Guvernul a prelungit până la 31 decembrie 2025 perioada de realizare a producției asumate de automobile, respectiv de motoare de către Ford, modificând cadrul legal prin care companiei i-a fost acordat un ajutor de stat de 75 de milioane de euro și finalizarea proiectelor de investiții în fabrica de automobile și fabrica de motoare de la Craiova, în valoare totală de 869 milioane de euro.
Condiția este ca, până la finalul lui 2019, Ford să realizeze la Craiova, exclusiv din surse proprii și fără implicarea altor elemente de natura ajutorului de stat, o investiție suplimentară de minimum 130 de milioane de euro. Din această sumă, 100 de milioane de euro vor fi folosiți pentru introducerea în fabricație a unui nou model de autovehicul la Craiova și 30 de milioane euro pentru producția de motoare.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Culisele discuției premierului Cioloș cu președintele Ford în SUA: Producția redusă de automobile va fi compensată de motoare. Guvernul solicită proiecte pentru automobile electrice Decizia de modificare a ordonanței 109/2008 a avut la bază cuantificarea următoarelor beneficii pentru statul român pe termen mediu și lung:
• securizarea continuării investițiilor Ford la Craiova și întărirea rolului acestor fabrici la nivelul sectorului prin introducerea în fabricație a unui nou model de autovehicul;
• menținerea numărului de locuri de muncă, respectiv 2700 de salariați cu posibilitatea suplimentării acestuia;
• încasarea unei contribuții la dezvoltarea regională prin plata directă de taxe și impozite în perioada 2014 – 2025 de aproximativ 230 de milioane de euro;
• un efect multiplicator în economia națională al investițiilor Ford în perioada 2014 – 2025 de aproximativ 30 de miliarde de dolari.
Nerealizarea de către Ford a condițiilor asumate prin această modificare în termenul menționat determină aplicarea unui mecanism de recuperare a ajutorului de stat care va fi plătit de Ford proporțional cu gradul de neîndeplinire.
CITEȘTE ȘI Confirmare: Guvernul cere Ford să se implice în dezvoltarea și extinderea producției de mașini ecologice și electriceConform Guvernului, Ford a realizat, în perioada 2008 – 2012, investiția asumată de 869,09 milioane de euro, având obligația de a menține această investiție până la 31.12.2017. Ajutorul de stat autorizat de Comisia Europeană a fost integral plătit de Ministerul Finanțelor. Statul român urma ca până la 31 decembrie 2017 doar să monitorizeze menținerea investiției și îndeplinirea condițiilor asociate acesteia, inclusiv realizarea de către Ford a producției asumate de 810 mii de autovehicule, respectiv 1,5 milioane de motoare.
În cazul în care propunerea de prelungire a perioadei de realizare a volumelor nu se materializeză, Ford nu este obligată să-și mențină investiția de la Craiova după 31 decembrie 2017.
Ministerul Finanțelor va monitoriza îndeplinirea obligației asumate de Ford de a realiza investiția suplimentară de 130 de milioane de euro, precum și obligația de a realiza la Craiova până în anul 2025 un număr de 810 mii de automobile și 1,5 milioane de motoare. Nerealizarea uneia dintre obligațiile asumate va determina aplicarea unui mecanism sancționator, respectiv recuperarea de către Ministerul Finanțelor Publice a ajutorului de stat plătit companiei Ford.
Compania Ford a preluat în 2007 compania Automobile Craiova și a plătit statului român 57 de milioane de euro pentru preluarea a 72,4% din capitalul societății. Comisia Europeană a considerat însă că tranzacția implică un ajutor de stat ilegal, iar compania americană a achitat în plus 27 de milioane de euro.
În 2012, Ford și statul român au revizuit contractul de privatizare, pe fondul crizei economice internaționale, iar atunci compania americană estima investiții de 618 milioane de euro în secția de autovehicule și de 250 de milioane de euro în cea de motoare.
Conform acordului, România a acordat Ford un ajutor de stat în valoare de 75 de milioane de euro, respectiv 38 de milioane de euro pentru secția de autovehicule și 37 de milioane de euro pentru proiectul de investiții destinat fabricării de motoare.
Părțile au convenit totodată că dacă până la finele anului 2017 producția fabricii de la Craiova este mai mică de 810.000 de automobile, respectiv 1,5 milioane de motoare, Ford va rambursa, proporțional cu gradul de nerealizare, ajutorul de stat primit pentru fiecare proiect de investiții.
În ultimii doi ani, uzina de la Craiova a trebuit să disponibilizeze angajați, iar cei rămași au fost nevoiți să accepte înghețarea salariilor și, chiar anul acesta, mai multe săptămâni de șomaj tehnic.
Ford produce la Craiova automobilul B-Max și motorul EcoBoost de 1 litru, având o capacitate de producție de 350.000 de autovehicule și tot atâtea motoare. Producția anuală de automobile nu atinge însă nici 100.000 de unități, iar pentru a respecta din angajamentele legate de producție, Ford va începe, în partea a doua a anului 2017, producția unui nou vehicul, respectiv Ford EcoSport.