Rusia.
Evoluția diferenței de preț dintre motorină și benzină din ultimele 35 de zile
De asemenea important: România este la rândul său importator net de produse petroliere, în special motorină. Potrivit unor surse din piață, în 2021, 30% din necesarul de motorină a fost importat din Federația Rusă, 90-95% prin terminalele Oil Terminal.
În ultima lună și cinci zile, cele două tipuri de carburanți au avut o evoluție contrară. Benzina standard s-a ieftinit cu 9 bani/l la stațiile OMV și la cele Lukoil și s-a scumpit doar marginal cu 3 bani/l la stațiile Petrom și cu 2 bani/l la cele MOL.
Prețul motorinei standard, în schimb, s-a majorat cu 74 bani/l la Petrom, cu 54 bani/l la OMV, 59 bani/l la Lukoil, și cu 58 bani/l la MOL.
În prezent, cea mai ieftină motorină standard poate fi achiziționată în capitală la unele stații Lukoil, la un preț de 8,48 lei/l, iar cea mai ieftină benzină, la unele stații Lukoil și Petrom, la un preț de 7,62-7,63 lei/l.
Cea mai scumpă motorină standard poate fi achiziționată la stații OMV, cu 8,7 lei/l, iar cea mai scumpă benzină, la MOL, cu 7,87 lei/l.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Este posibil să avem fluctuații considerabile pe piața criptomonedelor în perioada următoareVânzările volumetrice de carburanți standard reprezintă în mod uzual aproximativ 4/5 din întreaga piață a combustibililor auto. în ultima perioadă, ca urmare a scumpirilor, vânzările de carburanți premium au scăzut considerabil, potrivit unor surse din piață.
Motorina costă cu 91 de bani mai mult ca benzina în stațiile Petrom
În prezent, MOL vinde motorina premium cu 9,14 lei/l, iar OMV cu 9,18 lei/l. În stațiile Petrom, cele mai numeroase, în schimb, prețul motorinei premium este de 8,9 lei/l, iar în cele Lukoil, 8,84-8,87 lei/l.
În ceea ce privește prețul benzinei premium, acesta este de 8,34-8,5 lei/l în stațiile OMV, de 8,36-8,5 lei/l în cele ale MOL, de 8,09-8,14 în stațiile Petrom și de 8,32-8,37 în cele Lukoil.
MOL vinde un tip de benzină, cel racing 102+, pentru mașini de curse, în circuite profesionale sau de amatori, cu 15,49 lei/l.
Potrivit INS, în 2021, producția de țiței a României a fost de 3,1 milioane tone echivalent petrol (TEP), în timp ce importurile de țiței au fost de mai mult de 2 ori mai ridicate, de 6,8 milioane tep.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: În acest moment, atenția investitorilor se duce mai mult către zona de cripto. Bitcoin este în continuare favorizatDoar una dintre cele 3 mari rafinării din România, Petrobrazi operată de OMV Petrom, folosește majoritar țiței autohton, celelalte două, Petrotel, deținută de Lukoil, și Petromidia, a Rompetrol, utilizând țiței rusesc, respectiv kazah, exportate prin terminalele din portul rus Novorosisk.
Evoluția prețurilor medii ale carburanților din ultima săptămână (Sursa: plinul.ro)
În plus, România a importat produse 3,9 milioane tep de produse petroliere, motorina fiind cel mai important dintre acestea.
Acesta este motvul pentru care Trafigura și Gunvor, doi dintre cei mai mari traderi de mărfuri la nivel global, au avertizat că Europa se confruntă cu perspectiva unei penurii de motorină, în condițiie în care fluxurile de motorină dinpre Rusia se reduc în urma invaziei din Ucraina. Prețul motorinei în Europa a crescut accelerat în ultimele săptămâni, fiind inflamate și de posibilitatea interzicerii de către UE a importului de țiței din Rusia.