Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va aplica noi criterii de selecție pentru clasificarea marilor contribuabili la buget, de la începutul anului viitor, astfel încât companii cu nume sonore, firme mari, dar aflate în insolvență, precum și grupuri de societăți afiliate să fie administrate unitar, a declarat, pentru Profit.ro, președintele instituției, Dragoș Doroș. Prin urmare, giganți ai industriei IT, cum sunt Google sau Facebook, vor primi o atenție sporită, urmând să fie administrați de către Direcția dedicată marilor contribuabili (DGAMC).
Decizia președintelui ANAF de a modifica criteriile de selecție a marilor contribuabili a fost luată după ce analiza unui expert al Fondului Monetar Internațional (FMI) a identificat o serie de vulnerabilități și deficiențe în administrarea marilor contribuabili, care varsă cam jumătate din totalul taxelor și impozitelor la bugetul României.
"Ne-am însușit criticile din raport. Reforma Direcției Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, făcută de la 1 ianuarie 2016, trebuie îmbunătățită, pentru că suntem convinși că ponderea sumelor colectate de la aceasta poate fi mai ridicată decât acum", a declarat Dragoș Doroș.
Înainte de a fi publicată aici, această știre a fost prezentată cu mult timp înainte pe Profit Insider
Potrivit șefului ANAF, criteriile de selecție vor fi modificate, astfel încât chiar una dintre observațiile din raport, referitoare la selectarea în funcție de cifra de afaceri, să fie luată în considerare. Mai precis, ANAF va aplica noi filtre de selecție de la începutul anului viitor, care vor viza reintroducerea în administrarea DGAMC, pentru cel puțin 2-3 ani, a unor companii mari aflate în insolvență, și introducerea în aria Direcției a unor companii cu nume sonore care acum sunt alocate direcțiilor județene sau de sector ale Capitalei, întrucât nu au cifră de afaceri peste plafonul impus pentru mari contribuabili. Totodată, grupurile fiscale care cuprind, în unele cazuri, și zeci de firme care acum sunt divizate la diverse direcții de finanțe vor fi administrate global, explică Dragoș Doroș.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cum sunt împiedicate companiile să-și afle dreptatea: Jumătate din suma contestată la ANAF stă nesoluționată din cauza sesizărilor penaleÎn prezent, nume sonore din industria IT, cum sunt Google, Facebook sau din comerțul online sunt administrate de direcții locale, cu toate că reprezintă giganți mondiali și ar trebui să li se acorde o atenție sporită și specializată.
În acest context, Doroș a spus că centralizarea, adică aducerea companiilor în administrarea DGAMC, va conduce la ruperea legăturilor locale, ceea ce înseamnă mai puțină corupție.
Referitor la specializarea inspectorilor, o altă deficiență observată în raportul FMI, președintele ANAF a precizat că există 15 servicii la mari contribuabili și toate sunt alocate pe domenii de activitate: bănci, asigurări, comerț, industrie, agricultură, petrol și gaze, transporturi etc. Distribuirea serviciilor de control pe industrii a fost făcută pe hârtie de la 1 ianuarie 2016, iar din mai 2016 a început să devină efectivă, a explicat șeful Fiscului, intenția fiind chiar de a aduce în ANAF persoane cu expertiză tehnico-științifică.
“De la 1 ianuarie 2017, am dori să angajăm la DGAMC nu doar economiști și juriști, ci și tehnicieni în anumite domenii, cum ar fi chimiști, ingineri etc, care să poată înțelege procesele tehnologice, astfel încât deciziile inspectorilor fiscali să fie luate în cunoștință de cauză, în funcție de activitatea economică, dar și de procesul tehnologic. Dealtfel, prin aceste angajări vom pune în practică prevederea din Codul de Procedură Fiscală, potrivit căreia se fac constatări tehnico-științifice, cum se întâmplă și în celelalte state membre”, spune Doroș.
Tot de anul viitor va fi operată și o reoganizare internă a DGAMC, astfel încât managementul să fie efectuat pe componente, iar subordonarea să fie divizată, astfel încât să nu mai fie toți cei 300 de inspectori din cele 15 servicii de inspecție subordonați unui singur director.
“Marii contribuabili se restructurează și se specializează. Ideea este de dialog, pentru că banii de la mari contribuabili se obțin cu dialog”, a adăugat Doroș.
În urmă cu o lună, ANAF a publicat un raport întocmit de un expert FMI în 2015, care arăta că inspecțiile la mari contribuabili se fac pe baza unor criterii care nu țintesc, de regulă, zonele cu cel mai mare risc de evaziune, nu au proceduri moderne, consumă timp și resurse cu rezultate modeste.