Eliminarea plafoanelor la CAS (contribuția la pensie) și CASS (contribuția la sănătate) pentru angajații cu un salariu brut de peste 5 salarii medii pe economie conduce la creșterea costurilor cu forța de muncă, mediul de business românesc fiind expus unei situații de costuri crescute, combinată cu o disponibilitate redusă a forței de muncă pe piața autohtonă, indică un studiu EY România.
Din păcate, legislația fiscală actuală nu oferă angajatorilor/ angajaților afectați soluții care să compenseze această creștere de costuri. Poate doar să ia în considerare orice posibilă măsură de optimizare fiscală prevăzută de reglementările legale în vigoare (de exemplu, acordarea de acțiuni sub formă de “Stock Option Plan” care beneficiază de un tratament fiscal mai favorabil), spun autorii documentului.
„Din punctul meu de vedere însă, în acest context, angajatorii trebuie să se concentreze mai degrabă pe măsuri care cresc gradul de favorabilitate a locului de muncă pentru angajații lor, ca de exemplu flexibilitatea programului de lucru și programele de dezvoltare a carierei”, spune Claudia Sofianu, partener, liderul Diviziei de impozit pe venit și contribuții sociale a EY România.
Ce impact au noile modificări ale Codului fiscal asupra business-urilor din România
Există astăzi facilități fiscale care pot fi aplicate de contribuabili pentru o optimizare a calculului de impozit pe profit, printre care amortizarea accelerată și facilitățile prin scutiri de impozit și deduceri suplimentare de cheltuieli pentru sectorul de cercetare-dezvoltare. „Dar există – de asemenea – și regimuri alternative de taxare ce merită avute în vedere (impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, impozitul HORECA)”, arată Andra Cașu, director, Divizia de impozite directe a EY România.
Deoarece autoritățile fiscale au dezvoltat o atenție sporită în cadrul controalelor fiscale (în special pentru zona prețurilor de transfer și a substanței tranzacțiilor), numărul controverselor va crește simțitor în următoarea perioadă.
Studiul arată că 64% dintre multinaționalele care operează în România se așteaptă să treacă printr-un control de prețuri de transfer în următorii doi ani. Având în vedere că, în 2017, marii contribuabili au obligativitatea de a avea pregătit dosarul prețurilor de transfer pentru 2016 până la depunerea declarației anuale de impozit pe profit, rămâne de văzut câți dintre aceștia vor fi supuși verificărilor în domeniul prețurilor de transfer din partea ANAF în 2017. „Ne așteptăm la o intensificare a controalelor în acest domeniu și nu doar pentru marii contribuabili”, adaugă Adrian Rus, partener, liderul Diviziei de prețuri de transfer a EY.
O altă schimbare semnificativă se referă la reducerea termenelor de prezentare a dosarelor de prețuri de transfer, în contextul în care întocmirea unui asemenea dosar a devenit un exercițiu mai complex, ținând cont de modificările efectuate pentru alinierea cu Planul de Acțiune OCDE privind Erodarea Bazei Impozabile și Transferul Profiturilor.
Cea mai importantă modificare a Codului de procedură fiscală, care a intrat în vigoare în decembrie 2016, privește ordinea stingerii creanțelor fiscale și are o consecință nefastă. „Se încalcă principiul <<egalității de arme>>; astfel, contribuabilul pierde posibilitatea de a suspenda executarea silită prin depunerea unei scrisori de garanție și este nevoit să aștepte peste 3 ani soluționarea definitivă a contestației sale fiscale pentru a-și putea solicita și banii înapoi,” declară Emanuel Băncilă, partener EY Law, liderul Diviziei de litigii și dispute fiscale.