Decizie CJUE: O companie aeriană scapă de despăgubiri către pasageri la întârzierea zborului dacă avionul lovește o pasăre. Joi, sportivii Sorana Cârstea și Cătălin Moroșanu au simțit direct impactul

Decizie CJUE: O companie aeriană scapă de despăgubiri către pasageri la întârzierea zborului dacă avionul lovește o pasăre. Joi, sportivii Sorana Cârstea și Cătălin Moroșanu au simțit direct impactul
scris 6 mai 2017

O companie aeriană este scutită de plata compensațiilor către pasageri, în cazul întârzierii prelungite a unui zbor, dacă este vorba de o împrejurare excepțională, precum lovirea unei păsări, care conduce la defecțiuni ale aeronavei. Compania nu este scutită însă de plata compensațiilor în cazul în care prelungește nejustificat durata reparațiilor aeronavei.   

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a adoptat recent o decizie în acest caz, pornind de la cazul unui cuplu din Cehia care urma să se întoarcă la Ostrava din concediul efectuat pe litoralul bulgăresc, la Burgas, cu o cursă a companiei cehe Travel Service.

Urmărește-ne și pe Google News

Cursa a înregistrat o întârziere de peste 5 ore, iar cuplul a solicitat din acest motiv, în instanță, plata a 250 de euro drept compensație, bazându-și cererea pe legislația comunitară care acordă dreptul la compensație dacă întârzierea la destinație este de 3 ore sau mai mare.

Înainte de decolarea spre Ostrava, avionul care asigura acest zbor efectuase deja curse de la Praga la Burgas, de la Burgas la Brno și de la Brno la Burgas. În cursul zborului de la Praga la Burgas, a fost constatată o deficiență tehnică la o clapetă. Eliminarea acestei deficiențe a necesitat o intervenție de 1 oră și 45 de minute.

Ulterior, avionul a intrat în coliziune cu o pasăre în timpul aterizării zborului de la Burgas la Brno, ceea ce a necesitat controlul stării tehnice a aparatului. Controlul a fost efectuat inițial de o firmă locală, dar proprietarul avionului, societatea Sunwing, a insistat ca un tehnician din cadrul Travel Service să se deplaseze din alt oraș din Cehia spre Brno pentru a verifica dacă avionul îndeplinea într-adevăr condițiile de zbor. În final, niciunul dintre cele două controale nu a evidențiat daune care să fi pus sub semnul întrebării capacitatea de zbor a avionului.

KPMG, investigată în legătură cu auditarea Rolls-Royce, care a admis că a dat mită în mai multe state pentru a câștiga contracte CITEȘTE ȘI KPMG, investigată în legătură cu auditarea Rolls-Royce, care a admis că a dat mită în mai multe state pentru a câștiga contracte

Judecând acest caz, CJUE a stabilit că o coliziune între un avion și o pasăre, precum și eventuala deteriorare provocată de această coliziune nu sunt legate în mod intrinsec de sistemul de funcționare al aparatului, astfel că o asemenea coliziune scapă de sub controlul efectiv al companiei aeriene și constituie o împrejurare excepțională.

Prin urmare, CJUE a decis că operatorul de transport aerian este exonerat de obligația sa de a plăti compensații numai dacă face dovada, pe de o parte, că anularea zborului sau întârzierea zborului a fost cauzată de o împrejurare excepțională care nu ar putut fi evitată, precum ciocnirea cu o pasăre, și, pe de altă parte, că au fost adoptate toate măsurile pentru ca împrejurările excepționale să nu conducă la anularea sau întârzierea zborului.

În ce privește a doua condiție, Curtea a considerat că un al doilea control al avionului nu era necesar pentru a se asigura în privința capacității de zbor a avionului, astfel că întârzierea determinată de ultimul control nu poate fi justificată de regulamentele în vigoare.

În concluzie, CJUE a stabilit că doar durata necesară primului control trebuie dedusă din timpul total de întârziere, pentru a se stabili dacă întârzierea este de trei ore sau mai mare, astfel încât pasagerii să fie despăgubiți de companie.

DOCUMENT Antreprenorii ar putea fi acționari unici în mai multe SRL-uri și deține mai multe sedii sociale într-o singură încăpere. Mai multe acte privind sediul social, eliminate CITEȘTE ȘI DOCUMENT Antreprenorii ar putea fi acționari unici în mai multe SRL-uri și deține mai multe sedii sociale într-o singură încăpere. Mai multe acte privind sediul social, eliminate

Într-o situația asemănătoare s-au aflat joi sportivii Sorana Cârstea și Cătălin Moroșanu, când o pasăre a lovit unul dintre motoarele aeronavei Tarom care zbura pe ruta București – Madrid, înainte de aterizarea în capitala Spaniei.

Motorul a încetat să funcționeze, iar luptătorul Cătălin Moroșanu, aflat în avion cu jucătoarea de tenis Sorana Cîrstea, a declarat pentru News.ro că pasagerii s-au speriat, însă aeronava Boeing 737 a aterizat cu bine. După impact, în interiorul aeronavei s-a răspândit un miros de ars, dar aterizarea a decurs fără probleme, a adăugat sportivul.

"A fost un zbor cu peripeții, am zis ca nu mai ajung întreg. O pasăre a lovit un motor, chiar pe partea unde eram noi. M-am speriat un pic. Nici nu mă mai gândeam la meciul cu polonezul, doar să aterizăm cu bine. Acum, ce frică să îmi mai fie de Lukasz Krupadziorow? Dacă am scăpat de asta, la meci nu mai am emoții. Îl bat rău", a declarat Cătălin Moroșanu.

Compania de stat Tarom a anunțat ulterior că a anulat cursa Madrid-București după ce un Boeing 737 a aspirat o pasăre în motor chiar înainte de aterizarea pe aeroportul Barajas. Reprezentanții companiei au transmis că încă sunt căutate soluții referitoare la rerutarea pasagerilor pentru zborul de întoarcere.

Cătălin Moroșanu va lupta sâmbătă, la Palacio Vistalegre din Madrid, într-o gală Superkombat, unde îl va întâlni pe polonezul Lukasz Krupadziorow.

La rândul ei, Sorana Cârstea a plecat în Spania, unde va participa la Madrid Open. 

viewscnt
Afla mai multe despre
zbor
companie
aerian
pasageri
despagubire
compensatie
intarziere
coliziune
pasare
cjue
curte
justitie
ue