Singurul eveniment cultural cu impact semnificativ pe piața hotelieră românească, festivalul Enescu le aduce hotelierilor din București încasări de 80.000 de euro pe zi, timp de o lună. Artiștii care cântâ la festival și însoțitorii acestora, turiștii ajunși special pentru festival, jurnaliști, organizatori etc., închiriază pe parcursul festivalului aproximativ 30.000 de camere de hotel.
În afara acestui festival, în calendarul evenimentelor cu aport important din București mai pot fi menționate doar evenimente de business (congrese, expoziții) sau politice (reuniuni internaționale sau, poate, câte un congres de partid în anii electorali), spune Călin Ile, președintele Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR). Deși impactul festivalului Enescu este unul important, apreciază Ile, "comercializarea" către turisti este destul de dificilă din cauza faptului că nu se găsesc ușor bilete.
Contribuția festivalului Enescu la turismul din București vine prin cazările artiștilor (orchestre, dirijori) și ale însoțitorilor acestora, cazările turiștilor veniți din țară și din străinătate pentru festival, ale jurnaliștilor de specialitate, sponsorilor, furnizorilor (tehnică, filmări), ale oficialilor și organizatorilor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Impactul cel mai puternic pe piața hotelieră se manifestă, în special, în hotelurile de 4-5 stele din zona centrală, unde se cazează artișitii care, din fericire pentru hotelieri, fac rezervările din timp. Astfel, sunt hoteluri care, cu o lună înainte de festival aveau deja asigurat un grad de ocupare pentru septembrie de 80%.
Cererea globală generata de festivalul Enescu asigură în luna septembrie un plus al gradului de ocupare de circa 10% pentru piața hotelieră din București. "Asta înseamnă circa 1.000 de camere pe zi sau circa 30.000 pentru toată luna septembrie. Acest festival este important pentru oraș, dar nu are impactul unor evenimente sportive, să spunem", arată Călin Ile. El dă exemplu Finala Europa League din 2012, care a adus 30.000 spanioli într-o singură zi, iar estimările hotelierilor pentru meciurile Campionatului European de fotbal din 2020 se ridică la minimum 20.000 de turiști la fiecare din cele patru meciuri organizate în oraș, adică cel puțin 80.000 de turiști în patru zile.
În perioada festivalului, tarifele de cazare cresc sensibil, Ile estimând că cei care se cazează pentru eveniment plătesc 80 de euro pe noapte la hotel. Asta înseamnă că hotelierii câștigă 80.000 de euro în fiecare zi de pe urma festivalului, timp de o lună, ceea ce înseamnă 2,4 milioane de euro pe tot parcursul evenimentului. Potrivit lui Ile, un turist cheltuiește zilnic pe masă și diverse cumpărături în București încă aproape tot atât cât dă pe cazare. Practic, Bucureștiul câștigă de pe urma turiștilor veniți special pentru festival în jur de cinci milioane de euro în aproape o lună.
Chiar dacă nu se desfășoară pe întreaga lună, ci între 2 și 24 septembrie, hotelierii estimează că impactul festivalului este de 30.000 de camere închiriate (1.000 pe zi în timpul săptămânii și ceva mai multe în weekend-uri). În plus, turiștii care se tot perindă, vin și pleacă special pentru acest eveniment, ajung cu câteva zile mai devreme de începerea festivalului și se decazează cu câteva zile mai târziu, pentru că vor să viziteze și câte ceva din oraș. Un turist ajuns pentru festival stă, în medie, în București, 3-4 zile.
CITEȘTE ȘI Turoperator: Majoritatea românilor caută în străinătate hoteluri all inclusive ieftine, cu mâncare de proastă calitateÎn perioada festivalului, datorită cererii mari agregate (se adaugă și o cerere crescută pe segmentul de business, odată cu terminarea vacanțelor școlare, plus alte evenimente organizate de oraș cu ocazia Zilelor Bucureștiului) se înregistrează o creștere medie a tarifului de cazare în oraș de peste 10 -15%. Este, afirmă Ile, un rezultat firesc al raportului cerere - ofertă, care se manifestă de această dată în creștere.
Ile crede că o promovare mai bună a acestui eveniment ar putea crește numărul de turiști străini veniți în oraș. Unul dintre canale ar putea fi târgurile de turism internaționale unde, din păcate, Bucureștiul nu prea participă. O altă soluție ar fi ca adaptarea și transformarea orașului în perioada festivalului. "Am dori ca, în perioada festivalului, tot orașul să vibreze în sensul acesta, să avem muzică de la festival la metrou și mesaje în limba engleză pentru turiști, să avem afișe în oraș, să avem puncte de informare turistică la aeroport și în centru și multe altele, care să îmbunătățească viața turistului venit în oraș și să îl facă și pe bucureștean să simtă festivalul și să fie mândru că e parte din acest proiect", încheie Călin Ile.