Indicatorul percepției asupra economiei românești (ESI – economic sentiment indicator), calculat de Comisia Europeană, a continuat să crească ușor și a atins cel mai ridicat nivel din martie 2020, de la izbucnirea pandemiei de coronavirus.
De ce este important: ESI este un indice compozit, realizat pe bază de sondaj, care arată percepția operatorilor din sectorul serviciilor, industrie, construcții și comerț, dar și a populației privind starea actuală a economiei, precum și așteptările pentru evoluția viitoare. Indicatorul este calculat de Comisia Europeană și are un nivel ridicat de corelare cu evoluția PIB.
De asemenea interesant: Încrederea consumatorilor nu mai este publicată din aprilie 2020. Un reprezentant al Comisiei Europene a declarat pentru Profit.ro că Gfk România, care realiza sondajul, a încetat să-l mai facă, iar Comisia caută un alt institut de sondare pentru România.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT TV - Să ajutăm business-ul. Bodea, Adrem: România are ocazia unică în 100 de ani de a-și moderniza infrastructura critică energetică. Principalele piediciESI a urcat, în martie, cu 0,5 puncte, de la 90,8 puncte la 91,3 puncte. Acest nivel nu a mai fost depășit din martie 2020, când ESI se situa la 100,6 puncte (date revizuite). La acel moment, efectivele pandemiei nu erau complet resimțite. Înainte de pandemie, indicatorul se situa a circa 105 puncte. Un declin abrupt a fost resimțit abia în aprilie, când indicele s-a prăbușit cu peste 30 de puncte.
Luna aceasta, cea mai considerabilă îmbunătățire, de 2,1 puncte (la -16,8 puncte), a fost în sectorul serviciilor. În construcții, indicatorul a crescut cu 1,3 puncte. În industrie și retail, evoluție indicatorului a fost negativă. România nu mai publică date privind încrederea consumatorilor.
Datele pe martie arată un avans în sectorul serviciilor de circa 2 puncte, în condițiile în care autoritățile au luat noi măsuri de restricție în prima parte a lunii în unele localități unde infecțiile au crescut. Spre exemplu, în București restaurantele au fost închise la interior începând cu 8 martie. De la finele lunii toate magazinele, restaurantele, barurile și cafenele sunt obligate să închidă de la ora 18 în weekend.
Încrederea și-a revenit treptat până toamna trecută, când a fost afectată de creșterea cazurilor noi de infectare. După ce restricțiile au fost ridicate parțial, au urmat noi îmbunătățiri.
Trimestrul patru al anului trecut a înregistrat un avans economic mult peste așteptări, ceea ce a redus amploarea scăderii produsului intern brut pe anul trecut la 3,9%.
La nivel european încrederea în economie a avansat cu aproape 7 puncte la 100 de puncte, de departe cel mai bun nivel de după martie 2020, și de asemenea sectorul serviciilor a crescut mult mai rapid ca în România, cu un avans de 7 puncte.
CITEȘTE ȘI Gartner Magic Quadrant 2021: Ericsson, lider în infrastructura de rețea 5G“Creșterea din acest an ar trebui să fie modelată de progresul vaccinării și de eliminarea treptată a restricțiilor de afaceri care afectează în principal sectorul serviciilor. Riscurile pentru creșterea economică provenite dintr-o schimbare către o poziție fiscală mai neutră ar putea fi atenuate de intrările de fondurile de recuperare de la UE în a doua jumătate a anului, pe lângă banii din actualul cadru financiar multianual european”, scrie Eugen Sinca, analist la BCR.
Industria a arătat o nouă revenire la nivel european, însă în România a făcut un ușor pas în spate.
Cea mai mare cădere vine în sectorul retail românesc, de 7,5 puncte, care vine însă după un avans foarte puternic în februarie, în timp ce construcțiile au scăzut cu 1,3 puncte.
O veste bună vine de la indicatorul privind așteptările de angajare, care a crescut cu 5 puncte la 102,8 puncte, cel mai bun nivel de după aprilie 2020.