Controalele Anifraudei Fiscale, care se vor intensifica în luna decembrie, vizează atât comercializarea de bunuri și prestarea de servicii către populație, cât și anumite operațiuni sau activități, iar riscul ca inspectorii să estimeze obligații suplimentare de plată este ridicat, arat[ Eugenia Ion, tax manager Contexpert,într-o analiză referitoare la desfășurarea controalelor, atribuțiile inspectorilor, drepturile și obligațiile contribuabillilor.
"Atragem atenția că, pentru obligațiile suplimentare, inspectorii încheie procese verbale de constatare, care nu se asimilează titlurilor de creanță, fiind doar estimări ce trebuie confirmate, ulterior, de inspecții fiscale. Însă, legislația nu prevede un termen în care trebuie efectuată inspecția, iar situația se poate prelungi nerezonabil și poate afecta activitatea, mai ales dacă sunt instituite și măsuri asiguratorii", explică Eugenia Ion, care precizează că reglementările privind controalele Antifraudei sunt destul de permisive, întrucât intenția legiuitorului a fost să lase cât mai mult spațiu inspectorilor pentru a acționa.
Cum este reglementat controlul Antifraudei?
Controlul Antifraudei este de două tipuri: curent și tematic:
- curent - se execută operativ și inopinat, poate fi făcut în toate spațiile în care se produc, se depozitează sau se comercializează bunuri și servicii ori se desfășoară activități comerciale. Controlul curent, fiind inopinat, nu face obiectul unei avizări prealabile.
- tematic - se execută în baza unui ordin de control tematic prin care se stabilesc obiectivele de verificat, entitățile supuse controlului, perioada asupra căreia se efectuează verificarea, durata și momentul declanșării. Astfel, controlul tematic vizează operațiuni/activități determinate.
Totodată, controlul tematic poate urmări și constatarea, analizarea și evaluarea unui risc fiscal specific uneia sau mai multor activități economice determinate.
Ordinul de control tematic, pe care inspectorii trebuie să îl prezinte contribuabilului, trebuie să cuprindă: obiectivele de verificat, entitatea vizată, perioada verificată, durata și momentul declansării controlului.
Ce atribuții au inspectorii?
- Să verifice respectarea reglementărilor legale privind circulația mărfurilor
- Să verifice legalitatea activităților desfășurate, existența și autenticitatea documentelor justificative, să aplice sigilii pentru asigurarea integrității bunurilor;
- Să confiște bunurile a căror fabricație, depozitare, transport sau desfacere este ilicită, precum și veniturile realizate din activități comerciale ori prestări de servicii nelegale și să ridice documentele financiar-contabile și de altă natură care pot servi la dovedirea contravențiilor sau a infracțiunilor;
- Să dispună luarea măsurilor asiguratorii și să sesizeze organele de urmărire penală;
- Să legitimeze și să stabilească identitatea administratorilor entităților controlate, precum și a oricăror persoane implicate în săvârșirea faptelor de fraudă și evaziune fiscală și vamală constatate și să solicite acestora explicații scrise;
- Să constate contravențiile și să aplice sancțiunile corespunzătoare.
Pentru luna decembrie sunt anunțate controale în special în domeniul comerțului și prestărilor de servicii către populație: magazine, restaurante, baruri, cafenele, saloane de înfrumusețare etc
Ce documente cer inspectorii în aceste cazuri?
- Documentele care atestă fiscalizarea aparatului de marcat și cele care le revin utilizatorilor aparatelor de marcat (declarația de instalare a aparatului, cartea de intervenții, registrul special)
- Documente de justificare a încasărilor și de înregistrare operativă a încasărilor și plăților (raportul intermediar x, alte documente justificative etc)
- Documente care atestă proveniența mărfurilor destinate comercializării aflate în unitatea de prestare a serviciiilor și de evidența gestionara (facturi, avize de însoțire a mărfii, documente vamale, borderouri de achiziție etc)
Care sunt contravențiile și amenzile
- Lipsa dotării cu aparat de marcat (amendă de 12.500 lei, suspendare și sigilare)
- Neutilizarea aparatului de marcat și nejustificarea cu documente a vânzărilor și sumelor existențe în unitate (avertisment sau amendă până la 27.500 lei în funcție de gravitate și suspendarea activității de la a două abatere)
- Comercializarea sau deținerea de băuturi alcoolice și produse din tutun care nu sunt marcate corespunzător prin banderole sau timbre (amendă de la 20.000 la 100.000 lei, confiscarea produselor nemarcate, faptă e infracțiune dacă sunt depășite anumite cantități)
- Efectuarea comerțului cu bunuri a căror proveniența nu poate fi dovedită. Documentele de proveniența trebuie să însoțească bunurile pe timpul transportului, depozitării, comercializării (amendă de la 500 la 20.000 lei, confiscarea mărfurilor)
- Lipsa documentelor justificative pentru toate operațiunile efectuate (amendă de la 300 la 4.000 lei)
- Lipsă afișării la loc vizibil a anunțului de atenționare a clienților care le permite acestora să nu achite produsele /serviciile în cazul în care nu primesc bonul fiscal ori chitanță (amendă 3.000 lei)
- Nerespectarea interdicției de a înmâna alte documente care atestă plata contravalorii bunurilor achiziționate sau a serviciilor prestate, cu excepția bonurilor fiscale și a chitanțelor (amendă 9.000 lei)
- Nejustificarea sumelor de bani la unitatea de vânzare a bunurilor sau prestare a servicilor prin datele înscrise în documentele emise de aparate de marcat, în registrul special și/sau chitanțe (amendă 3.000 lei și confisarea sumelor nejustificate).