Statul va redeveni acționar majoritar al Șantierului Naval Mangalia, înțelegându-se cu olandezii de la Damen Shipyards, care au cumpărat recent de la Daewoo pachetul majoritar, să îi fie cesionat gratuit 2% din acțiuni, astfel încât să preia participația majoritară. Pe 27 februarie, Profit.ro a anunțat că grupul italian Fincantieri, printre cei mai mari constructori de nave din lume, cu afaceri anuale de peste 4 miliarde euro, care controlează și grupul norvegian Vard, proprietarul șantierelor navale din Tulcea și Brăila, a trimis Guvernului român o ofertă de management operațional al Șantierului din Mangalia și, ulterior, de cumpărare a 49% din acțiunile acestuia.
De ce este important: Șantierul Naval Mangalia reprezintă la acest moment o miză inclusiv pentru sectorul militar, aici urmând să fie construite corvete multifuncționale pentru Forțele Navale, cu contracte de mentenanță aferente.
Ministrul Economiei afirmă că "este pentru prima dată în 28 de ani când statul român preia controlul asupra unui obiectiv strategic privatizat".
Însă: Operațiuni prin care statul a redevenit acționar majoritar al unor companii au mai fost efectuate anterior, prin anulări de privatizări (precum Petromidia-Akmaya sau Rafo Onești) ori prin majorare de capital concomitent cu anularea unor datorii (Tutunul Românesc).
Recent, Guvernul de la București a anunțat că blochează tranzacția prin care olandezii de la Damen Shipyards cumpărau de la Daewoo pachetul majoritar al Șantierului Naval Mangalia, astfel încât statul să redevină unicul proprietar.
Șantierul Naval din Mangalia era deținut din 1997 de grupul sud-coreean Daewoo în proporție de 51%, restul de 49% revenind Guvernului României. La Șantierul din Mangalia, unul dintre cele mai mari din țară, au fost construite în timp 127 de nave petroliere și de containere și au fost reparate alte 300 de vase.
La finele anului trecut, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) a vândut Șantierul Naval din Mangalia companiei Damen Shipyards, cel mai mare constructor de nave din Olanda, care deține și șantierul naval din Galați, cu circa 26 milioane dolari, tranzacția fiind avizată rapid de Consiliul Concurenței.
Grupul sud-coreean începuse discuțiile pentru vânzarea șantierului din Mangalia în 2016, în cadrul eforturilor de restructurare a operațiunilor internaționale.
Surprinzător, însă, la începutul acestui an, Guvernul a anunțat, prin premierul de atunci, Mihai Tudose, că va interveni în această tranzacție, statul român urmând să facă uz de dreptul de preempțiune și să răscumpere cele 51% din acțiuni de la partea sud-coreană, deposedându-i astfel pe olandezi de participația pentru care au acceptat deja să achite circa 26 milioane dolari.
Statul român are drept de preempțiune la aceste acțiuni, fiind coproprietar.
Acum, însă, negocierile au fost finalizate cu următoarea formulă: Șantierul Naval va renunța la exercitarea dreptului de preferință cu privire la achiziția pachetului de acțiuni deținut de Daewoo, urmând ca, ulterior, Damen să cesioneze, cu titlu gratuit, către Șantierul Naval 2 Mai, 2% din pachetul de acțiuni, astfel încât structura de acționariat a societății mixte care rezultă în urma asocierii să arate astfel: 51% Șantierul Naval 2 Mai și 49% Damen Shipyards Group.